Nekromanti Brevsida...

Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
...skall ni väl ha i nästa Codex? Snälla? Och (men detta är mindre viktigt) kanske lite lite mindre dataspel (det kan väl få gå upp och ner lite mellan numren)? Och kanske inte Magic-artiklar som är mycket mer svårlästa än "The Duelist"? Jag vet inte, tidningen måste väl någonstans få vara en kompromiss eller smältdegel eller nåt... Men brevsida skall ni väl ha?

Med kärlek,
Martin

"Go, my lord. Your Puck will stay,
the last hobgoblin of a dreary world."
R. Goodfellow
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
jag måste hålla med. brevsidor är roliga att läsa. brevsidorna var nästan höjdpunkten i spindelmannen i början av 90-talet.
jag har åsikter om omslagsbilderna... varför ha tv-spels- och dataspelsrelaterade omslag på en rollspelstidning?
ökar det försäljningen eller??

MVH/Sol
http://www.angelfire.com/art/heartcomics
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Suck, jag saknar också tiden med de bra brevsidorna i Marveltidningarna. Marvels Universum med 7 sidor brev :)



Daniel "Warduke" Schenström
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Visst kommer det en brevsida, men se då till att skriva vettiga insändare :)

<A HREF="http://www.rollspel.nu/codex/Codex39da47b98274f.shtml" target="_new">http://www.rollspel.nu/codex/Codex39da47b98274f.shtml</A> Att det i föregående nummer saknades en brevsida beror mest på att vi i sista sekunden fick i ordning tävling om en PS2!!

Tidningen säljer mer med ett känt PC spel på omslaget än med en målad bild.



Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
...med ett känt PC spel på omslaget...

Har inte riktigt lyckats klura ut vilket spel det rör sig om så det kan ju inte vara ett känt spel...

/Azagthoth
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Aha...

...har funderat på omslagsbilden ett tag jag också. Men då är det väl klart att jag inte kom på det, jag spelar ju inte Final Fantasy. Gillar dom inte helt enkelt.

Omslaget hade iofs inte gjort någon skillnad ändå... är man lycklig prenumerant så är man.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
jag tycker visserligen att det är bra att ni försöker sälja mera genom att ha med dataspel i codex, för då ger dom pengarna möjlighet till att fortsätta ge ut tidningen och är det inte så att det står mer om rollspel i codex 007 än vad det gjorde i 001, om man räknar sidantalen??

sen säljer väl lättklädda damer ännu mer än dataspel....;P

MVH/Sol
http://www.angelfire.com/art/heartcomics
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Otroligt nog står det ungefär lika mycket rollspel i de två numren, men nummer 6 hade mer rollspel än nummer 1. Har räknat ut statistiken för alla numren :)

Daniel "Warduke" Schenström
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Statistik

Så du menar att sidantalet måste ökat mellan 6:an och 7:an...
Det måste ju vara så då du skrev att det var lika mycket rollspel i båda nummren, men det är ju minst 5 artklar om dataspel i 7:an och bara en i 6:an.

Magic-sidorna är intressanta, och för dataspel finns det faktiskt andra tidningar. Men en sak en tidning som Codex inte får sakna är en brevsida...

---
Martin Ackerfors-Ohlsson
---
"Ei saa peittää"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Statistik

Jag är inte riktigt hundra på att jag förstod exakt vad du menade.
Men sidantalet har ökat mellan Codex 6 och 7. Antalet sidor som tillägnas pappersrollspel är dock mindre i 7an än i 6an. För att förtydliga helt s kommer här en kort jämförelse:

1: 8s rollspel (av 28)
2: 8 1/2s rollspel (av 28)
3: 16s rollspel (av 44)
4: 15s rollspel (av 52)
5: 20s rollspel (av 68)
6: 24 1/2s rollspel (av 84)
7: 11s rollspel (av 100)

Varvid det blev uppenbart att jag överdrev lite ovan men ni ser utvecklingen iaf och det var rätt nära. Det blir så när man inte konsulterar sin egen statistik när man skriver.
Sen håller jag självklart med om att det ska finnas en brevsida i Codex. Eller självklart...Jag tycker en bör finnas även om det här forumet är ett utmärkt ställe att tala om vad man tycker och kan föra en snabbare dialog med de ansvariga.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Statistik

Man kan ju inte bara räkna i sidor, i de senare numrena innehåller en sida mycket mer än det gjorde i de allra tidigaste numren. Dessutom är det nog mer i textmängd på en sida rollspel än en sida datorspel (som innehåller en massa trams-screenshots). Sen ska man inte se det faktum att det är väldigt mycket datorspel i 007 som en trend att det kommer fortsätta och bli ännu mer i framtiden. Mängden och längden av artiklar av en viss typ kommer skilja sig från nummer till nummer.

Sen får jag det till 18 sidor rollspel i 007.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Sidor med Rollspel

Antalet sidor rollspel spelar ju egentligen ingen roll ifall budskapet kommer ut ändå...

En bild säger mer än tusen ord heter det ju så argumentet att datorspel tar "mindre" plats bara för att der är bilder mer är inte riktigt sant. Jag tycker personligen att bilder som passar in till en text ska vara vid den texten. Det är som att göra en pizzadeg och lägga pålägget brevid...

---
Martin Ackerfors-Ohlsson
---
"Ei saa peittää"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Statistik

Jag har inte räknat tecknen nej om det är det du menar.

