Bra solorollspel?

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag har nyligen förstått att "solorollspel" inte syftar till rena välj-din-väg böcker a´la Fighting Fantasy, utan att det syftar på spel som i någon mån försöker fånga "rollspel" för en person.

Tipsa mig om vilka som är bra! De enda jag känner till är "1000 year old vampire" samt "Ironsworn". Är de bra? Finns det andra jag borde kika på?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Dark Fort följer med Mörk Borg tillbehöret Feretory. Är en solo spels mod som folk har postat om på speltes FB sida om att de haft kul med.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Jag använder Mythic GM Emulator. Den fungerar som ”orakel” och sedan kombinerar jag med valfritt spel för övriga regler (och setting).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Top 10 Games You Can Play in Your Head, by Yourself
Tydligen från 80-talet. Har fingret på köpknappen.

Förhandstitt:

Trailer:

Här är en speedrun:
 

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
144
Jag prövade Mythic GM Emulator till Vampire och gillade det. Skulle jag spela solo igen skulle jag dock välja ett annat rollspel än Vampire, med lite snabbare/enklare regler för att få det att flyta lättare. Mythic har en bra bas, funkar till vilket spel man vill, och går att bygga ut med fler böcker som släppts.

Vill du läsa hur Mythic fungerar kan du hitta mitt soloäventyr här, jag skriver hur reglerna fungerar mellan dubbla //:
 
Top