Bra spel för flexibel spelgrupp

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Nordiska Väsen har jag aldrig spelat ett mysterium som är klart på en session, men det kanske finns grupper som fixar det. Det tycker i alla fall jag är prio ett om man har en varierande grupp.
Håller med om att flera av de officiella äventyren är lite i de längsta laget, men utgår man från den mall som beskrivs i regelboken så får de mer lämplig storlek.

Jag har kört med upplägget "Ni har till klockan 22 på er att lösa mysteriet. Vid 22 så far RP tillbaka till Uppsala, och så kör vi avslutningen oavsett hur långt ni kom." det fungerade bra och man kan också ticka upp mysterieklockan baserat på verklig tid, om den inte redan har tickat upp, för att hålla tempot uppe. Då finns det också ett incitament hos spelarna att inte köra en fyra timmars frukostscen. Klipp snabbt till intressanta scener.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Vi brukade köra en case of the week till MUA med typ det upplägget. Varje speltillfälle började på RPs skyffe på Kopparberget. Spelade ett gäng av novelett-äventyren från MUA-forumet
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
West Marches-upplägget beskrivs av sin skapare här.

Vill slå ett slag för Pendragon, som förutom att det är en slags fantasy, dock ingen vaniljfantasy, kryssar i dina boxar. Plus att det kräver att SL håller hårt i taktpinnen så att varje år i spelvärlden går att spela på ett spelmöte. Det är svårt, men det går att klara om man kör spelmöten på en fyra timmar.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
OBS att många av de publicerade äventyren definitivt inte går att köra på fyra timmar.
Detta stämmer. De finns flera bra och några kassa äventyr i böckerna som gavs ut på 90-talet (Perilous Forest, Spectre King, Savage Mountains, Blood & Lust), men jag skulle säga att de tar mer än fyra timmar att köra. Vissa av dem går nog om man bara börjar spelmötet direkt med äventyret i stil med "Ännu en vinter har gått, våra hjältar har gett sig ut på sök, och framför er ser ni nu Skylten-som-pekar-till-Äventyret. Vad gör ni?"
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Och kör man med Book of Battles så skulle jag säga att man hinner med ett slag på ett spelmöte, och kanske ett par scener före eller efter. Och inget mer. BoB har många bra idéer, men de är dåligt implementerade och slag tar för lång tid och har för få riktiga val för spelarna att göra.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Och kör man med Book of Battles så skulle jag säga att man hinner med ett slag på ett spelmöte, och kanske ett par scener före eller efter. Och inget mer. BoB har många bra idéer, men de är dåligt implementerade och slag tar för lång tid och har för få riktiga val för spelarna att göra.
De nya reglerna i 6e-startboxen är bättre på att engagera spelarna, men de tar minst lika lång tid.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Är det lika mycket känslan "dubbel italiensk bokföring, fast med massor av tärningar" över systemet?
Nu börjar vi nog bli lite OT, men nej, det är inte det som är problemet. Det som tar tid är att spelarna har en hel massa beslut att fatta varje stridsrunda, vissa är för enheten och vissa för varje individuell riddare, och om någon kommer bort från sin enhet - ja, då tar det ännu mer tid. Dessutom är en battle round inte avslutad med en slagväxling som tidigare, utan den kan pågå i flera sub-rundor. Det finns också flera nya värden att hålla reda på.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Hade det inte varit för att ni vill undvika mer fantasy så hade DoD23 med äventyren i Dimmornas dal nog fungerat utmärkt. Om man trimmar dem lite och fokuserar direkt på äventyrplatserna utan för mycket mellanspel så går nog de flesta att pressa in på en kväll, dock inte för vår lilla grupp, men vi är notoriskt långsamma. Vi har dock klarat av ett flertal på 2-3 sessioner och det är snabbt jobbat för oss!
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Vill slå ett slag för Pendragon
Bra förslag. Där är nog haken att jag spelat en hel del Pendragon i år och därför inte är supersugen på att dra igång det (och äger det inte). Men annars, helt rätt tanke. Mer sådant.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,045
Jag skjuter från höften och föreslår Ultraviolet Grasslands. Jag har aldrig spelat det och bara skummat igenom boken, men det verkar funka att dela in i mindre pass och det verkar lugnt att alla spelare inte är med alla pass. Jag har för mig att @Dimfrost brukar hylla det i vrållådan, så han kan nog fylla i.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Ja, det kan säkerligen fungera fint! Spelet har ju ett visst fokus på karavaner, vilket gör att basen tenderar att röra på sig, men man kan ju alltid tänka sig att alla personer inte måste ha någon aktiv roll varje spelmöte. Och det finns inget som hindrar att man spelar en typ av kampanj som är centrerad på en viss plats och gör utfärder därifrån. Det är ju dock fantasy, om än av lite särpräglat slag.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
Superhjältespel är relativt enkelt att köra one-shots. Det nya Marvel Multiverse RPG är ganska bra. Snabbt att komma igång; finns ca 120 superhjältar/-villains med stats (mycket errata på dem dock) i grundboken. Och är inte det tillräckligt tillkommer ca 60 i kampanjboken ”The Cataclysm of Kang”.

