Nekromanti BRA svensk film!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, då ska vi alltså äntligen prata om BRA svensk film. De flesta säger att all - eller nästan all - svensk film är dålig (jag brukar själv göra det), andra menar att det är felaktigt och en orättvis generalisering. Fast hur det än är så tillbringar vi mer tid till att klaga över svensk film och räkna upp de vi tycker är dåliga. SÅ, den HÄR tråden är till för att bara prata om de SVENSKA filmer som man tycker är BRA!

Vill du klaga, dra någon annanstans!
Glöm att nedgöra andras bidrag till tråden, glöm att tala om vad du tycker är dåligt med svensk film, glöm allt negativt - tänk positivt! Du får enbart nämna det du tycker är BRA!

Så, shoot! Youtube-klipp (hellre länkar än inbäddade klipp), Imdb-länkar, egen motivering, whatever - visa oss på ett eller annat sätt vad det är för film du vill dela med dig av och varför du tycker den är bra.

Nu ska vi skriva historia här och ha en glad, positiv diskussion och delning av svensk film! :gremgrin: :heart:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Jag tycker att Smala Sussie är en ruskigt bra komedifilm som tar tillvara både på diverse utrikiska influenser och den svenska igenkänningshumorn. Dessutom är den på värmländska, och värmländska är awesome.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Jag tycker att Smala Sussie är en ruskigt bra komedifilm som tar tillvara både på diverse utrikiska influenser och den svenska igenkänningshumorn. Dessutom är den på värmländska, och värmländska är awesome.
Sannerligen. Som värmlänning uppväxt på en ort inte helt olik den i filmen så kan jag säga att tja, det är fan inte långt ifrån sanningen. :gremsmile: Vi tar en länk på det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
solvebring said:
Sannerligen. Som värmlänning uppväxt på en ort inte helt olik den i filmen så kan jag säga att tja, det är fan inte långt ifrån sanningen. :gremsmile:
Tja, det såldes tydligen knark på den lilla videobutiken i Hudiksvall också, så även om stan nog är lite större än Bruket så tyckte även jag att den var närmast socialrealistisk. Vi har väl alla träffat Pölsatyperna på fest?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
solvebring said:
Sannerligen. Som värmlänning uppväxt på en ort inte helt olik den i filmen så kan jag säga att tja, det är fan inte långt ifrån sanningen. :gremsmile:
Tja, det såldes tydligen knark på den lilla videobutiken i Hudiksvall också, så även om stan nog är lite större än Bruket så tyckte även jag att den var närmast socialrealistisk. Vi har väl alla träffat Pölsatyperna på fest?
Oh yeah, inte bara träffat på fest. Jag känner flera pölsatyper. Om det ska ses som tragiskt eller komiskt vetefan. Döm själva. Kort sagt, ja den är rätt socialrealistisk.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Tillsammans. Hur kan man inte älska dysfunktionella kollektiv under 70-talet?

Kan du vissla Johanna. Släpp Fångarne Loss. Kådisbellan. Det är nostalgi på hög nivå.

Barnet i mig säger också Dunderklumpen och alla de där med grodan boll och kalle stropp.

Trevlig tråd denna :gremsmile:
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Den osynlige tycker jag förtjänar att nämnas bland bra svensk film - den har ju rentav blivit offer för amerikansk makeover vilket ännu inte skett med alltför många svenska filmer även om de blir fler och fler...

Picassos äventyr var det någon som redan nämnde vilket alltid varit en av mina absoluta favoritfilmer. När jag var yngre tyckte jag alltid att Yrrol var riktigt skojig; den uppfattningen kan dock ha ändrats på senare år.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Sannerligen. Som värmlänning uppväxt på en o nte helt olik den i filmen så kan jag säga att tja det är fan inte långt ifrån sanningen.
Är uppväxt i Molkom , Värmland samma ort som Ulf Malmros och kan lungt säga att inget i filmen är otroligt eller orealistiskt. Känner igen de flesta av karaktärerna och historierna. Det svåraste är att få människor som inte är uppväxta på en Värmländsk bruksort att det är på riktigt. Typ.
 
Top