Brukar ni tortera folk?

Status
Not open for further replies.

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,084
Tortyr är det kanske effektivaste sättet att frå fram information om man gör det rätt (även om del politiserade studier försöker anföra annat).

Brukar ni tortera SLP:s för att få fram information?

För egen del brukar jag spela med en SL som gjort varenda rövare, ficktjuv och kultisk enormt motståndskraftigt mot alla hårdhänta förhörsmetoder, så jag slipper ofta dilemmat.

Men hur gör ni?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Brukar ni tortera SLP:s för att få fram information?
Nej, det faller dock främst samman med att jag personligen tycker alla former av tortyr är obehagligt så det är en gränsdragning som jag inte överskrider i rollspel. Tortyr, oavsett form, känns djupt obehagligt för mig även om det endast sker i fiktion och inte är verkligt.

Med det sagt, intressant fråga och hoppas du får intressanta svar. Jag kommer följa tråden med intresse trots mitt eget svar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Tortyr är det kanske effektivaste sättet att frå fram information om man gör det rätt (även om del politiserade studier försöker anföra annat).
Studier när det gäller det amerikanska "War on terror" och t.ex. amerikansk och japansk förhörsteknik säger att du inte bara har fel, du har jävligt fel.

P.S: Och det är en åsikt som har existerat väldigt länge. T.ex. tittar vi på Spanska inkvisitionen så tyckte de också att du har fel. Den främsta kritiken som Inkvisitionen hade mot världsliga myndigheter var hur opåligtlig information var som man fick ifrån tortyr. För inkvisitionen så var tortyr bara godkänd i begränsad form och bara för att få fram bekännelser (då en bekännelse var enligt dåtidens doktrin nödvändig för själens frälsning). Ingen information som fåtts fram under tortyr (t.ex. erkännanden eller angiverier) räknades som bevis i en inkvisionell domstol
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Det är verkligen långt, långt från min önskade spelstil att rollpersonerna håller på med tortyr. Om spelarna börjar låta sina rollpersoner tortera folk så behöver vi ta ett snack om spelstil och förväntningar igen.

Och i mina spelvärldar fungerar inte tortyr. Precis som i de s.k. "politiserade" studierna, alltså.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,084
Nej, det faller dock främst samman med att jag personligen tycker alla former av tortyr är obehagligt så det är en gränsdragning som jag inte överskrider i rollspel. Tortyr, oavsett form, känns djupt obehagligt för mig även om det endast sker i fiktion och inte är verkligt.

Med det sagt, intressant fråga och hoppas du får intressanta svar. Jag kommer följa tråden med intresse trots mitt eget svar.
Jag håller med, men kan även kännas väldigt lockande när man fångat in en skurk som man tror sitter på viktig information. Har ibland haft SLP:s i mitt sällskap som kan sköta det så man slipper göra jobbet själv.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,304
Jag brukar spela karaktärer som har någon slags moral (dvs inte en murder hobo) så det har aldrig varit tal om tortyr vad jag kan minnas. Men hot om våld har nog förekommit.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,084
Jag brukar spela karaktärer som har någon slags moral (dvs inte en murder hobo) så det har aldrig varit tal om tortyr vad jag kan minnas. Men hot om våld har nog förekommit.
Tycker man ibland kan motivera tortyr även om man spelar en moraliskt uppburen person (tickande bomb-scenarion osv.).
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,285
I Delta Green är det i alla fall fair game. Å andra sidan är ju lite av poängen med det att visa hur extremt grymma som agenterna i det kan vara i kampen på mythosen och hur de är beredda att offra sin mänsklighet i den kampen.

I övriga spel är svaret mer eller mindre alltid nej.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
960
Tortyr är det kanske effektivaste sättet att frå fram information om man gör det rätt (även om del politiserade studier försöker anföra annat).
Citation needed.


För inkvisitionen så var tortyr bara godkänd i begränsad form och bara för att få fram bekännelser (då en bekännelse var enligt dåtidens doktrin nödvändig för själens frälsning). Ingen information som fåtts fram under tortyr (t.ex. erkännanden eller angiverier) räknades som bevis i en inkvisionell domstol
Ja, att få fram bekännelser är det ju effektivt för.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,546
Location
Fallen Umber
Eftersom forskningsläget är ganska klart med att tortyr inte fungerar brukar jag avhålla mig från det. Jag har också vid flera tillfällen som redaktör rekommenderat ändringar i äventyr där tortyr varit en del av intrigen. Det kan naturligtvis få förekomma men bör inte vara något som driver mysteriet framåt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,908
Tortyr är det kanske effektivaste sättet att frå fram information om man gör det rätt (även om del politiserade studier försöker anföra annat).

