Nekromanti Bra WotC-äventyr från senaste åren?

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Hej! Är det någon av er som har spelat något av nedanstående äventyr och kan säga om det är bra eller dåligt?

Undermountain (4E lvl 1-2) Waterdeep
Dark Sun (4E lvl 1) Athas
Keep on the Borderlands (4E lvl 1-3) Restwell Keep
March of the Phantom Brigade (4E lvl 1-3) Hammerfast
Dark Legacy of Evard (4E lvl 1-3) Duponde
Lost Crown of Neverwinter (4E lvl 1-3) Neverwinter
Beyond the Crystal Cave (4E lvl 1-3) Crystalbrook
The Elder Elemental Eye (4E lvl 1-3) Iriaebor
Web of the Spider Queen (4E lvl 1-3) Shadowdale
Council of Spiders (4E lvl 1-3) Underdark
War of Everlasting Darkness (4E lvl 1-8) Quaervarr
Against the Cult of Chaos (4E lvl 1-3) Hommel Lane
Storm Over Neverwinter (DDN lvl 3-6) Neverwinter
Vault of the Dracolich (DDN lvl 4-6) Hap
Murder in Baldurs Gate (DDN lvl 1-3) Baldurs Gate
Legacy of the Crystal Shard (DDN lvl 1) Icewind Dale
Ghosts of Dragonspear Castle (DDN lvl 1-10) Daggerford
Dreams of the Red Wizards 1: Scourge of the Sword Coast (DDN lvl 2-4) Daggerford
Dreams of the Red Wizards 2: Dead in Thay (DNN lvl 6-8) Daggerford
DDEX1-1 Defiance in Phlan (5E lvl 1) Phlan
DDEX1-2 Secrets of Sokol Keep (5E lvl 2) Phlan
DDEX1-3 Shadows over the Moonsea (5E lvl 2) Phlan
DDEX1-4 Dues for the Dead (5E lvl 2) Phlan
DDEX1-5 The Courting of Fire (5E lvl 2) Phlan
DDEX1-6 The Scroll Thief (5E lvl 2) Phlan
DDEX1-7 Drums in the Marsh (5E lvl 3) Phlan
DDEX1-8 Tales Trees Tell (5E lvl 3) Phlan
DDEX1-9 Outlaws of the Iron Route (5E lvl 2) Phlan
DDEX1-10 Tyranny in Phlan (5E lvl 6) Phlan
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag har spelat samtliga av DDEX-äventyren utom det sista. De är alla helt ok äventyr men de är korta och blir lite tjatiga i längden. Defiance in Phlan är en riktig liten guldklimp dock.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag har spellett Legacy of the Crystal Shard. Mycket intressant äventyr med en stor flaw: storyn är bra mycket mer episk än vad levelspannet antyder.

Dels står en hel dals framtid på spel, vilket passar tier II mycket bättre än tier I. Dels finns det bra mycket mer material än för bara två ynka levlingar.

Jag rekommenderar starkt spelledaren att betrakta modulen som "intended for levels 3 to 7" eller däromkring.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Att levla upp en modul skulle jag för övrigt säga gäller för alla Next moduler - att de sägs gälla för lägsta level har mer att göra med att speltestet innan Next blev 5th Edition krävde det.

Förutom Crystal Shard baserar jag denna rekommendation på Murder in Baldur's Gate. De övriga har jag sämre koll på.

"Murder..." är för övrigt intressant även den. Här skulle jag säga det är viktigt känna sina spelare. Om jag ska försöka förklara vad jag menar utan att spoilera handlingen: för mig är "Murder..." ett klockrent Warhammer-äventyr men inte så mycket ett D&D-äventyr. Hoppas du förstår?

Både Murder och Crystal har dock ett klart plus: de är en guldgruva för information om Baldur's Gate respektive Icewind Dale. Till den grad jag rekommenderar modulerna för varje Forgotten Realms DM även om du aldrig spelleder dem...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Anarchclown;n124697 said:
De är alla helt ok äventyr men de är korta och blir lite tjatiga i längden.
Jag har inte spelat dem men läst igenom många av dem.

Anarch har rätt: AL-äventyren (DDEX etc) kan inte riktigt mäta sig med "riktiga" (=publicerade) äventyr i matighet. De är en aning... torftiga, men givetvis inget en entusiastisk spelledare inte kan överbrygga.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Ett äventyr du inte tar upp här är Starter Set äventyret Lost Mines of Phandelver. Detta kan jag starkt rekommendera. Även för erfarna gamla AD&D/d20/4E D&D-spelare. Detta är ett mycket bra val för att introducera såväl D&D som 5E som FR!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
CapnZapp;n125048 said:
Ett äventyr du inte tar upp här är Starter Set äventyret Lost Mines of Phandelver. Detta kan jag starkt rekommendera. Även för erfarna gamla AD&D/d20/4E D&D-spelare.
Jag skulle vilja säga att erfarna AD&D/d20/4E-spelare, eller för den delen alla andra rollspelare, är målgruppen för Lost Mines of Phandelver. Däremot tycker jag inte att det är ett bra introduktionsäventyr för icke-rollspelare.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Med risk för att slira av spåret skulle jag vilja säga att jag avrekommenderar D&D som val av spel för att introducera helt nya personer till rollspel. :)
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
CapnZapp;n125048 said:
Ett äventyr du inte tar upp här är Starter Set äventyret Lost Mines of Phandelver. Detta kan jag starkt rekommendera. Även för erfarna gamla AD&D/d20/4E D&D-spelare. Detta är ett mycket bra val för att introducera såväl D&D som 5E som FR!
Japp, den har vi kört. Gillade skarpt!
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Krille;n125050 said:
Däremot tycker jag inte att det är ett bra introduktionsäventyr för icke-rollspelare.
Du har en poäng här, förstår vad du menar. Tur att vi var veteraner! :)
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
CapnZapp;n125046 said:
Att levla upp en modul skulle jag för övrigt säga gäller för alla Next moduler - att de sägs gälla för lägsta level har mer att göra med att speltestet innan Next blev 5th Edition krävde det.
Jag håller med. Särskilt Murder som jag äger och har läst slog mig absolut inte som ett lågleveläventyr.

