Nekromanti BSK - varför?

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Det kommer att vara ett Mutant-arrangemang också, med system och allt. Foldertexten har blivit lite försenad bara...Men det är förstås också ett företagsarrangemang.

I övrigt tror jag att en delförklaring står att finna i att konventsscenariokonstruktörer i många fall bekänner sig till ett modernistiskt konstnärsideal - på vanlig svenska betyder detta att behovet att uttrycka sig anses viktigare än om någon vill lyssna på det man uttrycker eller ej...

hälsar
Örnie
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Varför så negativ till företagsarrangemang???

Att du inte gillar friformsdominansen förstår jag och jag förstår också något så när varför.

Men vad är det som är så fel med "företagsarrangemang"? Är det för mig som konventsbesökare & "kund" igentligen någon skillnad på om det trevliga Eon eller Westernscenariot ges av en privatperson eller av spelens tillverkare?

Tycker snarare att ett rollspel är förtagsarrangemang brukar garantera vissa minimistandards:
1) Det är verkligen det spelet och inte ett kamoflerat friformscenario.
2) Det finns en viss minimikvalité på scenariots utformning och innehåll.

Jag förstår att du inte premierar företagsarrangemang i din konventsutmaning, men är det egentligen i övrigt något fel med att spelföretagen promotar sina spel på detta sätt på konventen? För mig känns det som en Win-Win situation.

/Bjorn
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Ett seriöst försök att analysera problemet:

You got it right, mistah.

Förutom att man slipper illaluktande Magicspelare och Warhammrare på Hultsfred. Å andra sidan finns där ju gåffare och annat konstigt drägg så det går väl på ett ut. Det är inte eventsen man är ute efter egentligen, det är känslan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Varför så negativ till företagsarrangemang???

"Men vad är det som är så fel med "företagsarrangemang"?"

Det är i sak inget fel med dem. Problemet är att enda sättet att få prova regelspel på konvent är som en del av marknadsföringen av regelspelet. Det finns helt enkelt inget "privat" alternativ.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Spelledarutbildningar

"En annan konkret åtgärd, som kan löna sig på lång siktm, är att hålla spelledarutbildningar på konventen. [snippeti] Krille, skulle du ställa upp?"

Jag är stenhårt på!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Oj! (ant)

En sak jag funderat på är om det skulle funka med "levande" kampanjer på svenska konvent, alltså motsvarande de Living City, Living Greyhawk, o s v som finns till D&D. De går ut på att varje spelare har sin egen rollperson (precis som när man spelar hemma) gjord efter vissa regler, som man sedan tar med sig från konvent till konvent.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Som lokal Boråsare så slänger jag in ett par ord här...

Rollspelen har faktiskt aldrig varit BSKs starka sida. Har tidigare varit dioramagrejer, vete fasiken vad tyngdpunkten är numera.. Har sett scenarion som varit förbaskat bra (de bästa jag sett har då varit friform i Call of Cthulhu. Kan ju visserligen bero på att jag var med och testspelade dem och känner killen som gjorde dem), men har även sett scenarion som sugit stenhårt.

Största problemet med att ha scenarion som är spikade till ett visst system är att det kraftigt drar ner mängden tillgängliga spelledare. Och i viss mån även spelare. Man kan ju visserligen göra som Krille gjorde till sitt Västmarksscenario på Gothcon och slänga med en extrem lightbeskrivning av regelsystemet. Mycket bra iniativ IMHO. Ett annat problem med att köra enligt ett regelsystem är att vissa system är väldigt tunggrodda och då inte lämpar sig så bra om man har begränsad tid på sig.

Allt går i cykler. Förr så fanns exempelvis specifika turneringar i AD&D och en del andra spel. Då var det inget friform alls. Sedan har det ju kommit mer och mer till att ta över helt.

Och ja, jag passar på att slänga iväg en känga till föreningen Armageddon med. Det där med att vara ute i god tid vad gäller information har de aldrig varit bra på.

