Nekromanti Bra system för bärförmåga?

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
I Blood & Bronze så skapas nya rollpersoner med full packning på en gång. Då behöver man inte fundera förens skatten hittas...
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
Vi kör med ett system med post it-lappar på ett formulär som är anpassat för det. En liten lapp fyller en rad och motsvarar den vanligaste belastningen. Mer otympliga föremål har en större lapp som tar upp två rader och tunga föremål kräver fyra rader. Man fyller fomuläret uppifrån och ned, och ju längre ner man kommer desto värre modifiktationer får man för simmande, spektakulär akrobatik och strid.

Jag ska tillägga att vi har det här till ett äventyr som lägger mycket vikt vid loot. De prylar och magiböcker gruppen kan bära iväg med på begränsad tid är vad de kommer att bygga sin framtid som magiker på. Viktigt att hålla reda på hur mycket man kan bära, alltså.

Jag tycker det funkar bra hittills. Spelarna skickar lappar mellan sig och behöver inte sudda och skriva saker på sina formulär. Kartorna är fulla med halvvärdefulla grejer de kastat ifrån sig. Det bara skär i mitt snåla hjärta att de inte tar med sig sin loot till byn för att byta bort den mot helande drycker och liknande som hederligt folk. Nehej, de ska rensa ut stället på ett besök, tydligen. Nonchalans!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
luddwig;n222860 said:
Ni som kommenterat ovan är för övrigt förvånansvärt eniga. Alla vill ha ett enkelt system. Ingen vill räkna BEP med decimaler.
Nja, jag gillar egentligen tanken på sådana system, men de är för svåra att genomföra eftersom, som Rymdhamster påpekar, belastningen som är rimlig i ett läge är orimlig i ett annat. Belastning som mått på vad en person kan bära med sig på en dags vandring är en sak, vad som är hindrande i strid ett annat. Det krävs alltså flera mått = för krångligt. Men som sagt, i miljöer där det är avgörande tycker jag det är ok att lägga tid på att räkna belastningspoäng m.m.
 

mirandir

Veteran
Joined
15 Jan 2016
Messages
70
Rangertheman;n222893 said:
Jag läste det först som bastu-bor och fick inte alls ihop det. Det är väl inte rimligt att ens bära runt på en finne? =)

Läste också Bastu-bor och som boende i en ort som i folkmun kallas "Bastu" (Bastuträsk) så hann jag börja fundera över varför mina cogitare pratar om mig & mina grannar...


EDIT:
För att vara ontopic:
I mitt system, så som det ser ut nu, så kommer utrustning att delas upp i ett par kategorier. Dels har vi obetydliga föremål som mynt, lösa patroner och annat som man utan problem kan gömma i handen. Dessa kommer man kunna bära i massor. Förmodligen *inte* i oändligt antal. Men ganska många. Sen har vi vapen där man kan bära ett par stycken beroende på storlek utan problem. Och sist men inte minst har vi "skrymmande föremål", eller vad man ska kalla det. Dessa kommer att använda det tidigare i tråden nämnda slots/rad-systemet där föremål kan ta upp 1 eller fler rader beroende på vikt och/eller "skrymmande-faktor". Hur många rader med utrustning en RP kan bära kommer bl.a. styras av värdet i hens grundegenskap Fysik.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Mitt förslag: det finns många rader att skriva upp saker på. Varje rad rymmer en sak i ryggsäcken.
Den översta saken kan du komma åt omedelbart. Nästa tar en runda. Sedan två. Därefter dubblas tiden för för varje rad.

Funkar förmodligen bättre med en föremålskortlek.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,012
Location
Umeå
Fjodor Pollett;n223039 said:
Mitt förslag: det finns många rader att skriva upp saker på. Varje rad rymmer en sak i ryggsäcken.
Den översta saken kan du komma åt omedelbart. Nästa tar en runda. Sedan två. Därefter dubblas tiden för för varje rad.

Funkar förmodligen bättre med en föremålskortlek.
"Har vi allt vi behöver för att äventyra nu?"
"Tar du maten så beger vi oss iväg." *skriver in det på rad 17*

En lägereld senare.

"Skönt att vara ute i vildmarken igen, har du maten?"
"Ja, men du får vänta en stund, det tar en vecka att plocka fram den."

:)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Zire;n223055 said:
"Har vi allt vi behöver för att äventyra nu?"
"Tar du maten så beger vi oss iväg." *skriver in det på rad 17*

En lägereld senare.

"Skönt att vara ute i vildmarken igen, har du maten?"
"Ja, men du får vänta en stund, det tar en vecka att plocka fram den."

