Nekromanti Brevsida...

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Lustigt

Vad är det för fel att få information om vad som händer inom rollspelshobbyn? Vilka spel är på G och hur kommer de se ut? Verkar de ha tänkt fel kanske man kan försöka påverka till exempel. Jag tror att många är mycket intresserad av detta, om man ser på hur många som läser nyheterna på webbsidan så är det väldigt populärt. Jag vet dock inte vad som svarats på enkäterna, det kan nog bara Ola svara på.

Angående att konventsartiklarna hamnar "i samma fack som nyheter, allmänna rapporter och upplysning" kan jag väl hålla med om. Däremot så tycker jag att de delar av innehållet i detta fack som har med rollspel att göra räknas till den totala mängden rollspel i tidningen. Annars kan man ju inte hävda att förhandstittar på datorspel (som du ju själv tycker det är för mkt av) kan räknas till mängden datorspel. Nu vet jag dock inte om du har räknat med dem som det, men jag antar det.

Sen att jag själv helst skulle läsa en tidning med nästan enbart rollspelsartiklar med ett par sidor täckning av andra delar inom hobbyn är en annan sak. Jag vet sedan gammalt att det som jag tycker är bra oftast inte är vad som säljer (dvs vad den stora massan tycker är bra).

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Re: Lustigt

Det är inget fel att få reda på nyheter inom hobbyn, det är ju nyhetssidan okej på att förmedla, men behövs det så mycket? Förhandstittar i data- och tv-spelstidningar är ju främst till för att drumma upp intresse för de respektive spelen men visst om man vill ha mer reklam i tidningen så visst. Oavsett om det är pappersrollspel eller elektroniska så är åtminstone jag mer intresserad av det färdiga resultatet än innan. Och påverka? Ja vi ser ju hur bra det går att påverka Codex...

Jo jag vet att det inte säljer lika bra med rollspel som med de elektroniska dito men då kan vi ha med nakna kvinnor också, det lär väl tillhöra medelrollspelarens intresse och bör öka försäljningen.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: Lustigt och löjligt

jag vill ha nakna kvinnor i massor...
jag tycker att statistik-debatten börjar bli löjlig. ska ni börja räkna tecken nu eller?
sen tror jag faktiskt folk är intresserade av vad som kommer att komma i framtiden, annars vore väl inte sf så populärt bland rollspelare...


MVH/Sol
http://www.angelfire.com/art/heartcomics
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Re: Lustigt och löjligt

Oavsett vad vi skriver är det för att föra fram en poäng utifrån vår egen ståndpunkt om vad vi vill se i Codex. Om du tycker att det är löjligt att vi vill föra fram våra åsikter om tidningen så är det bara att låta bli att läsa inläggen. Mitt huvudsyfte är att tala om mina åsikter och backa upp dem även med fakta istället för att säga "Codex suger" utan att motivera det. Om Codex ska kunna utvecklas till något som så många som möjligt gillar måste så många som möjligt berätta vad de tycker. Sen att man som jag ibland tar till petitesser är en annan sak men jag lovar, jag ska inte räkna tecknen (igen!) :)

Sen finns det säkert de som vill veta vad som komma skall men frågan är i vilken utsträckning. Hur mycket ska ägnas åt det som kommer jämfört med det som finns? Själv tycker jag att ett dubbeluppslag med nyheter är mer än nog, speciellt nu när de flesta har tillgång till internet och sådan information är väldigt tidsbunden. Jag ser hellre att man kan återvända till gamla nummer av tidningen och använda det mesta av det som finns i dem än att läsa om framtida produkter som då troligtvis kommer vara ute.

Och nej, jag tror inte folk är intresserade av science-fiction frömst för vad som komma skall utan för att bli underhållna. Eller gör folk det och läser fantasy för att se hur det var förr i tiden?

Daniel "Warduke" Schenström
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: Lustigt och löjligt

jo, det är sant att nyheterna inte bör ägnas mer tecken än de spel som folk älskar och faktiskt spelar.
särskillt när "nyheterna" inte är så nya längre.
jag kritiserade tidigare bla artikeln om "Hannibal" i 007.
jag hoppas att artikelförfattaren inte tar illa upp, eftersom han antagligen skrev artikeln när den var en nyhet, men sen är ju pressläggningen som du nämnde längre än internet.

MVH/Sol
http://www.angelfire.com/art/heartcomics
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Re: Lustigt och löjligt

Jo, sant, och ändå är Codex pressläggningstid egentligen rätt kort, ca 6 veckor. Det är bara det att det här numret blev väldigt försenat, medarbetarnas deadline var i december.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Re: Omslag

Hej Olav!

Jag tror att uppfattningen av vad Codex är och skall vara är splittrad på grund av att tidningen har vuxit och efterhand även formats till att vara mycket mer än bara rollspel. Codex har blivit en speltidning för tuffa spel, men som inte har på något sätt lämnat rollspel bakom sig utan snarare funnit mer att skriva om.

