Nekromanti Bredren, how yuh coo pon deh deh RPG ina babylon?

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Blessing, guidance an love to mi ruff tuff and too raatid, binghi idren.

I-nity fe galang pon mashin up original RPG industry when ayah coo pon how deh deh gwaan an inequit pon life a mi idren. Deh bun fiyah.

Whe dem natty root suck chalwa outta dem brain? Dem think we-nity fe galang inna bhuttu-stylee? Dem raaas bomboclat! Bredda do, bredda say, nuh collective a bun it. Every mikkle make a muckle an nah a true to raatid understanding.

No cup no broke, no coffee no dash wey. Why deh mek RPG 300+ pages ? InI cyaan understand! And after iration yuh cuyah, deh deh a gwaan like deh deh nice. I-nity done tell it before: Whaa sweet nanny goat go a run him belly! Word a Selassie I.

RPG in zion galang fe round tally an haffi armagideon. Duppy conqueror cyaan even save I.

Blessings. I speak from the tounge of Selassie I, nagas negust, the king of kings, Jahoviah, the lord of lords, the conquering lion of Judah
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Wa mek? Ku pan yuh & di bigpatu a bubu! [nt]

NT = No Text (Ingen text)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kiss me neck! Ku pan dat! More bad dan nyam punni!

Ease an' jammin wen de lions cork up! De picky-picky be sayin' dat Babylon an' de bald-heads be comin' wid picky-picky an tarra-warra..
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Why deh mek RPG 300+ pages ?"

Hwiderfore noht?

Hwan sé leste hiredmann þone sweord sceðe, séo feoht ende; hwan ic þæt leste sið ge-awrited, sé gome weson awritenne. An hit onfe thri hundred siðu, thri hundred siðu hit onfede.

Sådeså!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Children, how could you poo RPG ina da babylonium

Jag fattar ingenting, så jag säger bara: God.Jul
:gremcrazy:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Hail his name, Ras Tafari Makonnen, H.I.M. NT

Haile Selassie I, L.O.L. H-I-M.

Nyabingi Trip.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Rub-a-dub-dub, there's a owl in the tub

Jag svarar på det inlägg jag tror mig se, men det kommer säkerligen visa sig handla om tomater eller något istället.
Jag tror att det finns så få små (till sidantalet) rollspel för att speldesigners är djupt förälskade i sitt verk och absolut inte kan tänka sig att göra små skapelser, "Bigger is Better!" utropar de och gör massiva skapelser med regler och tabeller för allt mellan himmel och Falu Koppargruva. Och sen knivhugger de dig.
Det verkar som det finns en oroväckande uppfattning att rollspel på kanske 30 sidor allt som allt inte är "seriösa" när de jämförs med en 300-sidors koloss.
Och gud förbjude att man inte är seriös!


Storuggla, spela apa
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
<rolig titel>

Jag är ganska säker på att det här är det enda som faktiskt betydde något:

Why deh mek RPG 300+ pages ?

Ju större dess bättre?
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Rub-a-dub-dub, there's a owl in the tub

jo till stor del handlar inlägget om det faktiskt :gremsmile:

Jag menar, det finns ju ypperliga exempel på spel som är hur bra som helst och hamnar under 150 sidor. Usagi Yojimbo eller svenska Tellus är två av mina favoritexempel (tellus måste vara bland de bättre svenska rollspelen som gjorts. vad har hänt med killarna som gjorde det?).

Det är kul med att få mycket information men så som jag ser det så brukar det för det mesta innebära att desto mer information om spelvärlden man får ju mer låst är den. Jag läste i Mutant: UA's regelbok. Ren världsinformation får man bara ett par sidor (4 eller ngt) och redan på det kände jag mig säker på känslan spelet vill förmedla. Det är all information jag behöver för att spela M:UA och av den anledningen lär jag inte heller ta och köpa någon av informationsböckerna som Pirit och de andra kommande (om det nu är det).

Tellus får in på sitt blyga sidantal en av de softaste världsbeskrivningarna jag läst för den är både detaljerad och heltäckande samtidigt som den är fri att tolka hur man vill och göra vad man vill med. Precis det jag vill ha av ett rollspel.

Så för att summera. Du tolkade inlägget ganska rätt :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Dito!

"prata så man förstår!"

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. :gremwink:

Innebörden i vad jag sade var, för att tala klarspråk, eller snarare engelska: "it ain't over 'til it's over".

Ska man vara petig så står det följande:

Varför inte?

När den siste kämpen sätter svärdet i skidan är slaget över; när den sista sidan är skriven är spelet skrivet. Om det kommer att omfatta trehundra sidor så omfattar det trehundra sidor.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
översättning

Titel: Bröder, hur ser ni på rollspelen idag?

"Välsignelser, vägledning och kärlek till mina goda vänner.

Jag vill bara röra om i hela industrin när jag ser hur de håller på och utvecklas (joakims anm: från min synvinkel) på fel sätt.

Har de rökt bort sig totalt? De verkar tro att alla tänker fortsätta och vara som idioter. De ena säger att den andra gör det och tillslut är det allihop som är skyldiga. "Många bäckar små bildar snart en stor å" (stressad på väg mot skolan och hinner inte översätta med något snyggare). De tar oss för idioter.

Om rollspel till stor del har fungerat superbt varför ska de då göra rollspel på över 300 sidor? Jag förstår verkligen inte. Och visst, man kan tycka att 300 sidor är bra ändå men det innebär inte att det alltid är det optimala formatet.