Vad gäller att synas och marknadsföra sig så: på Gothcon så hade de sitt tält uppe i samma rum sverok hade sitt tält, dvs i aulan högst upp i samma bygnnad som affärerna. På Lincon så fanns de jämte receptionen...

/Ulfgeir
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Rollspelare som rollspelar rollspelare!

Hur postmodernt är inte DET på en skala!

Hum, är det då inte mer intressant om man får diskutera kring problemet än att en patentlösning levereras (minns företagsutbildningar med rysningar) eller leder detta enbart till att alla börjar dra gnäll-anekdoter om besvärliga spelare?

Erik
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: BSK - därför.

Vad 'De Utan Hjärtan' beträffar så ingår spelvärden i materialet, står på rollformulären och allt. Settingen är World of Darkness, och regelsystemet är Storyteller-systemet. Anledningen till att vi utgick från friform var att man inte kan förutsätta att de tillgängliga spelledarna behärskar regelsystemet, allra minst Vampire - Kindred of the East. (Och på Gothcon hade vi spelledarbrist så det räckte). En introduktion till världen för oinsatta spelledare finnes, men att dessutom introducera dem till regelsystemet? Nej, någonstans får gränsen gå i mitt tycke.

Men visst, om ni som konstant måste gnälla över friform ordnar kompetenta spelledare åt mina arrangemang så jag kan applicera regelsystem på dem så kommer jag inte att klaga.

- Ymir, halvfriform är bäst
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Spelledarutbildningar

Jag är stenhårt på!

Why don't do the full monty: "Rollspelsgymnasium".

Jag är strax utbildad lärare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Re: Rollspelare som rollspelar rollspelare!

Hur postmodernt är inte DET på en skala!
Vill du soppa till det ännu mer så kan de spela RPG Now, ett av dogmabidragen!

Hum, är det då inte mer intressant om man får diskutera kring problemet än att en patentlösning levereras (minns företagsutbildningar med rysningar) eller leder detta enbart till att alla börjar dra gnäll-anekdoter om besvärliga spelare?
Det beror på hur många åhörare man har, är det för få funkar det inte, är det för många funkar det inte heller.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Håller med

Enligt min erfarenhet gäller "if you write it, they will come".

Ett rollSPELsarrangemang drar alltid folk, så efterfrågan finns. Nu är det bara tillgången som måste fixas!

M.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: BSK - voffodådå?

"En introduktion till världen för oinsatta spelledare finnes, men att dessutom introducera dem till regelsystemet? Nej, någonstans får gränsen gå i mitt tycke."

Jag trodde aldrig att jag skulle få möjlighet att säga det här om någon Vampire-inkarnation, men...

...menar du på fullaste allvar att Storyteller-systemet inte kan sammanfattas på en sida? I så fall är det ju regeltyngre än typ 90% av alla mina favvorollspel - och jag är tabelltaliban!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: BSK - voffodådå?

Ett ord. Nåja, en mening då:

Ceeeepekrångliga discipliner och dylikt.

Kindred of the East är flummigt, och flummet är, på gott och ont, inbakat i regelsystemet. Det kräver lite mer än vanliga Vampire, to say the least.

- Ymir, förnekar inte att man skulle kunna sammanfatta regelgrunden hyfsat lätt, men tror fortfarande inte det vore någon idé
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Ett allvarligt problem

"Och vad vi då skulle kunna göra för att ge stöd åt dem som vill arrangera "riktiga" rollspel?"

Jag försöker dra mitt strå till stacken med Konventsutmaningen, men för det mesta så får jag bara glada tillrop men inga egentliga nomineringar.
Japp. Jättebra initiativ av dig och du har dessutom fått ett bidrag av mig och Ymir. Det verkar dock inte som om du läst det, då du inte tar med det som ett av få scenarion på BSK som har en värld och regelsystem från ett kommersiellt system på marknaden. Om du öppnar upp scenariot och börjar bläddra i det så kommer du också ganska snabbt in på förklaringar, ord, beteckningar, attribut och värden som är Kindred of the East. Det är inget tvivel om att det är friform eller något annat system, det är Kindred of the East. Punkt.

