Bronsåldersfantasy?

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Det beror väl också på var i världen man är – ifall man knackar hällristningar i Tanum eller gör mumier i Luxor, liksom.
Sant, min beskrivning utgick från europeiska bronsåldersklaner, och inte de stora flod-deltarikena med solgudskungar och maffiga torn och pyramider.

Men minns att det var kulturella utbyten över stora landområden.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,657
Location
Demokratiska Republiken Latveria
För att en kampanj ska fånga det som är specifikt för bronsåldern vill man nog ha med kontinentomspännande klanfederationer och imperier baserade kring palatsekonomier. Men för att skapa goda möjligheter till dramatik och äventyr kan det äga rum i början av kollapsen där jordbruket börjar funka sämre och små stamfolk som tidigare var underordnade eller perifera plötsligt får kraftigt förstärkt militär förmåga.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,111
Jackals är definitivt det du vill titta efter. (EDIT: Eller skulle vara om det var Mellanöstern du var ute efter.)

Glorantha är snarare "löst inspirerat av bronsåldern" men med en massa tokiga anakronismer som triremer och (fullstora) tvåhandssvärd samt fläskigt med magi, så det kan funka om du är ute efter den allmänna känslan.
 
Last edited:

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Sant, min beskrivning utgick från europeiska bronsåldersklaner, och inte de stora flod-deltarikena med solgudskungar och maffiga torn och pyramider.

Men minns att det var kulturella utbyten över stora landområden.
Ja, det här är en bra fråga! Jag tror att jag i mitt huvud har tänkt mig mellan/nord-europa. Mina mentala bilder har mycket tallar och mörka skogar. :D
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,111
Jag är ingen riktig svärdskille, men som jag förstått det är bronsvapen inte sämre än sådana av järn. Brons böjer sig men järn bryts, viljet ger en fördel för bronset då du bara rätar ut svärdet och fortsätter slåss. Fördelen med järnvapen är att de är billigare att tillverka och inte kräver upprätthållande av långväga handelsnätverk för att få tag på tenn.
Korrekt. Det är när vi kommer till stål som det blir bättre på alla vis.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Ja, det här är en bra fråga! Jag tror att jag i mitt huvud har tänkt mig mellan/nord-europa. Mina mentala bilder har mycket tallar och mörka skogar. :D
Tänk öppna fält och farbara floder och åar istället.

Västergötland, Danmark, Polen, Nordtyskland ...

I skogen bor troll och oknytt och skumma utbygdsjägare.
 
  • Like
Reactions: Ram

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,111
Ja, det här är en bra fråga! Jag tror att jag i mitt huvud har tänkt mig mellan/nord-europa. Mina mentala bilder har mycket tallar och mörka skogar. :D
Bronslurar som tutar över sjön!

Nordisk och tysk bronsålder är rätt bra, och nu har vi Tollense att använda också.

En del nyare forskning verkar visa på att vikingatiden på många vis är grundad i högkvalitativt skeppsbyggande under bronsåldern, så man kan köra nästan-vikingar om man vill ( https://www.sofn.com/blog/a-viking-age-during-the-bronze-age-in-norway/ ).

1698933899347.png

1698933954488.png
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Det behöver inte skilja sig så mycket, men det ligger någonstans mellan stamsamhällen och nationalstater. Den stora skillnaden är att samhällena är isolerade. De utvecklas inte pga av influenser utifrån, iaf inte i så stor utsträckning. Vi vet ju dessutom rätt lite om den här perioden då de skrifliga källorna är få och de arkeologiska fynden är, såklart, uråldriga. Men isolation är nog en bra utgångspunkt, och det gäller även historiskt. Man visste antagligen inte vilka som bodde på samma plats 50 år tidigare.
Jag skulle nog säga att bronsåldern präglas av mindre isolering än föregående stenålder och efterföljande (tidig) järnålder. Signaturtekniken, brons, kräver rätt långväga handelsförbindelser för att få tag på, tenn finns bara tillgängligt på ett fåtal platser i Europa. Vad man vet är allt bronsålderstida brons i Skandinavien importerat. Mycket möda gick nog åt att upprätthålla handelsförbindelser och försvara expeditioner.

