Även jag hade missat att Brian Lumley gått bort. Trist att höra. Jag upptäckte Call of Chtulhu (rollspelet alltså) under mina sena tonår i slutet av 80-talet. Med det följde naturligt att jag även fick upp ögonen för Lovecraft. Jag upptäckte även att många andra författare byggt vidare på hans skapelser, det är de ju tydliga med i CoC-regelboken, och jag läste många av dem, som till exempel August Derleth, Robert E Howard, Clark Ashton Smith med flera. Och, naturligtvis, Brian Lumley.
Av de författarna blev Lumley snabbt en favorit. Jag läste en stor mängd av hans böcker under det tidiga 90-talet. Jag tyckte hans böcker var spännande, rafflande, fantasifulla och lättlästa, till skillnad mot Lovecraft själv som jag, skam till sägandes, tillsammans med flera av hans akolyter, måste erkänna bitvis tycker är en anings träiga.
Nu var det länge sedan jag läste en Lumley-bok. Jag tror inte jag gjort det det här århundradet. Men de av Lumleys böcker jag minns att jag gillade bäst var hans fristående novellsamlingar. Jag minns titlar som Dagon's Bell, Fruiting Bodies och Return of the Deep Ones.
De andra av hans böcker jag fastnade för var den omfattande Necroscope-serien. Blandningen av vampyrer (sort of), nekromanti, andra världar och diverse underrättelsetjänsters ockulta avdelningar gick hem stenhårt hos mig. Och utan att överdriva så kan man anta att franchisen Stargate hade varit helt omöjlig utan Brian Lumley och Necroscope. Hade det inte haft sådana negativa konnotationer så hade jag, då jag gillar dem båda, kallat Stargate en Necroscope-ripoff. (När jag förresten nyss kollade in Lumleys bibliografi så fick jag bekräftat för mig det jag skrev ovan att jag knappt inte läst en Lumley-bok under det här århundradet, då den sista boken i Necroscope-serien jag minns att jag läst kom ut 2000.)
Jag fastnade även för det Necroscope-rollspel som släpptes 1995, som en titel i West End Games Masterbook-serie. De spelen hade alla samma system, ett för tiden ganska nyskapande som delvis var drivet framåt av att spelarna inför varje scen fick ett antal slumpvis utvalda kort som de kunde spela ut för att ge sig själva bonusar, införa nya saker i handlingen eller på annat vis påverka narrativet. Jag tycker inte det systemet har fått riktigt den cred jag tycker att det förtjänar.
Så, avsluningsvis. Jag vet inte om jag kan säga att Brian Lumley har påverkat mig i någon större utsträckning. Men jag har hursomhelst läst en stor del av hans böcker och verkligen uppskattat dem. Och det tror jag är en läsarreaktion som de flesta författare är ganska nöjda med.