Nekromanti Bredren, how yuh coo pon deh deh RPG ina babylon?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Obegripliga inlägg är inte okej...

Vad är meningen med att skriva ett inlägg på någon rotvältska en stor del av forumarna, jag tex, inte begriper? Det gör inte bara debatten omöjlig för mig att delta i (översättningen postades över tio timmar senare), utan gav också upphov till en kasse likartade inlägg utan någon egentlig innebörd. Nästa gång det händer kommer jag överväga att låsa tråden direkt. På eonforumet hade jag gjort det utan att blinka, och det finns ingen anledning att toleransnivån skulle vara högre här.


- Ymir, vill förstå vad som skrivs
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Var inte så stel

Jag anser att du överreagerar. Du får se inlägget som vad det var - ett komiskt inslag, varken mer eller mindre. Att ämnet som tråden tar upp nu debatteras friskt är väll bara ännu ett tecken på att tråden varken misslyckas med att vara humoristisk eller att fylla forumets kvot av rollspelsinnehåll. Vad jag läst verkar skribenterna i tråden reagerat positivt på inslaget, som stack ut, och iaf hos mig lockade till skratt. Nej, det känns helt fel att slaviskt följa reglerna i alla lägen, tänk på kundnyttan.

Vi har från och till inlägg på norska och engelska här på forumet, som vissa av de yngre forumiterna säkert inte kan förstå, hur ställer du dig till dessa?

Andra trådar verkar klart och tydligt endast skrivna för att roa. Ämnet kanske är rollspels- eller forumsförankrat, men så humoristiskt, att det mest konstruktiva man får ut av dem är ett antal skratt. Är de också fel?

Javisst, det här är ett diskussionsforum, men inte bara. Det är ett community också, om du vill kan jag slå upp det ordet åt dig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Var inte så stel

Jag anser att du överreagerar. Du får se inlägget som vad det var - ett komiskt inslag, varken mer eller mindre.
Vad var det roliga?

Att ämnet som tråden tar upp nu debatteras friskt är väll bara ännu ett tecken på att tråden varken misslyckas med att vara humoristisk eller att fylla forumets kvot av rollspelsinnehåll.
Precis, det är därför jag inte låst tråden. Men rollspelsinnehållet gjordes inte tillgängligt för mig.

Vad jag läst verkar skribenterna i tråden reagerat positivt på inslaget, som stack ut, och iaf hos mig lockade till skratt.
För mig var det mest fullständigt obegripligt.

Vi har från och till inlägg på norska och engelska här på forumet, som vissa av de yngre forumiterna säkert inte kan förstå, hur ställer du dig till dessa?
Stoooor skillnad. Dessa inlägg skrivs av folk som inte behärskar svenska som språk, och därmed inte har något annat val än att skriva på norska (och engelska, men det kan jag knappt erinra mig har hänt). Kalcidis, däremot, behärskar svenska fullständigt. Att då medvetet skriva ett inlägg på ett 'annat språk' som utestänger en förmodligen inte oansenlig del av forumbesökarna från debatten tycks föga försvarbart i mina ögon. Att posta en översättning 12 timmar senare tröstar mig inte nämnvärt, då har ju lusten att delta i diskussionen kanske redan runnit ut.

Andra trådar verkar klart och tydligt endast skrivna för att roa. Ämnet kanske är rollspels- eller forumsförankrat, men så humoristiskt, att det mest konstruktiva man får ut av dem är ett antal skratt. Är de också fel?
Nej, för de är språkligt tillgängliga för så gott som alla här. Det är, var, inte den här.

Javisst, det här är ett diskussionsforum, men inte bara. Det är ett community också, om du vill kan jag slå upp det ordet åt dig.
Du behöver inte slå upp, jag håller med. Jag vill bara ha möjligheten att känna mig delaktig i allt.

Men okej...jag får väl börja skriva inlägg på kinesiska i fortsättningen.