När järnåldern så småningom inträder är det lättare att ha mer avskilda politiska strukturer då järn går att utvinna lite varsom.

Jag håller ju på med ett senneolitiskt/bronsåldersspel själv, förhoppningsvis finns nån alfaversion på forumet innan nyår. Men om man vill ha inspiration från verkligheten är Dan Davis' YouTubekanal rätt bra, han håller sig nära forskningen och är tydlig när han spekulerar själv. Man kan även kolla upp hans böcker som utspelar sig i brytpunkten mellan sten- och bronsålder
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,852
Location
Off grid
Personligen tycker jag järnåldern (i Norden) verkar lättare att äventyra under.

Dels börjar olika maktcentra dyka upp, mark odlas i större utsträckning och rikedomar koncentreras (Tuna-gårdar , Husbyar, Tingsplatser, kultplatser och handelsplatser). Vi har nu på riktigt storbönder, kungar och mäktiga släkter.

Dels förbättras fartyg och båtar, vilket gör att man utforskar stora ytor, träffar olika folkslag, träffar överenskommelser (allianser) och handlar över stora ytor. Man erövrar och kolonialiserar främmande länder.

Dels har man folkvandringstiden som rör om lite i grytan, och det är under den här tiden man börjar bygga borgar/försvarsverk och organiserar allt större plundringståg. Pirater är vanliga och vattenvägarna bevakas noga.

Dels kommer influenser från kontinenten som börjar få påverkan på de gamla samhällena. Den modernare formen av monarki (Karl den store) blir populär. Kristendomen är på frammarsch. Runskriften moderniseras. Skrivkonsten når våra länder. Handel med mynt introduceras, o.s.v.

Dels förändras samhällena i grunden. Lagar börjar formuleras och nedtecknas. Länderna delas in i administrativa enheter som hundringar, skeppslag och härader. Man organiserar stora flottor som genom handelsöverenskommelser underställs en och samma kung.

Och så vidare.

Massor med äventyrsuppslag för varje sten man vänder på. Under bronsåldern kan man ju ”bara svälta, trakassera sina trälar och slå ihjäl sina syskon”.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 
  • Like
Reactions: Ram

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Jag skulle nog säga att bronsåldern präglas av mindre isolering än [...] efterföljande (tidig) järnålder.
Det har jag väldigt svårt att se. Vad tänker du på rent konkret? Under antiken hade vi ju ex perser och romare som rörde sig långt bort i Asien, Afrika och Europa, och senare vikingar som drog runt (ända till Amerikat! Även om just den resan nog inte fick några större effekter på nått). Vi hade centralasiatiska stäppfolk som länkade samman Asien med Europa. Inget av detta fanns under bronsåldern. Under järnåldern växte vår multikulturella värld upp. Nu vet jag inte vad du menar med "tidig järnålder" men även fenicierna utforskade Medelhavets kuster på ett sätt som tidigare högkulturer inte hade gjort.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Det har jag väldigt svårt att se. Vad tänker du på rent konkret?
Jag återkommer imorgon eftermiddag. Nu är jag dessvärre upptagen med tentaplugg och wkrev mitt förra inlägg under en kort rast.

Förhoppningsvis har jag då även insikter om rollspel i denna forndunkla tid.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,128
Location
Stockholm
Vare sig det finns eller ej, hur tänker ni att ett sådant spel skulle vara annorlunda jämfört med de mer sentida, klassiska fantasyrollspelen?
Bara användande av monster o varelser från den tidiga antiken.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,111
Det har jag väldigt svårt att se. Vad tänker du på rent konkret?
Vi vet att bronsåldern hade mycket handel, inklusive hur tenn från brittiska öarna och bärnsten från Östersjökusten hamnade all over the place. I samband med bronsålderskollapsen upphörde väldigt mycket av den här handeln, så jag håller helt med om att tidig järnålder har mindre handelskontakter och långa resor än både förr och senare. På en del håll (som i Grekland) går skrivkonsten förlorad.

