Brukar ni köra med färdiggjorda rollpersoner i köpäventyr?

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,345
Location
Enköping
Hej!

Håller på att renskriva en bunt äventyr för publikation och tänkte kolla av vad ni tycker om färdiggjorda rollpersoner i köpäventyr?

Själv har jag använt sådana två ggr genom min spelhistoria vad jag minns, förutom i de fall där ett äventyr är gjort enbart för en viss person som solo-D&D-äventyren jag har. Jag undrar om ni tycker det är bra att sådana finns med eller att det bara är onödigt då alla kör med egna figurer?
 
Jag gillar det. Men använder dem nästan aldrig...
 
Generellt tycker jag nog sånna är ett slöseri på utrymme och inte särskilt intressant.

Jag kan tycka att det är en sån grej som passar bäst som nedladdningsbart extramaterial.
 
Ja, om de är välgjorda så kör jag gärna med färdiggjorda rollpersoner och gör dem till mina egna.
 
Om det är avsett för enkvälls så kan det vara bra. Alltså har en ganska speciell set-up och där RPna har någon form av anknytning till intrigen. Annars kan det vara.
 
Nej, men jag tittar gärna på en färdig karaktär när jag bedömer om spelet är intressant för mig.
 
Brukar inte använda, men är bra om det finns för ex nybörjaräventyr. Viktigt att de då har en koppling till äventyret, och med krokar att bygga vidare på.
 
Oavsett äventyr har jag svårt att se att det skulle vara en nackdel om det följer med färdiga rollfigurer.
 
För one-shots är det helfestligt med färdigskrivna RP! Min spelgrupp är absolut positivt inställd till det och har senaste året använt färdigskrivna RP vid två köpäventyr, till stor succé.
 
Jag håller med Bifur och Daniel att till kortare äventyr gärna får finnas färdigskapade rollpersoner med koppling till äventyret.
  • Koppling till äventyret finns redan på plats, koppling mellan rollpersonerna som passar äventyret finns redan på plats
  • Går att börja spela direkt
  • Man ska ju bara ha rollpersonen en kort tid så det gör inget om den inte är perfekt till min personlighet/spelstil
 
Jag tycker att det är bra om det finns. Det sänker tröskeln för att använda äventyret som ett lokalt "konventsäventyr" – alltså ett helt self-contained oneshot för att känna på spelet/systemet utan att man behöver investera en massa tid. Man kan alltid skapa nya rollpersoner om man vill fortsätta spela i den spelvärlden.
 
Det kan vara bra om man har begränsat med tid och vill komma igång och spela fort och inte sitta och slösa bort 30minuter till 1timme värdefull speltid .
 
Tycker det är bra, men använder dem generellt inte.

Ett skäl till att ha med dem är ifall man tycker äventyret är intressant, men inte har reglerna. Det är ganska lätt att köra ändå och höfta ihop något utifrån äventyret, eller använda ett annat spels (anpassade) regler. Men rollpersoner är svårare (iofs lite utifrån genre), då är det bra att ha ett par exempel som man kan köra rakt av eller tweaka.
 
Som sagts tidigare fyller de två funktioner:
* Visar hur man bygger en karaktär i det aktuella spelet.
* Kan vara anpassade för one-shots.

Men i det senare fallet vill jag att de skall vara hårt nischade. Bra exempel: Petersen's Abominations till CoC. Där är rollpersonerna en viktig del av varje äventyr, det skulle vara onödigt mycket jobb att hitta på andra RP till de situationerna.
 
För one-shots är det helfestligt med färdigskrivna RP! Min spelgrupp är absolut positivt inställd till det och har senaste året använt färdigskrivna RP vid två köpäventyr, till stor succé.
+1 på det Daniel sa. Ibland speltestar vi konventsscenarion, eller spelar gamla dito. Eller testar nya system. Då är det gôtt att ha färdiga RP.
 
Om de följer med av en viss anledning, som t ex att scenariot är skrivet för specifika rollpersoner eller det är nåt slags starter-set där man skalat bort reglerna för hur man gör sådana, så tycker jag de fyller sin funktion. Annars tycker jag de mest är slöseri med utrymme.
 
För konventsscenarion, absolut. Annars i princip aldrig. Dock beror det lite på typen av äventyr - jag tror att för intriger och äventyr där RP behöver kopplas till äventyret så spar de väldigt mycket tid och blir mindre frikopplade från världen än spelarskapade RP vanligtvis är.
 
Back
Top