Lagom crunchiga regler. Både Roll20 och Demiplane har digitala varianter. Största ”tröskeln” är att hålla reda på alla superhjälteförmågor men ganska snabbt inser man att de flesta förmågor ger samma bonus fast för olika stats.

Helst inte fantasy (eftersom vi spelar det annars)
Superhjälte

Premisser som gör att rollpersonerna kan gå in och ut ganska lätt
One-shots, byt superhjälte mellan spelomgångarna

Inga långa äventyr utan med upplägg som kan klaras av på en kväll
Allt är möjligt med superhjältar

Helst ganska lätta regler - för jag tror en förutsättning för att det ska kunna komma igång är att vi kan göra RP och spela samma kväll
Hyfsat enkla men något crunchiga regler. Slipper skapa rollfigurer eftersom det finns 120 färdiga att välja mellan.

Något hyfsat traddigt gissar jag är bäst för gruppens smak
Slå 3T6, lägg ihop, jämför med svårighetsgrad

Jo, och om det funkar med roterande SL skulle det också vara kul (men kanske inte nödvändigt)
Byt SL och superhjältar varje gång
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Tack för tipsen. Jag är dock försiktigt skeptisk till allt med mysterier. Sådana har en tendens att dra iväg i tid, och så är man fast med RP på en plats. Och nästa gång det blir läge är bara hälften av dem med.

Men jag äger ju både CoC och Nordiska väsen, så det skulle ju vara lätta att plocka upp. 🙂
Delta Green kanske vore något? Vill du går det jättebra att bara köra rakt av med CoC-reglerna, annars finns Quickstarten för mycket info. Finns en hel del korta äventyr och framförallt alla shotgun scenarios som är korta!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Delta Green kanske vore något? Vill du går det jättebra att bara köra rakt av med CoC-reglerna, annars finns Quickstarten för mycket info. Finns en hel del korta äventyr och framförallt alla shotgun scenarios som är korta!
Hm. Intressant. Lägger det till listan.

och föreslår Ultraviolet Grasslands.
Och detta. Även om jag inte vet mer än att jag hört namnet förr.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
Som redan konstaterat så passar ju Mutant År:Noll in på rätt mycket av det; att utforska en zon är enkelt att förbereda och Arken tillåter att alla har olika rollpersoner för olika konstellationer.

Det är inga lätta regler (på vissa värden på "lätta") men Shadowrun är helt uppdragsfokuserat så det går utmärkt att spela på en eller två kvällar. Låt alla göra flera rollpersoner och sedan fortsätter ni med pågående uppdrag eller börjar på ett nytt med andra rollpersoner helt beroende på vilka som är med. Vi spelar precis så för tillfället och det är kul att låta ens rollpersoner "överlappa"; har en alvisk street samuraj som hatar "trogs", en "nasty trog" orchkaosmagiker som hatar alver och slutligen en trolldecker som ledsen över att han jämt är alldeles för stor. Vem som får ut och lufta sig beror på vad uppdraget går ut på.
 
Top