Det beror ju på vilket spel man spelar. Jag tänker att de mer pulpiga berättelserna är ospelbara i Lovecraftesque, medan de mer skräckiga fungerar mycket bättre, just eftersom det spelet är konstruerat för detta. Att det är de berättelser som mest liknar CoC-äventyr som funkar bäst i CoC är ju ingen överraskning, men det finns andra sätt att spela rollspel på, och andra Lovecraft-rollspel som plockar mer från de rena skräckberättelserna.
(Jag har dock rätt dålig koll på Lovecraft, ska sägas.)
Jag vet, poängen var att det är inom hela sfären av spel som CoC/ToC/Delta Green/Cthulhu Hack/Cthulhu Awakens mfl som "purist vs pulp" ens är en diskussion, medans alla de spelen ändå bara funkar med Lovecraft som "Pulp" och att det blir en konstig sak att ens fundera på eftersom Lovecraft är Pulp och det därför inte är mer "pure" med mindre. Det är en konstig tankefigur, att Lovecraft är mindre Lovecraft i vissa berättelser och mer i andra. Han är ju lika mycket sig själv hela tiden.
För att spela saker som ligger närmare Lovecraft när han är som minst Pulp, typ Music of Erich Zann, så behövde man ju närma sig det från ett helt annat håll som spel, vilket ju är hela tanken med Lovecraftesque. Men det är ju också, så vitt jag vet, den enda gången det ens gjort ett ärligt försök till det.