Bra världskartor att äventyra i

Och som flera andra sagt: Otydliga gränser. Är hela kartan täckt av nationsstater antar jag att det är en kampanj om civilisation och nationalstater. Det är okej om det är vad man vill göra. Men är det klassiskt fantasy-äventyrande så behöver det finnas gap.
Jag fick två tankar när jag läste frågan: dels var det otydliga gränser – men även "inte stora länder". Om det finns länder stora som dagens Tyskland, Sverige eller Frankrike skulle jag tolka det som att det är fungerande stater med stabil byråkrati och rättsväsende. Om det finns massor med mindre stater, mer likt Tyskland för ett antal hundra år sedan, skulle det vara mer dynamik i det politiska spelet och dessutom skulle det var lättare för t.ex. rövare att ha sina tillhåll i ett land och plundra i ett annat. Svaret beror en del på vilken typ av kampanj det rör sig om. I en kampanj i etablerade, stabila civilisationer skulle jag förvänta mig kartor med mycket civilisationsdetaljer – var finns färjan eller bron över floden och vad kostar den och hur exakt är vägarna belagda och dragna?

Vad tusan händer här?
View attachment 26391
Det måste ju handla om svavelframställning eller möjligtvis magasinering av det (för man bröt tydligen framför allt svavel från den norra sidan av Island). Svavel var väldigt viktig exportvara eftersom den behövdes till krutframställning (men även konservering av öl) i Europa, så svavelproducenterna/försäljarna blev förmögna.

Det måste ju handla om svavelframställning eller möjligtvis magasinering av det (för man bröt tydligen framför allt svavel från den norra sidan av Island). Svavel var väldigt viktig exportvara eftersom den behövdes till krutframställning (men även konservering av öl) i Europa, så svavelproducenterna/försäljarna blev förmögna.
Island = Marjura. Tur att de inte hade ett odött rike under isen!

Jag är rätt nöjd med denna:
  • Inga gränser/nationalstater
  • Mängder av små grafiska påskägg som inte alltid ens vi vet vad de syftar på
  • Fantasieggande namn här och var som ska bjuda in till äventyr
  • Fantastiska element som tydligt visar att kartan inte är en korrekt representation av världen
  • Snygg!
  • Lagom detaljerad. Det finns gott om "vita fläckar".
  • STOR! Nästan 100x70 cm.

ereb-altor-karta-BETA-small3.webp

Gillar bäst (och har mest nytta av) karta som är ett flödesschema med tydliga data utlagt.

Men helst inga kartor eller kartor som bara finns en liten stund, så man måste memorera dem.

Tomma kartor som spelarna får upptäcka och fylla i. Spelledaren har kanske ett gäng bestämda platser, men annars bjuds det in till medskapande (eller slumptabeller).

Gillade denna som kom med Goodman Games Caverns of Thracia.

1000021062.jpg

Last edited:
Vad skulle ni säga gör en världskarta (främst fantasy) intressant att äventyra i, både som spelare och spelledare?

Vilka inslag gillar ni eller inte?

Som spelledare vill jag gärna ha en världskarta som har många gränser mellan länder åt ena och andra hållet. För att maximera potentiella konflikter. Tex så har jag alltid tyckt att Eons karta över Mundana är utformad så att länderna ligger lite för mycket på en linje. Men den är annars fylld med massa bra saker.
Fantasy: att den följer den äldre traditionen att utmärka maktcentrum och befolkade områden runt vattendrag och lättodlad åkermark, men att dessa omgärdas av utmark och otillgängliga skogar och berg.

Kungadömen är kringresande hov mellan kungsgårdar och lojala småhövdingar, och folket utsätts för angrepp av både grannar och upproriska hövdingar.

Ty så funkar en medeltida ekonomi i glesbefolkade områden med krångliga transporter av gods och livsmedel (ex Norden pre Gustav Vasa).

I sagolandet är förstås utmarkerna fyllda med oknytt, värre ju längre in i skogen/upp på bergen man kommer (som våningarna i en underjordisk labyrint).

Oknytten av lägre farlighetsgrad genomför förstås anfall mot de stackars byborna, något som de tappra äventyrarna kan hjälpa till att hämnas/avvärja.

Inga moderna gränser, annat än precis runt vissa strategiskt viktiga och omstridda platser (en ö, en fors där skepp måste dras, där floden delar sig, en höjd).

Enkelt att rita, man kan lämna mycket outforskat, "realistiskt", lätt att bygga drama och spänning runt.

Hur menar du?

Exempel.

Karta med bara vägar (anger avstånd med tex prickar så det lätt går räkna ut avstånd) tänk tunnelbanekarta.

Karta med sevärdheter, små bilder utplacerade som visar viktiga saker.

Infografik lagd ut som karta. Tex språkområde, klanområde, lojaliteter, befolkningsmängd osv.

… och så vidare.

Exempel.

Karta med bara vägar (anger avstånd med tex prickar så det lätt går räkna ut avstånd) tänk tunnelbanekarta.

Karta med sevärdheter, små bilder utplacerade som visar viktiga saker.

Infografik lagd ut som karta. Tex språkområde, klanområde, lojaliteter, befolkningsmängd osv.

… och så vidare.
Du tänker med andra ord olika lager uppdelat på olika kartor. Lite som om du pysslar med GiS?

Du tänker med andra ord olika lager uppdelat på olika kartor. Lite som om du pysslar med GiS?

Jag tänker just så.

Optimalt är kanske en (digital) karta där man kan slå på och av lager. Men det går nog även med en som finns i flera upplagor.

Ids inte göra en nu som exempel, så jag länkar till ”gammalt mög” …

Edit. Vill man rollspela i bifogade kartan nedan har jag ett äventyr att använda.

Attachments

• IMG_3939.jpeg
    IMG_3939.jpeg
    1.8 MB · Views: 1
Last edited:
Back