"OBS! Friform är också "riktigt" rollspel, och jag menar inte att det inte har något värde på konvent. Men fram för mer rollSPEL, om man säger så."

Precis. Ge mig möjligheten att välja, i alla fall. Just nu har jag inte den möjligheten.
Jopp. Du kan välja att spela De utan Hjärtan både med regler och hela paketet från Kindred of the East, eller välja bort det och spela friformsmässigt. Det är en förhandling som varje spelledare och spelgrupp bör göra innan de sätter igång och spelar, allt för att maximera upplevelsen, inlevelsen och graden av tillfredställelse. Om din spelgrupp känner för att spela på ett helt annat sätt än vad vi (Jag och Ymir) tänkt oss så är det också välkommet. Den information som finns i scenariot tillsammans med det som berättas under spelledarsamlingen räcker för att spela bort hela passet utan att göra något som det är nedskrivet i scenariot. Den valfriheten valde vi också att skriva in i scenariot, men besitter man inte kunskaper om spelvärlden och spelsystemet så är det väldigt mycket svårare att göra detta på ett trovärdigt sätt gentemot det som de förra målar upp.

Dessutom är jag tämligen säker att det finns mer scenarion på just BSK som är upplagda på detta sättet. Ett sätt som tar hänsyn till både regelfanatiker och friformsfanatiker, den gyllene medelvägen kort sagt.

// David Hagman
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Hear! Hear! [ant]

Men de är i alla fall gratis...

Efter att ha sett listan på arrangemang är jag dock mycket osäker på om det är värt tågresan, hur gärna Martin än vill att jag ska åka...
Du får ju träffa mig i reception.. och se De utan Hjärtan - Special Edition :p.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ett allvarligt problem

"Det verkar dock inte som om du läst det, då du inte tar med det som ett av få scenarion på BSK som har en värld och regelsystem från ett kommersiellt system på marknaden."

Jag tar upp det som ett halvt, då Ymir hävdat att valet av friform beror på att det fanns så få spelledaren som kan spelet. Det innebär att det finns två sorters spelgrupper: de som får möjlighet att välja friform eller regelspel, och de som inte får möjlighet att välja alls, emedan spelledaren friformar då han inte kan systemet.

Du har dessutom helt rätt: jag har inte öppnat scenariet. Jag har faktiskt inte öppnat ett enda inskickat bidrag - det tänker jag göra först efter att nomineringen går ut, så att alla bidrag har så lika chanser som möjligt.

"Om du öppnar upp scenariot och börjar bläddra i det så kommer du också ganska snabbt in på förklaringar, ord, beteckningar, attribut och värden som är Kindred of the East. Det är inget tvivel om att det är friform eller något annat system, det är Kindred of the East. Punkt."

...så, varför står det "friform" i beskrivningen?

Liksom, om det är Kindred of the East, tala om att det är "Kindred of the East med möjlighet till friform". Tala inte om att det är "friform med spelvärden för den som önskar", för då kommer den som läser texten uppfatta det som friform.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
min erfarenhet och förslag på lösning

Jag är själv helt ointresserad av friform i sig och skulle egentligen endast kunna komma på tanken att spela något dylikt på just konvent. Fast samtidigt spelar det egentligen inte så stor roll på konvent - det är inte tärningsrullande som är dragningskraften utan möjligheten att spela med nya människor och just prova på någonting annat. Och inte nödvändigtvis någonting som är tillgängligt i konventsbutikerna, utan mer som en upplevelse som jag inte kommer att få i mitt vardagliga (nåja) rollspelande. Men nog om vad jag föredrar på konvent.

Eftersom jag inte är intresserad av friform så har jag själv endast arrangerat spelbaserade turneringar, rättare sagt två Eon-arrangemang och ett DoD-dito. Två av dessa fick väldigt många (underdrift) lag anmälda, och endast spel som Kult (konventfavorit med CoC) och Western (officiell konventskampanj) hade fler anmälningar dessa gånger. Jag har också fått intrycket att friformsscenarion har svårt att konkurrera med etablerade spelsystem. Därför har jag också hört friformsarrangörer ondgöra sig över att besöker hellre spelar "vilket skit som helst" bara det står "DoD" i foldern. Och på sätt och vis förstår jag hur de resonerar - ett visst spelsystem är ingalunda en garanti för kvalitet. Kanske snarare tvärtom...