Ni kommer att märka att Codex ständigt står under förändring. Ni kommer att gilla vissa nummer eller vissa saker mer än andra, men vi kommer alltid att försöka att förbättra oss. Nästa nummer kommer mycket troligtvis att bli ännu tjockare med ytterligare 16 sidor! Och det ger oss plats att fördjupa oss i vissa ämnen mer.

(Nej, vi höjer inte priset... :)

Så, som läsare av Codex kommer ni att få var med om en massa roliga saker hoppas vi!




Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Re: Lustigt

Previews är ett sätt att skriva om dataspel, som har betydligt kortare livslängd än andra typer av spel. Det går inte att köra previews på rollspel, brädspel och liknande. Det är ju spel med längre livslängd.

Och om Codex skall hävda sig bland dataspelstidningar måste vi skriva sådant... Vi behöver inte hävda oss på samma sätt som när det gäller Warhammer, magic eller rollspel. För där är vi redan bra (och kan bli bättre, naturligtvis)

Att det var mycket dataspel beror på hur man ser det. Jag ser det som att Codex nu tar det stora klivet in i tidningsbranschen och blir riktig tidning. Nu kan man finna Codex nästan över hela Sverige. Ingen klagade annars på att förra numret hade mer figursslagsspel än tidigare (Ronin, Warhammer, MageKnight + MageKnight serien).

Och det är fortfarande ett oförskämt bra pris på lösnummer. (och prenumerationer...)

Att du sedan upplevde det som ett njurstabb var intet på något sätt meningen, MEN tyvärr har du inte samma insyn i vad jag håller på att skapa (vilket nog är svårt för alla andra än mig själv av naturliga orsaker). Jag är överygad om att det jag nu gör ger spelhobbyn något positivt, och då inte bara rollspel utan andra delar i hobbyn också.

Ditt bästa sätt att göra Codex till den tidning du vill ha, det är att skicka mig artiklar. (För jag tycker de är bra :)



Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Re: Lustigt

Det som är nackdelen med förtittar av olika slag, I Codex eller andra tidningar är att a, de tar upp saker som man ändå kommer läsa igen i recensionen, b, de gör attspelen därför får onödigt mycket utrymme, c, det blir väldigt tidsbundet. Det är inte sättet att skriva dem i Codex som jag stöter mig på, jag tycker det är lika illa i alla tidningar. Jag har gjort mina skäl tydliga här på forumet så det är onödigt att upprepa dem.

Måste det verkligen vara förtittar med för att man ska hävda sig bland datatidningar? är det företagen eller läsarna som helst vill ha dem? Jag vet mer än en gång då förtittar har hyllat ett spel men när det väl dykt upp har det sågats jämst med fotknölarna. Men jag antar att Codex sällar sig till ledet istället för att försöka sig på något eget. Det är helt enkelt inte lönsamt att gå mot strömmen.

Och ja jag inser att det måste vara lönsamt då du vill kunna driva tidningen så att den går runt och kan betala dem som arbetar med den till skillnad mot tidigare alster som för det mesta varit knutna till ett spelföretag eller organisation.

Att ingen klagade på att det var mer figurspel än tidigare beror väl till stor del på att det är en mer accepterad del av rollspelshobbyn som hittills varit utgångspunkten för tidningen (jag läste genom ledarna och utfyllnadssvammlet igen igår). Hade det varit mer sådana sidor än rollspelssidor så hade någon säkert talat om det.

Nej, min insyn i vad du vill göra med Codex sträcker sig bara till vad jag kan läsa i Codex, här på forumet och vad vi samtalat om per telefon. Men du får gärna förtydliga det om du tror att det kan få mig att inte fortsätta vara negativ mot vad Codex förvandlats till. Jag och några av mina vänner har glatt oss åt dataspelstidningen Codex, det vill säga att vi skämtat om det senaste numret.

Codex kan vara något positivt för spelhobbyn i allmänhet men det betyder inte att jag gillar den för det. Folk i allmänhet verkar gilla alkohol, det gör inte jag. Skömt åsido, det är kul att det finns en tidning som tar upp rollspel överhuvudtaget. Det är i mina ögon inte alls lika kul att det är så lite rollspel i den.

Jag har personligen inget emot någon av de andra inslagen i tidningen, bara mängden, formen och en del av de enskilda inslagen. Jag tycker att det skulle vara en bättre tidning om den inte var för bred. Någonstans här har jag och krille ett litet meningsutbyte huruvida vissa filmer borde ha fått vara med i Codex eller inte och jag kan se bägges poäng. Vi utgick båda från ett rollspelsperspektiv och jag ansåg att Hannibal var ett inslag som inte borde varit med eftersom det inte är sf eller fantasy, hans åsikt att det visst borde få vara med eftersom det är skräck och skräck är okej (jag tycker att lit skräck är okej). I början av Codex så var det mycket tal om att utgå från vad rollspelare tycker är intressant och under den parollen kan man klämma in det mesta. Med det resonemanget så får Hannibal och då Enemy at the Gates också vara med. Men det finns säkert en massa rollspelare som tittar på Friends och andra situationskomedier, ska Codex då ha med sådana? Någonstans bör man dra gränsen för att tidningen inte ska bli för splittrad.

