Nekromanti [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" varianter?

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" variant

Och det var just det jag gjorde också, men jag skrev fel...
Tiotal ska det vara, fast man kunde *välja* ental i vissa situationer (basically, man valde det bästa värdet i vissa situationer och det sämsta i andra).

>_<

Erik

(Och det HAR problem. Det innebär bland annat att man inte riktigt kan göra det till hela skadan. I sådana fall kan ju ALDRIG en amatör få in en fullträff.)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" variant

solvebring said:
Jag ser risker med att bunta ihop allt med BRP. Buntar du ihop allt innebär det också att du kommer att få modda alla jävla färdigheter som baserar sig på de färdigheter du matar ihop till en. Ja, så löste du det. Bunta ihop färdigheter med och använd vad som känns nödvändigt. Visst..
Alla de där riskerna hänger ihop med att du retroaktivt tar dina gamla gubbar och konverterar dem till Hans nya system. Det förutsätter jag att Han inte menade - hans förändringar är avsedda att drabba BRP som system, inte dina rollpersoner. Du gör helt enkelt en ny rollperson till Hans nya BRP-derivat.

Så du kommer inte vara väldigt kass på dina färdigheter, eftersom du inte konverterar dina färdigheter till Hans nya grundegenskap som du har lågt i. Du gör en ny rollperson och prioriterar förstås de grundegenskaper som gör din nya rollperson bra.

Vad gäller variation så måste jag nämna Pendragon. Den har lite fler färdigheter än Hans version och ett (1) yrke, nämligen riddare (kvinnor och magiker som finns i fyran är ett kätterskt påhitt, så det skiter vi i), och alla riddare kan slåss, slagfältas, tornerspelas, kurtiseras och diplomatiseras. Så variationen på färdigheterna är toklåg.

Däremot har jag sällan upplevt så varierade rollpersoner som i Pendragon, men dock inte i vad de gör och vad de är bra på. Pendragon handlar om riddare som gör det riddare gör, så det är inte där variationen ska ligga. Däremot har riddarna olika personlighet, så variationen ligger där istället.

Och jävlar vad den märks!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" variant

Om någon skulle ha föreslagit en lösning där man själv satte sin Storlek lite hur man ville
Det låter inte som en dum idé. Så länge man inte slopar den helt. Det var nämligen så jag uppfattade dig, att det är bra att slopa Storlek.

Nå, med det frivilliga värdet... Detta gör att de med högt SMI och låg STO kan gömma sig och vara mer av tiny-little-sneaky-bastard, och att de som vill tåla styrk sätter hög men bereder sig på att bläffiga karlar också faller igenom ruttna broar och passar dåligt i kaninhål.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" variant

Jo, det är sant. Stämmer man helt av med Hans system så löser det sig nog mycket bättre. Men, då behöver man också konvertera en hel del för att få detta att fungera.

I alla fall... Pendragon har jag aldrig spelat. Dock har jag hört dig och Han snacka mycket om det med aldrig kommit mig för att faktiskt kolla in det. Ska fan ta och kolla det, låter riktigt häftigt. Plus att jag har en spelare som är så riddarkåt att han nog skulle gråta av lycka om han fick spela Pendragon.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" variant

solvebring said:
Jo, det är sant. Stämmer man helt av med Hans system så löser det sig nog mycket bättre. Men, då behöver man också konvertera en hel del för att få detta att fungera.
Fast det har ju Han redan gjort åt dig iom sitt EDoD/Matiné.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Re: [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" variant

solvebring said:
Det var nämligen så jag uppfattade dig, att det är bra att slopa Storlek.
Det gör jag ju. Mest för att jag det du tydligen använder spelmekanik till, det vill inte jag använda spelmekanik till. För mig låter det lite som reglera-toabesöken-med-tärningsslag, det blir för mycket pill med regler och tärningar och värden och grejer. Jag vill ju minimera hur mycket av rollspelandet som faktiskt styrs av regler... Men å andra sidan vill ju jag helst ha bort regelsystemet helt från spelbordet, jag ser inget nöje i öppet tärningsrullande och sifferpill, faktisk är att sådan ju faktiskt direkt saboterar för mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Re: [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" variant

solvebring said:
Jo, det är sant. Stämmer man helt av med Hans system så löser det sig nog mycket bättre. Men, då behöver man också konvertera en hel del för att få detta att fungera.
Konvertera... eller skala bort helt.