- Ymir, gnällig?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Smidig som gröt

Alltså, om startinlägget inte var skrivet av kalcidis (som alla (alla stammisar iaf) vet är galen :gremwink: ) så hade det nog legat pyrt till för låsning. Eller jag vet inte, jag håller med Ymir på punkten att jag gärna förstår vad som menas även om jag är så van vid att vara förvirrad att jag knappt reagerar längre... :gremlaugh:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Rättelse

Att då medvetet skriva ett inlägg på ett 'annat språk' som utestänger en förmodligen inte oansenlig del av forumbesökarna från debatten tycks föga försvarbart i mina ögon.
Efter ett samtal med kalcidis på IRC har jag fått förklarat för mig vad det hela gick ut på. 'Föga försvarbart' bör därför tas med en nypa salt, eftersom det helt enkelt försvaras med att det var ett skämt. Jag vidhåller att skämtet var långsökt, malplacé och alienerade folk från att delta i tråden, men försvarat är det ju likfullt.

- Ymir, något försonad
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Rättelse

Ja, alla inblandade förväntade väl sig att tråden skulle låsas snarast... :gremsmile:


/Dimfrost
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Var inte så stel

Vad var det roliga?

Ja, men då är vi inne på smak, och det är en betydligt komplexare fråga. Att en hel del forumiter svarat och verkligen gjort sig till för att det ska passa tråden (se Yassilus, Moujas, Arvidos och framför allt Krilles svar) tycker jag är ett bevis på att de uppskattar den, och tycker den är rolig. Detta hände dessutom innan översättningen (som om den behövdes, jag hajjade minsan direkt vad det var han skrev... :gremwink:)

Edit: Vill inte ta orden ur andra forumiters mun här.

För mig var det mest fullständigt obegripligt.

Du menar att du inte förstod vad han skrev? Oj, det tror jag faktiskt vi andra här på forumet gjorde... :gremtongue:

och därmed inte har något annat val än att skriva på norska (och engelska, men det kan jag knappt erinra mig har hänt

Thomas HV Mörkrid har skrivit inlägg både på norska och engelska, vilket nog var vad min lite fattiga poäng gick ut på.

Du behöver inte slå upp, jag håller med. Jag vill bara ha möjligheten att känna mig delaktig i allt.

Angående självbekräftelse, se Hoels tråd på "www.rollspel.nu-forumet". :gremwink:

Men okej...jag får väl börja skriva inlägg på kinesiska i fortsättningen.

Haha, underbart intiativ, det ser jag verkligen fram emot! Tack för den självdistansen, den satt störtskönt i kistan.

- Ymir, gnällig?

Ja, kanske lite, men jag tror nog jag anar en clowns sneda leende någonstans där bakom allt dystert tortyrångestsmink...

Förresten, du skulle väl inte kunna fixa riktiga kinesiska tecken till dina inlägg? Annars tycker jag itne poängen går fram riktigt. (Förutsatt att forumet kan tåla dem förstås...) :gremlaugh:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Var inte så stel

Jag ger mig. Ursäkta mitt gnäll. Det är lugnt för den här gången. Jag ska höra mig för hos Gardener om att fixa kinesiskt teckenstöd i framtiden. :gremtongue:

- Ymir, erkänner sig besegrad. :gremsmirk:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Re: hahaha, vad har.... (ot)

Blev rädd att jag råkat förlämpa dig där, bra att se att du är glad. :gremsmile:

...din syster sagt om mig egentligen? Jag är inte galen alls. Bara uttråkad.

Äh, jag använder orden galen och konstig som beröm jätteofta (som någon sorts motsatsord till tråkig/repeterande). Rock on! Galnast vinner.

(Syrran har inte sagt något specifikt om dig alls vad jag kan påminna mig.)
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: hahaha, vad har.... (ot)

äsch, folk måste verkligen vara elaka och på dåligt humör om jag ska bli förolämpad. :gremlaugh:

(Syrran har inte sagt något specifikt om dig alls vad jag kan påminna mig.)
Skit, jag som hade hoppats på noveller om min storhet och elegans.. eller ngt.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
There can be only one!

"Jag hoppas verkligen att du inte syftar på mig (med dogma-grejan) där! Galen, javisst! Dalmas, aldrig! Jag är skåning, guds utvalda folk! "

Det skulle aldrig falla mig in att kalla någon skåning för galen eller än värre dalmas. Jag syftar naturligtvis på den famöse Herr Nils. :gremwink:
 
Top