Nekromanti Brottning!

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag skäms lite för att erkänna det här men... jag har fastnat. Jag såg på det en gång i ren tristess och sen veckan efter lite uttråkat och nu... nu är jag fast. Jag ser på Wrestling på Ztv :gremfrown:

Det är så simpelt, så enkelt, så uppenbart fejk men ändå så... vanebildande. Jag vill veta hur det går för Chris Benoit som kämpar så tappert och hederligt. Jag vill verkligen se Triple H få tokstryk för hans fegismetoder och uppenbara fuskande. Jag njuter när jag ser Ric Flair distrahera domaren. När JBL försöker få igång publiken att ropa hans namn och han framstår som en tokig karl med stor hatt som totalt missuppfattat publikens sympatier. Och så fuskar han järnet han med. Jag gillar inte Snitsky heller. För han är ful och gemen.
Jag är fast.

Alltså, dramaturgin är snorsimpel rakt igenom (jag anar att Batsista kommer förråda Triple H närsomhelst, han verkar lömsk) och man kan förutse det mesta, men ändå är det... underhållande. Jag vill verkligen att Benoit ska vinna, hoppas innerligt att hela Evolution ska åka på däng så att de tror att det är megatokyo de är med i och inte WWE.
Och så Vitulv. Inte för att han är med, men han ville att jag skulle nämna honom i det här inlägget.
Vad jag vill ha sagt är att alltihop är så enkelt att man ser igenom det likt en... en... genomskinlig sak. Fönster! Som ett fönster. Men ändå sitter man där... fast. Arketyper när de är som bäst.

Varför finns det inga wrestlingrollspel? Det finns ett i japan, men det är en GURPS-modul och behandlar bara kvinlig brottning. Kul grej faktiskt, karlarna är stora som hus och kör med kast och hopp medan kvinnorna är byggda som utvikningsmodeller och kör med att rulla runt på golvet och dra varandra i håret och slita kläderna av varandra. Mystiskt det där :gremwink:

Kort sagt: Varför finns inget wrestlingspel? Finns det som dogma? Kan man ha tights? Kan man dra folk i håret och slita av dem blusen medan ens partner knockar domaren med en stol? Det borde verkligen finnas, det vore ju så enkelt att spela. :gremlaugh:


Storuggla, JBL! JBL! JBL!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Been there, done that, bought the t-shirt! …

Eller … inte jag, men någon har redan gjort det.

1991 gav Afterthoughts Images ut All Star Wrestling, och 1993 gav Whit Publications ut World Wrestling Federation RPG.

Man frågar sig varför.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Kort sagt: Varför finns inget wrestlingspel? Finns det som dogma? Kan man ha tights? Kan man dra folk i håret och slita av dem blusen medan ens partner knockar domaren med en stol? Det borde verkligen finnas, det vore ju så enkelt att spela.

Om det finns något som är bättre än wrestling så är det förstås superhjältewrestling, och där finns det...

...en flortunn tilläggsbok...

...till Aberrant.

Men hey, det är ju alltid nåt, eh? :gremgrin:
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Heh, jag kan bara hålla med. Riktig kvalitéts-TV är vad det är :gremlaugh:

Folk klagar på att det är fejk, men många av de som är med i programmet är riktigt skickliga stuntmän/akrobater.

Särskilt "Female Championship" gillar jag :gremtongue:

Det fanns ett häftigt spel till NES som hette "Pro Wrestling" (bilder finns här ). Det finns säkert att ladda ner till pc-emulator också.

...vilket jag tror jag ska göra på direkten :gremlaugh:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Yay!

Jag gillar det också! Alltså, det är grymt underhållande på sina ställen. Sist jag tittade så var det en lökig, ohederlig fransman (Rene Dupree) som alla hatade, och när han hade fällt någon good guy så började han dansa värsta fjolliga dansen och kommentatorerna berättade "oh no, he's doing the French Tickler!"

Det är lysande satir, ju. Jag garvade så högt att grannarna bankade i väggen, varpå jag raskt började simulera orgasmljud, eftersom jag inte vill att mina grannar ska veta att jag tittar på wrestling.

Nå... Ja, ett wrestlingrollspel vore ballt. Särskilt om de tog med de beståndsdelar som är så häftiga i wrestlingdataspelen:

1. Man kan prova vilket grepp som helst, men svåra grepp funkar inget vidare om inte motståndaren först har mjukats upp. På så vis uppmuntras spelaren till att använda alla grepp, fast vid olika tillfällen.

2. Det finns gott om möjligheter att spöa motspelaren som kan bestraffa sig. Såsom att kasta honom mot repen och nita honom på vägen tillbaka; det kan bli så att han i själva verket nitar dig! Eller att klättra upp på repen och kasta sig ner mot motståndaren med ett knä i magen, han kan komma att rulla undan i sista stund! Såna där grejer gör det hela asspännande.

3. Att kasta ut någon ur ringen och pounda honom för att sedan slinka upp igen innan tiden tar slut... Det är det taktiska sättet att vinna. För den med flottigt hår och glasögon, men jag gillar att alternativet finns.

I ett riktigt bra spelsystem så skulle det dessutom finnas en inbyggd balanserande faktor, eftersom wrestlingsmatcher alltid är böljande och spännande. Å så är det viktigaste av allt intervjuerna där man får vråla så man blir helt röd i ansiktet.

Wrestling är så djävla hårt, alltså. Min favvo har alltid varit Jake the Snake.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Yay!