//krank, som avskyr tjocka regelverk och tycker att tabeller och annan skit ska avskaffas
 

Bergdahl

Veteran
Joined
8 Dec 2006
Messages
30
Location
Örebro
Re: [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" variant

Ok...

Fast behöver det verkligen vara ett problem? Fullträffar kan ju alla göra fast efter dennes förmåga. En fullträff från en mästare är helt enkelt betydligt värre för den den träffar än en fullträff från en klåpare. Men jag fattar vad du är ute efter, man kan inte göra den högsta skadan om man inte har 100% i färdighetsvärde. Men om man tänker sig att man gör 10 i skada om man slår ett perfekt slag som skulle vara om man slår lika på båda tärningarna, då skulle ju även en klåpare som har 11% i färdighetsvärde ha en möjlighet att göra 10 i skada, fast 10% och under leder ju fortfarande till samma problematik.

Ett problem jag kom att tänka på är istället hur man skall gå tillväga om man har ett värde under 10% i färdigheten. Gör man alltid minst 1 i skada?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Re: [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" variant

  • Så någon med Vältalighet: bluffa som vill övertala, förföra, köpslå eller dylikt får -5 på sin färdighet. Har man 15 i Vältalighet så har man silvertunga.
  • Någon med Närstridsvapen: yxa får -5 om denna vill strida med något annat vapen än yxa. Har man 15 i Närstridsvapen så betraktas man som en veteran.
  • Någon med Språk: kardiska får -5 om denna vill tala ett annat språk. Har man 15 i Språk så betraktas man som en språkvetare.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" variant

Saga är egentligen inte ett BRP-system (är snarare släkt med Dragon Warriors och Gurps), så det kan vara därför det är ett undantag.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Re: [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" variant

Det är väl visst det. 1T6 grundegenskaper, en del färdigheter, 1T20 (1T100) mot färdighetsvärdet och man höjer värden genom att ... ja, man får faktiskt en XP-mängd men den funkar inte som i d20. Klart det är BRP. Varför skulle det inte vara det? Skalan för grundegenskaperna är annorlunda, men ger ungefär samma värden till färdigheter som i DoD, även om din inspirationskälla kommer från någon annan stans.

/Han som tycker att GURPS och Eon nästan är BRP
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Re: [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" variant

Var drar man då gränserna? Är Unisystem BRP? Hârnmaster? Warhammer? Jag tror många svenska rollspelare har ett väldigt BRP-centrerat synsätt, som får dem att se allt som uppvisar liknande mekanismer som BRP. För mig är alla dessa spel, precis som Saga, GURPS och Eon, självständiga regelsystem. Att man slår under färdigheter och inte har ett levelsystem är långt ifrån tillräckligt för att vara BRP.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" variant

Bobby Magikern said:
Att man slår under färdigheter och inte har ett levelsystem är långt ifrån tillräckligt för att vara BRP.
Helt rätt. I såfall blir uttrycket så urvattnat så det blir meningslöst.

Erik
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
krille said:
Det jag gärna vill se är en koppling mellan skicklighet och utdelad skada, inte bara i form av att man träffar oftare utan i form av farligare träffar.
Jag har en variant på det i min BRP-klon. Jag har återupplivat perfekt och särskilt (om än att jag kanske kommer ändra namnen). Perfekt är 1/10 av färdighetsvärdet och särskilt är dubbla den chansen. Perfekt ger +2 tärningar i skada och särskilt ger +1 tärning i skada. På så sätt får du en koppling mellan hur bra du är och hur mycket skada man gör. Samtidigt är inte perfekt alltför obalanserat mäktigt och stridsavgörande som det är i t.ex. Nephilim där man (när man nått lite högre värden) bara väntar på att slå ett perfekt slag (som är lika med maxskada) vilket avgör striden.