:)
Nu överdriver du! Det skulle bara ta 45 timmar, om en runda är 5 sekunder. :)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,012
Location
Umeå
Gurgeh;n223061 said:
Nu överdriver du! Det skulle bara ta 45 timmar, om en runda är 5 sekunder. :)
Jag ser iofs att jag glömde att första raden var gratis men då blir det väl 2^16 * 5s = 327680s = 3,8 dagar? (Det artonde föremålet tar en vecka.) 45 timmar låter nästan rimligt för att hitta det torkade köttet!

Jag gillar iofs tanken med att man kan prioritera sina prylar så att vissa går snabbare att dra än andra. Men det går kanske att göra mer binärt isåfall. Och prylar som är förberedda att kunna dras snabbt riskerar att tappas om man slår exceptionellt misslyckande/fummel.

(Vilket får mig att minnas en lumparkompis som skulle vara lite Rambo och tejpade fast kniven i ena axelbandet på ryggsäcken. Upp och ner så att det skulle gå snabbt att dra, väldigt nödvändigt enligt honom. Needless to say: efter första övningen fick han gå upp till befälen och göra en förlustanmälan.)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,979
Location
Ludvika
Man kanske inte behöver dubbla antalet rundor varje gång, utan det räcker med 1 runda för varje rad från start föremålet befinner sig. 18 rundor för att få upp något från botten av ryggsäcken låter inte helt orimligt i mina öron.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Rymdhamster;n223120 said:
Man kanske inte behöver dubbla antalet rundor varje gång, utan det räcker med 1 runda för varje rad från start föremålet befinner sig. 18 rundor för att få upp något från botten av ryggsäcken låter inte helt orimligt i mina öron.
?Inte lika roligt, men det är en något bättre lösning än att det tar flera dagar.
Hade det tagit flera dagar hade man väl snarare kastat ur sina prylar på marken, en åt gången, och börjat längst upp på listan. Då är det ju nya föremål längst upp hela tiden :) Jämför med att vända ryggsäcken uppochner och skaka ut allt på marken. Det är endast med stor skicklighet man kan hålla på med det i ens arton rundor utan att få ut allt.

?Med det sagt vet jag inte hur detta appliceras som system för just bärförmågan. Det innebär ju bara att det blir krångligare att bära med sig flera saker eftersom man måste arrangera om allt hela tiden, men det hindrar inte en girig rollperson att plocka på sig exakt allt han ser.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Det tar givetvis slumpmässigt lång tid baserat på ryggsäckens volym och fylldhetsgrad (FHG). Ett lyckat slag för "Gräva i ryggsäck" halverar tidsåtgången. Vid fummel kommer något föremål ha trilla ut under letandet och glömmas kvar.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
DeBracy;n223122 said:
Det tar givetvis slumpmässigt lång tid baserat på ryggsäckens volym och fylldhetsgrad (FHG). Ett lyckat slag för "Gräva i ryggsäck" halverar tidsåtgången. Vid fummel kommer något föremål ha trilla ut under letandet och glömmas kvar.
Om någon upptäcker det kvarglömda föremålet beror på föremålets nivå av synbarhet (NAS) i kombination med individens "Finna tappade ting", inte att förväxla med "Finna dolda ting". Den som är dåligt på att "Gräva i ryggsäck" kan alltså kompensera för detta genom att vara bra på att "Finna tappade ting" och samtidigt hålla sig med föremål med hög NAS.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
luddwig;n223163 said:
..."Finna tappade ting", inte att förväxla med "Finna dolda ting". ...
Eller "Dölja funna ting" som används av skitstöveln i gänget som norpar det tappade tinget men fortsätter hjälpa till att leta.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,979
Location
Ludvika
Dock måste jag nog nu trots tidigare uttalande erkänna att jag definitivt vill ha någon inverkan av rollpersonens styrka. En stark rollperson bör kunna bära mer än en svag.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Så här ser min regel från MoM ut:

"Bärförmåga
Din Rollperson kan bära så mycket som verkar rimligt. Som tumregel kan man säga att Rollperson kan bära lika många saker som värdet i Styrka. SL avgör när din Rollperson är överbelastad."

- föremåls vikt i kg anges som referens
- effekten av att vara överbelastad (har glömt att skriva ut detta inser jag!) är ökade svårighetsgrader samt vid hög överbelastning STY-slag för enkla handlingar.
 

Tovur

Veteran
Joined
31 Aug 2016
Messages
37
Jag gillar system där man måste skriva upp vars man bär nåt, det blir snabbt rätt tydligt om nåt är orimligt då, typ som Torchbearer. Om man nödvändigtvis vill göra det ännu mindre möjligt att "fuska" så kan man dessutom räkna kilon eller Bep på saker. Tycker dock oftast inte att det behövs.
 
Top