Brukar ni köra med färdiggjorda rollpersoner i köpäventyr?

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Hej!

Håller på att renskriva en bunt äventyr för publikation och tänkte kolla av vad ni tycker om färdiggjorda rollpersoner i köpäventyr?

Själv har jag använt sådana två ggr genom min spelhistoria vad jag minns, förutom i de fall där ett äventyr är gjort enbart för en viss person som solo-D&D-äventyren jag har. Jag undrar om ni tycker det är bra att sådana finns med eller att det bara är onödigt då alla kör med egna figurer?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jag gillar det. Men använder dem nästan aldrig...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Generellt tycker jag nog sånna är ett slöseri på utrymme och inte särskilt intressant.

Jag kan tycka att det är en sån grej som passar bäst som nedladdningsbart extramaterial.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Ja, om de är välgjorda så kör jag gärna med färdiggjorda rollpersoner och gör dem till mina egna.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Om det är avsett för enkvälls så kan det vara bra. Alltså har en ganska speciell set-up och där RPna har någon form av anknytning till intrigen. Annars kan det vara.
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
210
Location
Malmö
Nej, men jag tittar gärna på en färdig karaktär när jag bedömer om spelet är intressant för mig.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Brukar inte använda, men är bra om det finns för ex nybörjaräventyr. Viktigt att de då har en koppling till äventyret, och med krokar att bygga vidare på.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
För one-shots är det helfestligt med färdigskrivna RP! Min spelgrupp är absolut positivt inställd till det och har senaste året använt färdigskrivna RP vid två köpäventyr, till stor succé.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Jag håller med Bifur och Daniel att till kortare äventyr gärna får finnas färdigskapade rollpersoner med koppling till äventyret.
  • Koppling till äventyret finns redan på plats, koppling mellan rollpersonerna som passar äventyret finns redan på plats
  • Går att börja spela direkt
  • Man ska ju bara ha rollpersonen en kort tid så det gör inget om den inte är perfekt till min personlighet/spelstil
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag tycker att det är bra om det finns. Det sänker tröskeln för att använda äventyret som ett lokalt "konventsäventyr" – alltså ett helt self-contained oneshot för att känna på spelet/systemet utan att man behöver investera en massa tid. Man kan alltid skapa nya rollpersoner om man vill fortsätta spela i den spelvärlden.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det kan vara bra om man har begränsat med tid och vill komma igång och spela fort och inte sitta och slösa bort 30minuter till 1timme värdefull speltid .
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Tycker det är bra, men använder dem generellt inte.

Ett skäl till att ha med dem är ifall man tycker äventyret är intressant, men inte har reglerna. Det är ganska lätt att köra ändå och höfta ihop något utifrån äventyret, eller använda ett annat spels (anpassade) regler. Men rollpersoner är svårare (iofs lite utifrån genre), då är det bra att ha ett par exempel som man kan köra rakt av eller tweaka.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Som sagts tidigare fyller de två funktioner:
* Visar hur man bygger en karaktär i det aktuella spelet.
* Kan vara anpassade för one-shots.

Men i det senare fallet vill jag att de skall vara hårt nischade. Bra exempel: Petersen's Abominations till CoC. Där är rollpersonerna en viktig del av varje äventyr, det skulle vara onödigt mycket jobb att hitta på andra RP till de situationerna.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
För one-shots är det helfestligt med färdigskrivna RP! Min spelgrupp är absolut positivt inställd till det och har senaste året använt färdigskrivna RP vid två köpäventyr, till stor succé.
+1 på det Daniel sa. Ibland speltestar vi konventsscenarion, eller spelar gamla dito. Eller testar nya system. Då är det gôtt att ha färdiga RP.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
Om de följer med av en viss anledning, som t ex att scenariot är skrivet för specifika rollpersoner eller det är nåt slags starter-set där man skalat bort reglerna för hur man gör sådana, så tycker jag de fyller sin funktion. Annars tycker jag de mest är slöseri med utrymme.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
För konventsscenarion, absolut. Annars i princip aldrig. Dock beror det lite på typen av äventyr - jag tror att för intriger och äventyr där RP behöver kopplas till äventyret så spar de väldigt mycket tid och blir mindre frikopplade från världen än spelarskapade RP vanligtvis är.
 
Top