"Nå... Ja, ett wrestlingrollspel vore ballt. Särskilt om de tog med de beståndsdelar som är så häftiga i wrestlingdataspelen:"

Okej, först lurade jag på Krilles Playelf. Jag menar, barbarer i höftskynken och barbarinnor i små eller utmanande kläder? Som slåss? Det lät ju som hugget och stucket, men sen kom du här och... hade poänger. :gremsmile:
Det tål att klura på. Nåja, kunde man kläcka SumoPumor så kan man väl kläcka det här också. Kanske inte till Dogma, men...


Storuggla, vill inte göra det dock
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: Yay!

Grymt bra idéer!

...varpå jag raskt började simulera orgasmljud, eftersom jag inte vill att mina grannar ska veta att jag tittar på wrestling.
Nej, hemskt vore väl det :gremgrin:

En annan sak som är typisk för TV-matcherna är att kämparna blir "stunnade" ett tag efter att ha tagit skada.

Kanske skulle man också kunna använda typ "Drama Points" (ungefär som i t ex Buffy the Vampire Slayer RPG). Genom att spendera ett sådant skulle man automatiskt lyckas vända sig ur ett underläge, få in ett riktigt lattjo kast, få lite välbehövd hjälp av en kamrat eller liknande.

En karaktär med sämre "stats" skulle kunna få börja med ett par extra sådana poäng.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Roligare som inslag än hela spel

Varför finns inget wrestlingspel?
Trist att bygga ett helt spel på själva wrestlingmatchen. Skuklle funka mycket bättre som brädspel tror jag. Som pikant inslag däremot...

...typ som Bodybombing till Mutant 2.

//erik. bjärv
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Know you role

Jupp, det kommer, lägligt till Wrestlemania XXI kommer Know your role: The WWE roleplaying game. Verkar inte finna ssärskilt mycket info, men jag hittade den här och den här länken i alla fall. Går säkert att hitta mer info nånstans, men jag orkar inte. på rog.net lär det säkert finnas trådar om det, till exempel.

Jag älskar wrestling, har väl varit ett fan till och från sedan 2001 eller något, då laddade vi ned det. Nuförtiden går det ju på ZTV, men tyvärr är det ju inte hela programmen (de är egentligen 90-120 min, kommer inte riktigt ihåg).
Det är skitbra underhållning och man byter favoritbrottare lite då och då... Synd att du inte bröjade titta tidigare, Benoit var ju mästare från Wrestlemania XX till i augusti typ. Hade han också som favorit ett tag, likaså Kurt Angle (på Smackdown! som sänds fredag och söndag (repris)) och Eddie Guerrero (lätt en av mina favoriter nu också)... Det är synd att Benoit är så dålig på micken, men han är ju jävligt bra brottare. Chris Jericho är en annan favorit, men jag har många. Jag ogillar dåliga brottare, så Triple H t ex tål jag verkligen inte. Inte Kane, Snitsky, Big Show eller Undertaker heller... Alla stora brottare är oftast kassa.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det finns visst en wrestling-modul till All Flesh Must Be Eaten, men det handlar mest om zombie-wrestlare.

Erik, zombie-wrestlare i bägge betydelserna av ordet
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ehum, alltså... Ett wrestlingrollspel..
Får ju erkänna att jag mot all förmodan inte skulle vara sådär jättesugen på att lira det.. Av dena ledningen att jag wrestling inte är sådär superskoj.
men Men, smaken är som baken antar jag.. :gremsmirk:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Ric Flair dammit! :D [NT]

Näe, han är ju en fet gammal gubbe som inte kan wrestlas! Men han är ju kanon på micken och som karaktär (hört ryktas att han är precis lika dryg på riktigt också), och så kan han ta jävulskt mycket stryk. Så visst, jag har respekt för honom, men är inget fan. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Äntligen!

Äntligen någon som lyssnar på mig! Hur länge har jag tjatat om dramatiken i proffsbrottningen?

Sedan får man ju inte glömma att även om det till stor del är fejk så är det riskabla manövrer, med mycket liten marginal för misstag och stora risker om det går fel. Dessutom, även om matchernas utgång är bestämd på förhand (fast ibland bestäms den under pågående match utifrån publikens reaktioner istället) så finns det ett tävlingsmoment. En brottare som gör ett bra intryck på publiken och brottas bra och spektakulärt tillåts vinna mer, ungefär som i tex konståkning och andra bedömningssporter. Så även om det är underhållning så är det inte bara på lek och skoj.

JBL! JBL! JBL!
Ric Flair! Wooo!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Ehum, alltså... Ett wrestlingrollspel..
Får ju erkänna att jag mot all förmodan inte skulle vara sådär jättesugen på att lira det.. Av dena ledningen att jag wrestling inte är sådär superskoj.
Tja, antar att du inte läst El Borbah heller då? Jag har funderat på att köra en brottare eller ex-brottare som hjälte i ett spel i stil med Buffy eller Angel, skulle passa perfekt där.

Men, smaken är som baken antar jag..
Den stinker?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Know you role

Alla stora brottare är oftast kassa.
Nja, Vader och Bam Bam Bigelow är ju rätt imponerande. Heck, Vader väger 150-200 kg och gör moonsaults!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Ric Flair dammit! :D [NT]

Näe, han är ju en fet gammal gubbe som inte kan wrestlas!
Det finns ingen som kan hantera publiken som han (matchen med honom, Sting, Arn Andersson och en till som jag inte kommer ihåg nu är en av sportens stora klassiker), han har fler världsmästartitlar än någon annan (med marginal). Dessutom måste du komma ihåg att han varit med ett tag, han var bättre när han var ung. Dessutom misstänker jag att han tyvärr är sjuk, han har ett typisk cortison-svullet ansikte nu. Säga vad man vill, han är bra för att vara över vad som anses vara pensionsålder i Sverige.
 
Top