Så som spelindustrin utvecklas verkar den gå efter sin egna undergång. Inte ens guds hand kan rädda den. (och jag måste påpeka att tanken bakom detta stycket är att rollspelsindustrin blir mer och mer nischat och mindre tillgänglig för nybörjare känns det som. Klart som fan småpjattar med mjölktänderna kvar inte rör en tjock bok, oavsett omslaget, när den är 40 gånger så tjock som deras tråkiga skolböcker).

Välsignelse, jag talar från en massa synonymer av Haile Selassies namn."

Var väl inte så svårt?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Medhåll

Jag kan inte säga annat än att jag håller med dig, vilket knappast lär förvåna någon eftersom jag startade dogmautmaningen...

Jag tror att spelarna själv bär en del av ansvaret. Det är lätt att felaktigt tänka att en tjock bok är "bättre" eller "mer komplett" än en tunn, fast det i praktiken oftare är tvärtom. Man glömmer vad man ska använda den till och fastnar i stället på ögongodis. Tänk på vad ni egentligen vill ha!

Jag går själv just nu och funderar på att prova på radiostyrda flygplan. Självklart är det som man känner sig sugen på de vackra, häftiga flygplanen från andra världskriget (i mitt tycke den era som producerade de vackraste flygplanen), samtidigt som jag rent intellektuellt vet att det jag behöver är ett snällt, långsamt flygplan som är lätt att lära sig flyga, inte ett ettrigt, snabbt och hyperkänsligt stridsflygplan. Ska bli spännande att se om förnuftet eller känslan segrar...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Ugglor i tuben

Usagi Yojimbo eller svenska Tellus är två av mina favoritexempel (tellus måste vara bland de bättre svenska rollspelen som gjorts. vad har hänt med killarna som gjorde det?).

Sist jag hörde höll de på med ett till spel åt Västerås Stift.

--
Åke
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Svar

Så trevligt. Den här versionen av inlägget orkar jag svara på!

Om rollspel till stor del har fungerat superbt varför ska de då göra rollspel på över 300 sidor? Jag förstår verkligen inte. Och visst, man kan tycka att 300 sidor är bra ändå men det innebär inte att det alltid är det optimala formatet.
För att en stor del av kundkretsen vill ha omfattande rollspel, kompletta med en detaljerad värld och allt annat man behöver för att spela. (Att de sedan ändå känner sig tvungna att köpa femtielva moduler som beskriver grönsakshandel i fjärran provinser och klan Humunculus historia i Korpilombolo är ju lite märkligt i sammanhanget.) Det har jag inget emot. Det är bra och trevligt att det görs sådana rollspel.

Sedan tänkte jag skriva att problemet inte är att det görs rollspel på 300 sidor, utan att det inte görs rollspel på 100 sidor med bara lite flyktiga världsbeskrivningar. Men så kom jag på att både Mutant: UA och DoD6 passar in hyggligt på den beskrivningen. Inget av dem känns riktigt som ett nybörjarspel, men nära nog.

Klart som fan småpjattar med mjölktänderna kvar inte rör en tjock bok, oavsett omslaget, när den är 40 gånger så tjock som deras tråkiga skolböcker
Är dagens skolböcker bara 8 sidor tjocka? Inte konstigt att ungarna blir mer korkade för varje år! :gremwink:

/tobias
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Medhåll

Jag kan inte säga annat än att jag håller med dig, vilket knappast lär förvåna någon eftersom jag startade dogmautmaningen...
Dogma är ett underbart initiativ och jag har undrat flertalet gånger om det inte borde släppas en utskriven version efter varje tävling. Jag skulle utan tvekan köpa den! Spelen är ju underbart roliga och dessutom fullt spelbara (lirade Fabeljazz senast 5 dagar sedan). 2 sidor giddamit! Tänk er då hur glänsande och mäktig spelet skulle kunna vara på säg, hiskeliga 24 sidor!

Jag tror att spelarna själv bär en del av ansvaret.
Exakt! Av samma anledning som musikindustrin har blivit så homogen och äcklig. Folk orkar inte säga ifrån (även om musikscenen har relativt starka indie-scener som slår enormt). Eller jag vet inte om folk orkar eller inte egentligen. Kan tänka mig att många rollspelare bara kör på sin jaskiteri-attityd och därmed blir det som det blir.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Svar

För att en stor del av kundkretsen vill ha omfattande rollspel, kompletta med en detaljerad värld och allt annat man behöver för att spela.
Är ett spel utan en minutiöst detaljerad spelvärld inte komplett eller spelbart? Hur kunde Trakorien ge oss runt 50 sessioner spelnöje och ändå bara ha en världsbeskrivning på 42 sidor i B5-format? Det är där jag anser att felet är nu för tiden. Folk antar att spelbarheten och braigheten (inte på något sätt kopplat till tycho brahe) är direkt kopplat till antalet sidor.

Dessutom. Dagens SLs är ett par lata arslen! Hur många kör egna episka äventyr nu för tiden? eller skapar egna kampanjvärldar? eller gör grovgörat (för visst är det precis vad det är) själva? De verkar vara rädda för att arbeta lite extra och göra något som är anpassat för just deras grupp. Jag vägrar tro att SL från 10 år sedan var av annan kaliber!

Jag hade hoppats på att det hade varit en annan utveckling av industrin. Rollspel hade mer och mer blivit utvecklade som ett underlag för att rollspela och inte självaste premisen för att kunna rollspela.

Är dagens skolböcker bara 8 sidor tjocka? Inte konstigt att ungarna blir mer korkade för varje år! :gremwink:
Hehehehe, wise ass! :gremlaugh:
 
Top