CapnZapp;n125046 said:
"Murder..." är för övrigt intressant även den. Här skulle jag säga det är viktigt känna sina spelare. Om jag ska försöka förklara vad jag menar utan att spoilera handlingen: för mig är "Murder..." ett klockrent Warhammer-äventyr men inte så mycket ett D&D-äventyr. Hoppas du förstår?
Absolut, väldigt mkt Warhammer över det. Lite konstigt tycker jag.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
CapnZapp;n125047 said:
Anarch har rätt: AL-äventyren (DDEX etc) kan inte riktigt mäta sig med "riktiga" (=publicerade) äventyr i matighet. De är en aning... torftiga, men givetvis inget en entusiastisk spelledare inte kan överbrygga.
Precis - jag ser ju hellre att äventyr är lite simpla så man kan lägga till lite själv, än att de är 300 sidor text och man måste stryka en massa för att det blir för rörigt.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
För övrigt: Jag upplever sällan det som ett problem att köra ett låglevel-äventyr med höglevelgubbar och tvärtom, alltså då menar jag rent tekniskt. Bara att byta ut encountersarna ju. Eller naturligtvis blir det knas om lvl 1-gubbar räddar världen och lvl 16 gubbar räddar en bortsprungen hund, men you get the idea.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Necross;n125143 said:
För övrigt: Jag upplever sällan det som ett problem att köra ett låglevel-äventyr med höglevelgubbar och tvärtom, alltså då menar jag rent tekniskt. Bara att byta ut encountersarna ju. Eller naturligtvis blir det knas om lvl 1-gubbar räddar världen och lvl 16 gubbar räddar en bortsprungen hund, men you get the idea.
I den mån det finns problem som man inte normalt förutser handlar det om D&D-specifika förmågor. Och den stora glädjen är att 5E är kanske den edition med minst antal snubbeltrådar här! :)

Jag talar om att ett lågleveläventyr kan vara en whodunnit, men det funkar bara upp till en viss gräns (=level) eftersom sedan får gruppens präst lite för många "fråga liket eller fråga korten eller fråga oraklet eller fråga Gud" förmågor för att det ska gå att spela ett mysterium där fokuset ligger just på själva mysteriet, inte att jaga ifatt och slå ihjäl ondingen. Jag talar om att ondingen bor i en borg, vulkan, flygande skepp vilket blir ett trivialt hinder med Fly/Passwall/Planeshift/etc.

Jag försöker väl bara kommentera att vad Necross säger stämmer säkert - men det berättar nog mer om hur erfaren DM han är än hur enkelt det är att köra låglevel-äventyr med höglevelgubbar...

Oavsett vilket är det lite tvärtom i Legacy of Crystal Shard - allt om och kring äventyret säger högleveläventyr (nåja, höga ensiffriga levlar iallafall) men det har stats för level 1. Onekligen bättre ur ett konverteringsperspektiv eftersom den enda snubbeltråden är om du försöker köra äventyret så som det är skrivet: frågor såsom "är det verkligen rimligt att en ishäxa som hotar en hel dal kan plockas av ett gäng level treor?! Varför då alls involvera hjältarna om vilka NPCer som helst fixar biffen!?" kommer som ett brev på posten, tro mig.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Necross;n125140 said:
Jag håller med. Särskilt Murder som jag äger och har läst slog mig absolut inte som ett lågleveläventyr.


Absolut, väldigt mkt Warhammer över det. Lite konstigt tycker jag.
Jag skulle säga att det är ett ovanligt äventyr för att vara D&D. Ett otypiskt D&D-äventyr.

Antagligen ett fantastiskt äventyr med WFRP-regler (och tillhörande förväntningar på hur stor skillnad din gubbe kan göra).

Har inte Magnus Seter gjort en Altdorf-konvertering ännu...? Vi ha ju snackat i flera timmar redan! :p
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Ena spelgruppen ska snart börja spela 5th ed. så det här var en bra lista.

1. Hur får man tag på Expedition-äventyren?
2. Utspelar Exp-äventyren i Forgotten Realms? Vår SL har tänkt att köra i en hemmagjort värld, så det skulle snarast vara en fördel om de inte ligger i FR.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Lagligt måste du vara med i AL. Lycka till hitta en deltagande butik i Sverige. Annars finns äventyren att ladda ner som PDF bakom ett password du kan googla fram. Olika password för olika säsonger, vi är inne på den tredje nu.

Alla äventyr är placerade i specifika städer/regioner i FR. Men FR är ju utslätande generisk D&D nuförtiden så det bör inte vara något större problem möjligt med ett och annat undantag.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
CapnZapp;n125264 said:
Lagligt måste du vara med i AL. Lycka till hitta en deltagande butik i Sverige.
Är inte Dragon´s Lair i Stockholm med? Eller har varit. Det sitter iaf 3-4 spelgrupper och lirar D&D där varje onsdagkväll. Anarchclown kanske vet? Jag är också intresserad av att ha tag i ännu fler än de ovan, om det finns. Ja, jag har de ovan. Ja, jag är en skurk jag vet. Mammas lilla skurk, sa alltid mamma.
 
Top