D&D Brodera ut SRD:n till komplett spel

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,316
Är det en bra ide att lägga tid på att brodera ut D&D SRD 5.1 till ett komplett spel och ge ut det som gratis pdf (och snorbillig print-on-demand) under Creative Commons? Dvs kopiera all text rakt av från SRD:n men fylla på sånt som fattas, typ lite förklarande intro-texter, hur man gör karaktärer, nya bakgrunder som ersätter de som inte finns med, layout och bilder.

Bra ide eller dålig?

Edit: finns det redan?
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Är det en bra ide att lägga tid på att brodera ut D&D SRD 5.1 till ett komplett spel och ge ut det som gratis pdf (och snorbillig print-on-demand) under Creative Commons? Dvs kopiera all text rakt av från SRD:n men fylla på sånt som fattas, typ lite förklarande intro-texter, hur man gör karaktärer, nya bakgrunder som ersätter de som inte finns med, layout och bilder.

Bra ide eller dålig?

Edit: finns det redan?
Låter toppen. Har hoppats att någon skulle göra något sådant projekt. Efter att ha kollat runt lite kan jag inte se att någon egentligen gjort så. Moddade 5e varianter finns, men inte på det sättet.
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Är det en bra ide att lägga tid på att brodera ut D&D SRD 5.1 till ett komplett spel och ge ut det som gratis pdf (och snorbillig print-on-demand) under Creative Commons? Dvs kopiera all text rakt av från SRD:n men fylla på sånt som fattas, typ lite förklarande intro-texter, hur man gör karaktärer, nya bakgrunder som ersätter de som inte finns med, layout och bilder.

Bra ide eller dålig?

Edit: finns det redan?
Utmärkt idé, folk-D&D!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,316
Det jag har hittat är open5e som verkligen är folk-DnD och komplett, då de sammanställt subklasser och sånt från alla möjliga ogl-böcker. Det är dock mer en wiki än en inspirerande produkt och det känns som att den är bäst för folk som redan har lång erfarenhet av 5e. Så det känns som att en pdf/pod med bilder och flufftext ändå skulle ha ett existensberättigande.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Det jag har hittat är open5e som verkligen är folk-DnD och komplett, då de sammanställt subklasser och sånt från alla möjliga ogl-böcker.
De verkar anse att de använder materialet enligt OGL, men de tycks inte följa licensen. Jag hittar varken en OGC-deklaration eller en kopia av OGL 1.0a. Eller så är jag blind.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,316
De verkar anse att de använder materialet enligt OGL, men de tycks inte följa licensen. Jag hittar varken en OGC-deklaration eller en kopia av OGL 1.0a. Eller så är jag blind.
Om man gör det som jag föreslår, en pdf som sammanställer reglerna. Skulle man få kunna hänvisa till både CC och OGL? Så att subklass A och B (osv) är under OGL och resten av texten under CC. Det borde funka va?
 
Top