Följande sidor räknade jag som rollspelssidor: StarWars, sid 15: Midgårda besvär, 16-17: Skyskrapor 19-20: Kunskaparen, 22-23, D&D, 24-25 (1/2), Western 27, 28 29 (1/2), Get a life 30-31 (1 1/3). ...humanist, matte är svårt...12 1/3 får jag det till.


Daniel "Warduke" Schenström
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Lustigt

"12 1/3 får jag det till."

Du skrev faktiskt 11 första gången...

Fortsätter du räkna om ett par gånger kanske det stiger till 18 ;-)

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Lustigt

Nejdå, men första gången skrev jag från minnet (aldrig bra), andra gången från min snabbgenomräkning, och nu senast eftersom Gardener gjorde mig osäker så räknade jag om det, mitt mellanresultat var nog ett resultat av avrundning. Om du inte godtar den ursäkten så skyller jag som alltid allting som har med räkenskaper på min humanistmatte. :)

Den viktiga poängen bör dock inte skämtas bort, dataspelen har fött oförskämt stor del i nummer 7. Nu sade Gardener visserligen att det inte alltid skulle bli så men personligen tycker jag en gång är dåligt nog. Sen försvann ju brevsidorna på grund av den stora PS2 tävlingen. Hade hellre sett att de tagit bort två sidor förhandstittat eftersom de säkert ändå kommer recensera spelen senare. Eller ska de göra samma sak för rollspeen "här är en förhandstitt på Forgotten realmsboken, och här är en på Chtulhu 7th edition...). Fruktansvärt onödigt. bara för att dataspels och tvspels-tidningarna sköter sin rapportering på det sättet behöver inte Codex gära det. Jag hade för mig att Codex skulle vara bättre och dra nytta av den expertis som vi som rollspelare besitter när det gäller just rollspel, även inom de elektroniska.

För dem (läs mig) som försvarat Codex när folk klagat på att det är för mycket data i tidningen kändes nummer 7 som en riktig njurstabb. Men jag inser att det är smällar man får ta när man inte har någon makt över innehållet annat än i de sidor man själv skriver.

"Vad menar du? Hur kan vi ha fått bara 200 erfisar för att besegra den uråldriga draken?" <--- Nackdelen med att ha en humanist som SL i D&D :)

Daniel "Warduke" Schenström
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Omslag

varför ha tv-spels- och dataspelsrelaterade omslag på en rollspelstidning? ökar det försäljningen eller??
Det gör det troligen, men jag antar att de flesta som köper en tidning på grund av omslaget hellre skulle köpa en tidning med ett snyggt/välgjort sådant.

I övrigt håller jag med i (den något sporadiska och splittrade) debatten - ett omslag visar ganska tydligt hur tidningen vill profilera sig, generellt sett har nyhetstidningar nyheter på framsidan, dataspelstidningar dataspel osv. Enda anledningen till att frångå denna princip är om tidningen har en huvudnyhet som inte är representativ för tidningens vanliga material - således hade FF IX varit ett rimligt omslag för en tidning som innehåller en stor, spännande och nydanande special om nämnda spel. Eller för en dataspelstidning.

Dessutom tycker jag att det är en konstig moral vissa debattanter premierar - "vi gör en dataspelstidning för rollspelare, och så försöker vi lura dataspelare att läsa om rollspel." Det är bara att hoppas att Codex marknadsstrateger vet vad de gör, men för oss som inte är insatta i sådant känns det konstigt att ge ut en tidning som lever ett så öppet dubbelliv.

// Olav
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Brevsida Emot men ändå FÖR..

Tja tänkte inte säga något men kunde inte låta bli jag finner mig lika mycket EMOT tanken om en Brevsida i Codex som jag är FÖR en brevsida..
*suck* så ni som vill ha en brevsida se mig som er allierad jag hjälper er här med lite argument..
*dubbelt Suck* ni som inte vill ha brevsida se mig som en allierad jag hjälper er här med lite argument..

Varför jag är emot är helt enkelt det tar plats och 9 gånger av 10 är insändningarna av mindre intresse man kan använda platsen här på forumet för istället för en brevsida. Det kommer säkert många gånger frågor om regler till olika rollspel och det är sällan som svaren från en speltidning är lika bra som de svar man får om man vänder sig direkt till spelfirman.
Risken finns att folk kommer att skriva in dummheter bara för att få sitt namn i Codex.

Varför är jag FÖR en brevsida.. Ibland kan frågor komma som är guld värda vars svar och tankar berör en och gör att man får nya ideer.
Och dessutom kan frågor i Codex forstättas diskuteras här på forumet och ge oss fler diskutioner..
Man kan få svar på frågor om rollspel grupper hjälp med tipps om hur man sköter en spel.
Man kan få hjälp med att kontakta andra spelare i svea tipps om ställen på nätet och annat skoj..


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Lustigt

Du är mer snäv i din definition av vad som är rollspelsartiklar än vad jag är, jag ser inte att det måste handla om ett kommersiellt rollspel för att det ska räknas som en rollspelsartikel. Sidorna om konvent anser jag vara rollspelsrelaterat också till exempel.

Angående förhandstittar så håller jag inte riktigt med, skulle Codex inte skriva något om Phobia, Terra One osv för att det inte släppts än?

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Lustigt

Rollspelsrelaterat ja, rollspel, nej, det spelas mig veterligen en massa annat på konvent också, figurslag, brädspel, kort och data så därför tillhör det i såfall alla kategorierna. Jag lägger sånt i samma fack som nyheter, allmänna rapporter och upplysning.

Jag vet inte hur alla andra ställer sig men jag ser hellre artiklar till spel som är ute än spel som inte är det.


Daniel "Warduke" Schenström
 
Top