När du är hos perser och romare är det inte någon tidig järnålder längre. Tänk mer 1200-800 fKr.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Vi vet att bronsåldern hade mycket handel, inklusive hur tenn från brittiska öarna och bärnsten från Östersjökusten hamnade all over the place. I samband med bronsålderskollapsen upphörde väldigt mycket av den här handeln, så jag håller helt med om att tidig järnålder har mindre handelskontakter och långa resor än både förr och senare. På en del håll (som i Grekland) går skrivkonsten förlorad.

När du är hos perser och romare är det inte någon tidig järnålder längre. Tänk mer 1200-800 fKr.
Ok, det blir ju en definitionsfråga. Men visst, pratat vi medelhavskulturer runt 1000 fkr När den minoiska kulturen mfl gick under så var det en svacka. Men det kan man säga om sen bronsålder med.
 
Last edited:

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Jag har läst alla svar om spel som finns och har inte hittat något som riktigt passar med min vision så jag kommer ta och snickra ihop någonting eget i stället. Jag kommer placera vid någon trevlig flod i inlandet i centrala tyskland och bygga det väldigt löst på informationen om Urnfield culture. I princip blir det en "världsbok" (dvs en trave kulturella kuligheter och lite grejor om handel och sådant) och sedan en trave händelser som får världen att rasa/förändras.

Händelsekedja:
Etablering - Små mer normala händelser i bosättningen. Förluster av föremål till oknytt, något motsvarande ett bröllop i något som liknar övre medelklass även om det inte finns som koncept och sedan börjar de större förändringarna med att handelsmän från de brittiska öarna eller längre ifrån anländer.
Första förändringen - Intressanta men fredliga kollisioner med gästerna och en blomstrande handel sätts upp. Någonting som liknar en handelsstation sätts upp i bosättningen och i samband med det så kommer även gäster från andra bosättningar nedströms och inåt landet. I slutet på detta steg så råkar några av gästerna i okunskap vanhälga en helgedom i kanten av den stora mörka skogen.
Andra förändringen - Bosättningen angrips av fiender (som då inte är "gästerna" utan någon annan sjöfrande gruppering) och skövlas fullständigt. Stora delar av befolkningen dödas och många tas som trälar. De överlevande ger sig ut på jakt efter sina nära och kära.
Tredje stora förändringen - Efter att de jagat ned angriparna och räddat sina bekanta så återvänder de hem, men fristen blir kort. Det stora blodbadet i byn har väckt de mörka makterna i skogarna och underliga och skrämmande saker börjar hända. Efter en tids kamp så inser de att de kommer behöva lämna sin bosättning. Det stora mörkret kommer sedan forsätta att sprida sig...
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
195
Location
Stockholm
Finns det några rollspel som utspelar sig i något som kan motsvara/efterlikna bronsåldern med nedtonade fantasyinslag, kanske med mer folksagoliknande setting och mycket lågmäld magi?

Vare sig det finns eller ej, hur tänker ni att ett sådant spel skulle vara annorlunda jämfört med de mer sentida, klassiska fantasyrollspelen?
How We Came to Live Here

A game about the pueblo ancestor people who lived in the American south west before European colonisation. Some of the tribes know how to extract bronze and craft items.

The stories you play springs from Native American myths. Monsters and heroes express the fears and values of the cultures. Hunger, breaking norms, family, courage, how you treat the elderly, children, women. Four as a magic number, not three or seven or nine.

Well worth a read to expand your horizons. There is more in life than medieval European fantasy.
 
Top