Jag fick två tankar när jag läste frågan: dels var det otydliga gränser – men även "inte stora länder". Om det finns länder stora som dagens Tyskland, Sverige eller Frankrike skulle jag tolka det som att det är fungerande stater med stabil byråkrati och rättsväsende. Om det finns massor med mindre stater, mer likt Tyskland för ett antal hundra år sedan, skulle det vara mer dynamik i det politiska spelet och dessutom skulle det var lättare för t.ex. rövare att ha sina tillhåll i ett land och plundra i ett annat. Svaret beror en del på vilken typ av kampanj det rör sig om. I en kampanj i etablerade, stabila civilisationer skulle jag förvänta mig kartor med mycket civilisationsdetaljer – var finns färjan eller bron över floden och vad kostar den och hur exakt är vägarna belagda och dragna?Och som flera andra sagt: Otydliga gränser. Är hela kartan täckt av nationsstater antar jag att det är en kampanj om civilisation och nationalstater. Det är okej om det är vad man vill göra. Men är det klassiskt fantasy-äventyrande så behöver det finnas gap.