Min slutsats är hur som helst att konvent arrangeras i samarbete med och av folk som är engagerade i Sverok. Och Sverok-folk verkar uppenbarligen vara anhängare av friform framför tärningsspel, av någon anledning. Både scenarioförfattare/arrangörer och spelledare på konvent är alltså i regel "friformare".

Detta har i sin tur lett till att mina egna arrangemang har blivit offer för sin egen framgång. Det har alltså varit mycket svårt att hitta spelledare och att de som konventet ordnar (ofta genom olika system såsom spelledarbyten med andra konvent) varken är intresserade av eller behärskar ett givet spelsystem. Därmed har jag i praktiken varit arrangör för friforms-Eon och -DoD, vilket känns ganska otacksamt. (Jag lär inte göra om det, i alla fall.)

Alltså: Besökare/spelare föredrar spelbundna arrangemang medan arrangörer/spelledare är utpräglade friformare. Det känns som någon form av strukturellt problem som inte låter sig lösas hur lätt som helst. Fler besökare behöver alltså få upp ögonen för friform - och själva anmäla sig som spelledare till sina favorit(-regel-)spel, så att det blir någon form av jämvikt på utbud och efterfrågan.

Så till mitt förslag på lösning: Vi som inte är så förtjusta i att enbart spela friform på konvent borde se till att packa ned våra favoritspel, tärningar och handfull egenkomponerade äventyr (främst tidigare arrangemang i mitt fall). Istället för att göra "arrangemang" av dem så erbjuder man sig att spelleda andra likasinnande under pass då man annars skulle varit "ledig". Och ju fler som gör samma sak ju mer ickefriform blir det spelat på konventet. Inte heller behöver man bekymra sig för att renskriva något material som någon annan ska spelleda, eller ännu mindre ragga spelledare till sitt äventyr. (Man behöver inte ens specialskriva någonting nytt inför konventet, utan det går minst lika bra med ett gammalt äventyr eller någonting man precis spelat hemma med sin vanliga spelgrupp.) Man spelleder alltså istället ett-par-tre pass (gärna olika spel/äventyr, dessutom) efter tillfälle och önskemål.

Allt detta kanske skulle kunna anordnas genom någon form av spelledarpool där ickefriformare kan anmäla sig med sina spel och äventyr som tillgängliga spelledare för spelsugna spelgrupper (eller bara enskilda konventbesökare, vilka lämpligtvis formar en spelgrupp av önskad storlek). Själva spelledarpoolen skulle allså kunna vara ett arrangemang i sig.

Det skulle nog behöva få ta lite tid innan ett sådant "arrangemang" etablerar sig som en institution på spelkonventen, men visst skulle det åtminstone delvis lösa Krilles problem (om han alltså kan spela regelbaserade äventyr på önskade pass). Väl?

/Baldyr
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nu hade jag inte direkt några planer på att åka dit till att börja med, men jag håller med om att utbudet inte är mycket att hurra för. Min egen personliga konventserfarenhet är starkt begränsad men jag åker på konvent för att pröva på nya rollspel och spelledare, och förstås för att träffa andra rollspelare.

Jag har ganska långtgående planer på att skriva konventsscenarion till regelsystem som Eon och Västmark. Det som främst skrämmer mig är arrangörsansvaret och att fixa fram spelledare, inte att skriva ihop själva scenariot. Den biten har jag inga problem med. Kanske behöver jag någon som stöttar mig och pushar mig för att verkligen få tummen ur röven?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Addendum...

På de flesta konvent brukar de ha en lapp där man kan ge betyg på konventet och lämna synpunkter. Om scenarion som icke är friform önskas, tala om detta för arrangörerna. Hjälper ju inte för det här konventet, men kan ju påverka för nästa..

/Ulfgeir
 
Top