Brukar ni tortera folk?

Status
Not open for further replies.

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Sen kan såklart SL vara moralistisk och hitta på skruvade och absurda förklaringar till varför rövaren inte vet var bandet har sin boning, kultisen vem som gav honom uppdraget eller konspiratören om vad som driver honom. Men särskilt realistiskt blir det inte att hålla på så.
Fast nu gör du ju samma tankevurpa igen. Du förutsätter redan att Konspiratören och Lönnmördaren och Rövaren är en enkel schablon och informationsbärare och din enda uppgift är att extrahera informationen, om den inte ges villigt. Realistiskt? Nej, inte speciellt. Visst, har man en enkel och svartvit världsbild ser det kanske logiskt och realistiskt ut, men om man i sitt spelande, på olika sätt, försöker emulera den verkliga världens komplexitet så finns det inga Kultister eller Lönnmördare som har Svar på dina Frågor. Du beskriver en idealbild där du dukat bordet så att tortyr funkar. Varför du gör det vet jag inte, men jag finner det inte helt sympatiskt.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,089
Jag kan inte riktigt släppa det här känner jag, så jag ställer några följdfrågor.

1) Hur torterar man rätt?
2) Hur kommer det sig att alla studier du inte håller med är politiserade? Har du personligen praktisk eller akademisk erfarenhet av tortyr som du värderar högre än deras livslånga kunskapssamlande i ämnet?
1. Man verifierar med annan data och gör olika rimlighetsbedömningar. I rollspel tar det sig uttryck genom olika färdighetsslag som för att se se om personen ljuger te.x. En van förhörsledare/torterare vet precis hur man går tillväga för att få få fram adekvat information. Kanske borde tortyr vara ett färdighetsslag.

2. Nu har jag inte sagt att alla studier är politiserade. Inte heller att alla studier skulle visa på att tortyr inte fungerar. Det beror på förstås på vad man tittar på och hur. Men en del studier tar sikte på olika metadata med vad som verkar vara avsiktligt vilseledning.

För att svara på dina andra fråga, så ja, jag har i ett tidigare arbete träffat väldigt många som blivit torterade och även folk som har torterat. Men är inte säker på att den erfarenheten egentligen är så insiktsfull gällande huruvida tortyr fungerar eller inte.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,089
Fast nu gör du ju samma tankevurpa igen. Du förutsätter redan att Konspiratören och Lönnmördaren och Rövaren är en enkel schablon och informationsbärare och din enda uppgift är att extrahera informationen, om den inte ges villigt. Realistiskt? Nej, inte speciellt. Visst, har man en enkel och svartvit världsbild ser det kanske logiskt och realistiskt ut, men om man i sitt spelande, på olika sätt, försöker emulera den verkliga världens komplexitet så finns det inga Kultister eller Lönnmördare som har Svar på dina Frågor. Du beskriver en idealbild där du dukat bordet så att tortyr funkar. Varför du gör det vet jag inte, men jag finner det inte helt sympatiskt.
Det enda jag säger är att det finns situationer där tortyr uppenbarligen tenderar att fungera för att få fram information. Torde vara ett tämligen okontroversiellt påstående.

Nu fastnar situationen där, vilket är fine. Men egentligen är det intressanta hur man som spelare och SL hanterar denna typ av situationer när de uppkommer (vilket dem gör om man spelar med någon som helst realism).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
En av mina favoritböcker 1984 använder tortyr på ett väldigt intressant och fruktansvärt sätt (varning för spoliers till den boken). Det verkar som att författaren George Orwell håller med de flesta i denna tråd om att tortyr inte är ett effektivt sätt att få reda på sanningen. Däremot används tortyr i den boken för att hjärntvätta huvudpersonen Winston till att erkänna vad torteraren O'Brien tycker borde vara sanningen. Han får Winston att "erkänna" att Oceanien alltid varit i krig med Ostasien trots att han minns att det inte var så, att 2+2=5 och att han inte älskar kvinnan han älskar.

Detta skulle ju kunna användas i rollspel på ett spännande sätt. Inte då att rollpersonerna är O’Brien (om det inte är ett scenario där man spelar ondingar) utan att det kanske är en skurk som gör på ett liknande sätt.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
787
Men egentligen är det intressanta hur man som spelare och SL hanterar denna typ av situationer när de uppkommer (vilket dem gör om man spelar med någon som helst realism).
Du menar i klassisk medeltida fantasy-setting då, utgår jag ifrån? Alltså med typ Drakar & Demoner?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
En av mina favoritböcker 1984 använder tortyr på ett väldigt intressant och fruktansvärt sätt (varning för spoliers till den boken). Det verkar som att författaren George Orwell håller med de flesta i denna tråd om att tortyr inte är ett effektivt sätt att få reda på sanningen. Däremot används tortyr i den boken för att hjärntvätta huvudpersonen Winston till att erkänna vad torteraren O'Brien tycker borde vara sanningen. Han får Winston att "erkänna" att Oceanien alltid varit i krig med Ostasien trots att han minns att det inte var så, att 2+2=5 och att han inte älskar kvinnan han älskar.

Detta skulle ju kunna användas i rollspel på ett spännande sätt. Inte då att rollpersonerna är O’Brien (om det inte är ett scenario där man spelar ondingar) utan att det kanske är en skurk som gör på ett liknande sätt.
The Technocracy gör den här grejen bra i Mage. Alla spelarkaraktärer är torterade till att ha ett hjärntvättnings värde som skyddar en från att tänka otillåtna tankar.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
787
Det är i de banorna jag tänker. Men man får gärna bredda diskussionen.
I en värld där det är möjligt med tankemagi eller att på olika sätt, via magisk väg, påverka någons sinne så skulle ju tortyr snabb bli relativt verkningslöst.
Det skulle väl fortfarande gå att tortera en bondlurk eller random skogsbandit men det skulle väl aldrig finnas något skäl att skära i folk när det gäller mer substansiell information. Dels för att det skulle gå att göra med hjälp av magi istället för tortyr och dels för att man också i mycket högre grad skulle riskera att få ut felaktig info vid fysisk tortyr om det är så att personer blivit utsatt för magiskt skydd/minnesredigering.

Att kunna kasta charm person eller tankeläsning är rätt vanligt inom de stora fantasyrollspelen.
 
Status
Not open for further replies.
Top