Slutligen. Det bästa sättet för mig att göra tidningen till det jag vill ha är inte att jag skickar in mina artiklar eftersom jag ensam inte kan fylla 60 sidor och du med säkerjhet skulle låta andra fylla ut resterande sidor. Jag har inget mot de flesta av mina goa medutfyllare av Codex, några är jag till och med riktigt impad av. Däremot som sagt mot en del av det som skrivs. Från dig och andra på codex har jag fått uppmaningen at vara med och förbättra Codex. Det kan jag inte, jag kan enbart förbåttra mina egna sidor och de tar redan upp det jag är intresserad av. Jag kan inte bestämma vad som ska vara med eller inte. Därför använder jag mig av forumet där jag kan göra min röst hörd för att försöka förbättra tidningen men det är ju inte direkt så man känner sig lugnare efter att ha läst svaren. Dessutom på annan plats har jag sagt att om Codex har med ovidkommande saker så hoppar jag av. Då får man stå för det också. Skulle jag ha jobbat med Codex, dvs fått betalt då är det en helt annan sak, då har jag en skyldighet gentemot tidningen. Nu jobbar jag gratis.

Apropå gratis, ja tidningen är väldigt billig men inte inte ens gratis är billigt nog om det är ointressant material.

Ha det så goth på GothCon, en vasall kommer med en litet tack för tiden som varit (och nä det är ingen bomb). Själv kommer jag sitta här på forumen och häcka redo att tala om vad jag tycker om himmel, helvete och Codex :)

Daniel "Warduke" Schenström
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Re: Lustigt

Det är bra att du håller dig kvar och håller koll på oss :)

Jag kan bara skriva att Codex har utvecklats och ständigt kommer att förändras. På gott och på ont. det som gällde i första numret fungerar inte i det kommande numret. Förutsättningar ändras, nya läsare tillkommer, innehållet har vidgats. Osv...Exakt var gränser dras kan vara svårt. Men så uppenbart fel innehåll som "Vänner" har jag svårt att se i Codex (om vi nu - bara för sakens skull - kanske skulle kunna täbnka ossd ett rollspelsäventyr som utspelar sig i vänner-miljö...)

Jag kan bara hoppas att du hänger kvar och följer Codex utveckling. För det är utveckling det handlar om. Inbland gör vi fel och tar två steg bakåt istället för ett kliv fram. Men, sådant går att ändra på.

Jag måste göra en tidning läsarna gillar (oavsett vilka favvospel jag själv har). Utan läsare = Ingen Codex.

Men om du inte är med och skriver så mister du det bästa sättet för dig att påverka Codex. Det är inte som så att riktigt duktiga skribenter växer på träd.

Ok. Vem är vassalen jag skall hålla ögonen öppna efter?



Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: Lustigt

jag måste faktiskt säga att efter att jag tänkt igenom det hela, så tycker jag att bredningen av codex är bra, för då kan ju en som jag få lite inblick i rollspelshobbyn och samtidigt läsa om sånt jag redan är intresserad av.
sen läste jag nånstans att statistiskt sett så tar det ca tre år innan en tidning blir riktigt etablerad.
och om man tar exemplet super play, så tyckte jag att den tidningen var betydligt intressantare i början när den var mer "oproffsigt" gjord.
efter ett tag hamnar de flesta tidningar (och allt annat?) i nån slags slentrian och börjar gå efter en väldigt fast mall, där man knappt kan skillja ett nummer från ett annat.
men jag hoppas att det inte kommer att hända med codex på ett bra tag. :)

MVH/Sol
http://www.angelfire.com/art/heartcomics
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Re: Lustigt

Min vasall är sådär en 205 cm och bär på en bunt serielbum han kommer överräcka till layoutarna samt några bilder. Kanske hälsar han till och med från mig :)



Daniel "Warduke" Schenström
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Re: Lustigt

Det där med en tidnings utveckling varierar. I SPs fall håller jag med men det beror på att de var mer muoristiskt skrivet i början och just nu har de ett gäng nya skribenter som jag inte tycker håller måttet. (Det gjorde uppenbarliggen inte jag heller, jag ansökte :)) Men det finns även andra tidningar som är mycket bättre efter den första perioden. Wizard till exempel. Men Codex har en supersnabb utveckling måste jag säga. Åt vilket håll? jaaa..

Daniel "Warduke" Schenström
 
Top