Nekromanti BRA svensk film!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Jag blev riktigt glad när jag tittade på ”I rymden finns inga känslor”. Roligt, smart, hjärtat på rätta stället. Jag tyckte det var extra kul att se Cecilia Forss få vara trevlig istället för den ganska hemska människa hon spelade i serie ”I Anneli”. Ett klipp på YouTube.

I den serien figurerade ju även vår egen Simon J. Berger, och därför ska vi göra ett Melodikryssethopp till ”Upp till kamp”. Visst, det är inte en vanlig långfilm men det är inte riktigt som att jag bryr mig. Bra musik, bra skådespel (Ruth Vega Fernandez och Johan Kylén gjorde störst intryck på mig). Serien bjuder på en hel del bra musik också, som i det här klippet med Fanny Risberg som spelar Lena Lindblom i serien.

Jag vill också nämna ”Babas bilar” som gör ett snarast koreansk lappkast och slutar som en helt annat typ av film än den börjar som.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
(Tack vare youtubes awesomeness är många av länkarna i det här inlägget till -hela- filmerna).

Fucking Åmål är bara en av de tio bästa filmerna som någonsin gjorts alla kategorier. Det är vidare sannolikt den bästa skildringen av ungdomar som någonsin gjorts i något medium. Slutscenerna borde räcka som argument. :heart:

Övrig riktigt bra svensk film är tex Fanny & Alexander, Mun mot Mun, Låt den rätte komma in, Den Osynlige, Lilja 4-Ever, Smala Sussie, Sjunde inseglet, Jungfrukällan, Körkarlen, Fyra nyanser av brunt, Torsk på Tallinn, Hets, Den bästa sommaren, Glasblåsarens barn, Jalla jalla, Ronja Rövardotter, Pelle Erövraren, Apflickorna, för att bara nämna några.

Pelle Erövraren och Jungfrukällan av dessa har gjort särskilt starkt intryck i mitt minne, även om Låt den rätte komma in och Ronja Rövardotter är de jag håller för mest tekniskt fulländade (jag förmodar att alla känner till de två så jag struntar i att länka); Apflickorna är väldigt ny, väldigt omtalad, och extremt sevärd, trailer här; den var den stora guldbagge-vinnaren i år, och det var välförtjänt.

Mun mot Mun är också en storfavorit eftersom jag är en sån sucker för ångestfilm (det verkar dessvärre inte finnas några klipp från den öht på youtube, men den innehåller basically allting en riktigt sossporrfilm bör göra; drogmissbruk, sexuellt utnyttjande, gråtande tonårstjejer, och utdragna, monotona och navelskådande samtalsscener med Pernilla August). En annan helt okej film med liknande teman är Säg att du älskar mig, men den är inte direkt fulländad, om än ett intressant debattinlägg i svallvågorna av Flickan och skulden, typ. Det finns också ångestfilmen Jag saknar dig, som jag helt hade glömt bort att jag måste ta och se.

Jungfrukällan och Sjunde inseglet är, utöver sina övriga meriter, notervärda för att vi svenskar efter det, med undantag för den fantastiska Ronja Rövardotter, slutade kunna göra vettig medeltidsfilm, vilket är synd och skam av stora proportioner. Det finns dock enstaka charmiga sagofilmer, typ Glasblåsarens barn , som bitvis är en fröjd för ögat med fantastiskt suggestiv ljussättning i stora, drömska rokokoslott. (1700-talsgrejer verkar vi inte helt ha glömt hur man gör bra, lyckligtvis, att döma av många svt-produktioner de senaste tio-femton åren, i synnerhet då Herr von Hancken).

Så vit som en snö, En kärlekshistoria, Kvarteret Korpen och Mannen på taket ska vara extremt bra enligt uppgift, men jag har inte sett dem. Ett öga rött borde vara bra, givet att boken är det. Det fanns en tid way back when när svenskar var bland pionjärerna inom det tidiga filmmediet; Körkarlen är kanske den av dessa uråldriga filmer som håller bäst idag.

Det finns en del intressanta svenska skräckfilmer som många har missat, varav Körkarlen givetvis är nån slags startpunkt; vi har tex spökhusfilmen Besökarna från -88, och det splitternya nattmara-psykodramat Marianne; trailer här. Inte att förglömma är givetvis Låt den rätte komma in, som bara är en av de bästa vampyrfilmerna ävårz, och totalt överlägsen den amerikanska remaken. Vi har också Skuggornas hus från 1996, om typ skolelever på klassresa i ett läskigt hus på Gotland; jag minns den inte tydligt nog för att rekommendera den, men det lilla jag minns är väldigt positivt så jag ska ta och se om den snart. Jag tillhör också den minoritet(?) som tycker Frostbiten är en bra och festlig film. (Men visst, det är inte Trolljägaren, Fritt Vilt, eller Död Snö, vi får nog ta och erkänna att norrmännen gör lättsmält skräckfilm bättre än oss; det är när vi drar till med ångestkortet som vi vinner (dvs Låt den rätte komma in)).

As actionfilmer goes är Livvakterna en rulle som levererar, och känns lika högkvalikativ som någon hollywoodrulle (om än stilsamt sparsmakad). I övrigt kommer jag dock inte på någon svensk actionfilm jag riktigt tycker håller måttet, men det bör påpekas att jag inte ser särskilt mycket actionfilm.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Skånska mord är ju fina filmer, speciellt de med Ernst Hugo som är med i majoriteten av dem. Så tja, vilken som helst av dem kan rekommenderas. Det trevliga är ju att detta samtidigt är inblickar i svensk kriminalhistoria. Nåväl, bidrar med ett klipp ur Skånska mord: Veberödsmannen.
... Och om jag inte sett fel verkar fan filmerna finnas i sin helhet där på tuben... :gremcrazy:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Jag kom att tänka på en till äldre mysig film som jag avnjutit flera gånger i min ljuva ungdom: Rännstensungar! Bland skådespelarna hittar vi Cornelis Vreeswijk, Anita Lindblom och Monica Zetterlund.

Tydligen har någon lagt ut hela filmen på YouTube. Hoppsan!
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Lilja forever. Jag hatar den filmen.. på ett bra sätt, gör ont i själen att titta på den.

Annars gillar jag Cops, Jalla Jalla och såklart Sleepwalker.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Arfert said:
Vad tycker du var bra med den? Regissören själv sade ju att han gjorde filmen för att göra en kommersiell skitfilm (fritt från minnet).

---

Utöver svenska komedier så står jag tyvärr inte ut med svensk film. Undantag är Fucking Åmål. Tic Tac är annars en intressant film, rent berättarmässigt.

/Han som gillar när filmer sammanflätar delhistorier, som i Lock Stock and Two Smoking Barrels
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Han said:
Arfert said:
Vad tycker du var bra med den? Regissören själv sade ju att han gjorde filmen för att göra en kommersiell skitfilm (fritt från minnet).
Den var stilbildande på ett sätt få svenska filmer har varit. Internationellt menar jag. Och den var före sin tid. Det är inte bara jag som gillar den, Tarantino älskar den till exempel.

Hellre en bra skitfilm än en pretentiös finkulturell rulle.
 
Top