God45
#PrayersForBahakan
Allt jag gjort någorlunda rätt är genom att luta mig mot mer erfarna, mer kunniga och allmänt bättre människor än jag!
Samma!
Det är också mycket roligare!
Allt jag gjort någorlunda rätt är genom att luta mig mot mer erfarna, mer kunniga och allmänt bättre människor än jag!
Senaste konventen har jag faktiskt alltid spellett för 6 pers, och i min senaste kampanj tog jag an 6 spelare plus en gästspelare. Funkat bättre än väntat, men hänger också lite på rätt spelval och upplägg.Spelled aldrig, aldrig, aldrig, aldrig för fler än fyra personer (om formatet inte är matris, mega, lajv, eller liknande)...
Jag spelleder 2x8 ungdomar, med allt vad tonårskaos innebär. Funkar fint, gäller bara att hitta rätt rytm.Spelled aldrig, aldrig, aldrig, aldrig för fler än fyra personer (om formatet inte är matris, mega, lajv, eller liknande)...
Vad menar du med detta?”Du spelar den scen du är i, inte den scen du vill vara i”
Vad menar du med detta?
Klockor vet jag vad det är, men Agenter? Vad menas med det?
- Använd klockor och agenter istället för att preppa en plot.
Jag har smålyssnat på Critical Role denna säsong och blir smått tokig på hur ofta och hur länge spelledaren håller konversationer med sig själv.Åt hållet anekdoter, men ett strötips.. undvik (eller sammanfatta) situationer där två SLP diskuterar något sinsemellan. Blir inte kul för någon om SL har en konversation med sig själv i olika röstlägen..
Jag läser det som spelledarpersoner med tydliga motivationer och agendor som spelledaren kan använda för att driva på händelseförloppen.Klockor vet jag vad det är, men Agenter? Vad menas med det?
De jag tänker på är från Fantasy World, som @Feuflux skrev.Klockor vet jag vad det är, men Agenter? Vad menas med det?
Jag brukar slänga in SLP:er som jag kallar för "jokrar", som jag använder för att liksom styra spelets tempo. Brukar ha en sort som kan hjälpa rollpersonerna om de verkligen kört fast (dvs börjar överväga att ge upp), en sort som sätter käppar i hjulen när det behövs livas upp och något slags kaosneutral sort som kan användas lite hursom.De jag tänker på är från Fantasy World, som @Feuflux skrev.
Det är spelledarens aktiva aktörer, de som har en stark agenda och får saker att ske runt rollpersonerna. Om man inte har någon story så är det ett smidigt sätt att få världen att kännas levande och intressant, utan allt för mycket arbete. De är ofta SLPs men det kan också vara en organisation, en plats, en övertygelse eller liknande. Agenterna kan (i Fantasy World) agera när rollpersonerna misslyckas eller blir passiva, och de har ofta klockor relaterade till sig.
Det är viktigt att agenterna inte används rakt upp och ner som en antagonist till rollpersonerna. De har sina egna mål och drivkrafter. Sedan ställer de ofta till saker som får rollpersonerna att reagera, men det är ett val man bättre lämnar till spelarna. Som spelledare tickar man upp sina klockor och låter agenterna följa sina drivkrafter. Man reagerar på det spelarna hittar på, använder det utrymme som spelet lämnar och vips brukar intressanta situationer och händelser uppstå.