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Re: [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" variant

han said:
Rustningar borde inte dra bort från skadan.
Detta tycker jag är centralt. Rustnings regler fungerar generellt dåligt i BRP-systemen som finns idag.

Jag har en tanke på att rustningar drar av från grundskadan man gör istället för att abs:a efter skadan är slagen.

Jag försöker mig på ett exempel:
Kalle slåss med en yxa (2t6 i skada) och träffar Olle med en särskild träff (+1 tärning) för totalt 3t6 i skada. Olle har dock på sig en läder-rustning (abs 2) som drar av 2 tärningar i skada. Kalle får således slå 1t6 i skada på Olle. Hade Olle haft en ringbrynja (abs 3) hade Kalle fått slå 1t6-1 vilket ger möjligheten att skadan negeras helt och hållet.

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
krill said:
För liten effekt. Att ge mer däng i en tiondel av alla lyckade slag har för liten impact, IMHO.
Gör så att det är större chans att få perfekt. Jag har lekt med tanken att perfekt skulle kunna vara 1/5 och särskilt dubbla den chansen.

Om effekten av perfekt inte är direkt stridsavgörande så funkar det bra annars kommer det bli för mycket perfekta slag vilket kan direkt avgöra striderna (vilket kan vara ok om man gillar korta strider kanske?).

C.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" variant

Definitionen på en renodlad BRP är cirka halvdussinet grundegenskaper på skalan 3-18, färdigheter på skalan 1-20 eller 1-100, mekanismen linjär slumpgenerator <= färdighetsvärde, kroppspoäng och rustning/skydd som separat mekanism.

Saga prickar in antalet grundegenskaper men inte skalan, färdigheter, mekanism och linjär slumpgenerator, kroppspoäng och rustning/skydd som separat mekanism. Jag skulle säga att det är jefligt nära en BRP, men inte en renodlad.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Re: [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" variant

Jag skulle säga att definitionen på BRP inte är strukturell, utan historisk. Drakar och Demoner är ett BRP-spel för att det utvecklats ur Worlds of Wonder. GURPS är inte ett BRP-spel, eftersom det utvecklats ur The Fantasy Trip. Detta leder till att man får en väldigt bred skara spelmekaniker som sprungit ur BRP, men det är vettigare än att dra in helt orelaterade spel som bara råkar likna BRP i fråga om regler.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" variant

Så för dig är gränsen mellan att du ska vara bra och "suger på nästan allt" endast en skillnad på tre?
Nej, men det kan göra stor skillnad, det kan det. Det kan utgöra skillnaden mellan Suger och Okej, och i de flesta fall är Okej klart bättre än Suger.

I övrigt så blir det lättare att överblicka ett mer sammanslaget system, det har du rätt i. Det behöver inte alls vara en nackdel, utan är som du säger en fördel i många fall. Dock så kan det riskera variationen. Det säger jag fortfarande. Jag har själv råkat paja variationen lite vid försök att just sammanslå en del liknande ting. Det gäller ju att arbeta noggrant när man gör det, så att man fyller alla lyckorna. Så jag ger dig en stor applåd och bockar vördat, för ditt EDoD är kort sagt förbannat innehållsrikt trots sammanslagningarna. Det är verkligen skickligt gjort, tycker jag.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" variant

Sant. Det har Han gjort. Skulle dock inte börja byta DoD nu, eftersom mitt DoD ändå är format efter mig. Jag är nöjd med mitt DoD som det ser ut. Personligt med hänsyn till mig och min grupp.
 
Top