Brukar ni tortera SLP:s för att få fram information?

För egen del brukar jag spela med en SL som gjort varenda rövare, ficktjuv och kultisk enormt motståndskraftigt mot alla hårdhänta förhörsmetoder, så jag slipper ofta dilemmat.

Men hur gör ni?
När jag spelleder brukar inte tortyr funka. Dels för att den forskning som jag tagit del av (och som inte är politiserad) inte riktigt håller med dig i att det skulle vara effektivt. Men det är egentligen en bisak. Viktigare för mig är att jag gillar mysterier i spel och skulle det vara effektivt att tortera allt och alla för att få fram sanningen skulle mysterierna bli ganska enkla att lösa och därmed trista. Sen handlar det om gestaltning. Sen brukar de karaktärer som spelas inte ofta ha den läggningen att de skulle tortera folk till höger och vänster. Men alla spelar på det där de vill, jag ser inget fel i att tortyr skulle funka om alla kring spelbordet skulle vilja det.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag eller mina rollpersoner brukar inte göra det och det har dykt upp så sällan att jag inte kommer något specifikt tillfälle, men det måste ha dykt upp. Tortyr från spelledarpersonerna har förekommit åtminstone en gång i ett publicerat Shadowrunäventyr. Hot eller övertalning, formler för att tvinga fram sanning och liknande är överlägset vanligare.

Hatade sekvensen i GTA V där man måste styra under en tortyr.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Burning wheel gör det här korrekt
det finns en tortyr skill
Den fungerar så att du säger vad du vill att offret ska säga, och lyckas du säger offret det oavsett om det är sant eller inte.



De flesta spel jag spelar är inte tortyr något som vanligen kommer fram, men spelar vi en viss typ av kräck så kan det hända.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,084
Spelare: Har du gömt skatten i den farliga grottan till höger eller vänster?

Banditen: Det säger jag inte

Spelare: *nu skär jag fingrarna av honom*

Banditen: Har gömt den till höger

Spelare: Går in i grottan och slås ihjäl av ett troll utan att någon återfinner någon skatt

SL: Eftersom tortyr inte fungerar så gav banditen dig fel information och banditen blir nu ihjälslagen av resten av gruppen som sen kan gå in i rätt grotta
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,025
GUMSHOE gör redan i reglerna att det inte behövs. Du kan alltid redan få fram information om du har rätt färdigheter, och kommer att behöva ta en Stability Check i onödan om du sysslar med sådant.

I RuneQuest är risken hög att det taintar dig med Kaos. Det vill man inte.

Ska man bara vara realistisk är det tydligt att det beror på kontext om det funkar eller ej. Alla fattar förhoppningsvis att de kommer att berätta koden till sitt Bank-ID eller Bankomat-kort under tortyr, när gärningsmännen genast kan kolla (något som också skett upprepade gånger i verkligheten). I War on Terror-kontexten kan det fungera om man ser det som en ledtråd som behöver verifieras snarare än ett facit. De som bara blankt säger ”det funkar inte!” behöver tänka fem sekunder till, liksom de som säger ”det blir automatiskt rätt!”.

(Sheesh, om något är effektivt är kontextberoende, vem kunde ha anat…)

Och så är det en definitionsfråga (inom spelet) vad som räknas. Att Batman hänger brottslingar vid fötterna från en gargoyle på skyskrapan, eller spöar upp dem innan han hotar information ur dem, är uppenbart legitimt inom seriens premisser.
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
783
Nej, det förekommer inte. Däremot så förekommer hot om våld rätt ofta.

Enda spelet där jag kan tänka att tortyr skulle vara aktuellt är i Delta Green som nämndes ovan och där skulle det nog främst ske off-stage så att säga.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,836
Location
Off grid
Men hur gör ni?
Jag spelar sällan personer som skulle tortera nån. I den mån jag har gjort det har jag ändå inte utfört nån tortyr. Jag tycker att det oftast blir dåligt för pacing och stämning. Jag har inte heller nåt intresse av det och gillar utmaningen i att få fram informationen ändå. Sen bidrar det såklart att jag vet att de övriga i gruppen inte heller är särskilt roade av tortyr i spel.

//EvilSpook
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Och så är det en definitionsfråga (inom spelet) vad som räknas. Att Batman hänger brottslingar vid fötterna från en gargoyle på skyskrapan, eller spöar upp dem innan han hotar information ur dem, är uppenbart legitimt inom seriens premisser.
E1369B87-150B-483B-852F-25A04E5FDEBD.png
 
Status
Not open for further replies.
Top