Nekromanti Bra WotC-äventyr från senaste åren?

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Tycker om Reavers of Harkenwold till 4e som följer med i D&D Essentials:Dungeons Master´s Kit. Det är trevligt då det är ett hyfsat episkt äventyr för Lvl 2 karaktärer. Sammanfattat ska rp rädda Harkenwold (i Nenthir Vale) från en invaderande armé som ockuperat baroniet. Plus att man får en box med tokens och rutkartor som går att återanvändas är ju också trevligt.

Annars så är som redan nämnts i tråden Murder in Baldur´s Gate ett schysst och lite annorlunda D&D äventyr som jag bara läst men inte spelat. Inte en enda dunge. I grund och botten uppstyrd fisktank. Som nämnts tidigare har det klara Warhammer Fantasy-vibbar.

Men jag får nog tillstå att jag gillar stämningen i Legacy of the Crystal Shard bättre. Jag tycker det påminner en del om upplägget i Murder in Baldur´s gate (olika villains och maktfraktioner att manövrera emellan, och rätt öppet) men ersätter stadsäventyrandet med vildmarksäventyrande.

Undermountain (4e) är ett ganska klassiskt grottkräl som egentligen bara innehåller första nivån av Undermountain (som är stor nog för flera spelmöten) och tre(?) äventyr knutna dit. Kan vara trevlig om man också gärna känner att man vill ha spelat i en av D&D´s klassiska megadungeons men utan att hänga upp sig flera månader på en lång kampanj för att utforska Undermountain såsom gamla UM 1&2 boxarna till AD&D eller Expedition to Undermountain till 3,5. Antagligen funkar det nog bättre till 5e än 4e, då 4e inte gör klassiskt grottkrälande med massa random encounters lika bra. Verkar i alla fall bättre än tidigare 4e grottkräl äventyr.

Lost Crown of Neverwinter verkade ganska torftig i genomläsning och består, såsom de flesta D&DEncounters äventyr av en linjär linje av encounters för rp att slå sig igenom med en ganska tunn story som i slutändan ändå visade sig meningslös.

Trotts att det inte är ett äventyr i sig, så vill jag även slå ett slag för Neverwinter Campaign Setting(4e) för den är fylld med intressanta miljöer, äventyrskrokar och skelett till flera kampanjer som mycket väl kan sluta i exempelvis showdown med de flesta de olika klassiska(och nyare) ondingarna i Forgotten Realms: Szass Tam/Red Wizards, Cult of the Dragon mf. Äventyr skriver sig själva ganska snabbt vid genomläsning.
 
Top