Nekromanti Bra rollspel för sporadiskt spelande?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Landrim;n146920 said:
Fiasco har jag också kikat på flertalet gånger när jag varit på SF-bokhandeln, hur är re-playabilityn i det? Jag har aldrig spelat det så jag kanske är helt ute och cyklar, men jag fruktar att det är ett spel man skaffar hem, spelar en gång sen har det gjort sitt och om man ska spela det någon mer gång så är det bara uttjatat.
Fiasco blir väldigt annorlunda beroende på playset och det finns ju typ 100 st så det är nog lugnt på den fronten. Frågan är snarare "kommer jag att gilla Fiasco?" ty det är det påfallande många som inte gör samtidigt som det (som bekant) blivit en stor hit på relativt bred front. Det reproducerar samma ungefärliga typ av historier men inte samma historier. Jfr grottkräl, bara för att en spelat ett grottkräl har en inte spelat alla.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
I gårda-gruppen så har vi regelbundna träffar men med olika människor vilket gör att vi satsat hårt på spel som 1) Är föreberedelselösa, 2) Går att spela klart på en kväll.

Det är ett oerhört givande sätt att spela på när det blir en ny berättelse varje kväll och är särskilt bra för sporadiskt spelande, dessutom tycker jag personligen att på så få personer (3) så är det väldigt dumt att slösa bort en person på en spelledarroll.

Det sagt, vilket spel då? Vi har under senaste året spelat bland annat: Ljuset och Mörkret, Dream Asqew, Fiasco, Montsegeur 1244, Archipelago III, Durance, Utpost, Wilderness of Mirrors, Serpent's Tooth, Psychodrame, Prosopopé, Carolina Deathcrawl, Ribbon Drive, Nerver av Stål, Don't rest your head, Previous Occupants, The Object.

Det finns en recensionstråd av alla de här ifall du vill titta själv men mina klara favoriter är:

Montsegeur 1244 - Spela belägrade katarer och i slutändan ge upp din tro eller brinn för den. Strukturerad friform med jättesnygg spelplan, 'färdiga' roller, snygga kort, har alltid skapat jättefina berättelser och drama när jag spelar.

Dream Asqew - Spela ett utstött samhälle under apokalypsen, jag brukar beskriva det "som Apocalypse World fast bra" jättesmidiga regler och ett kort gratis spel som ändå föremdlar oerhört mycket stämning.

När det gäller Fiasco så skulle jag inte säga att omspelbarheten är ett problem, det finns ett antal olika settings som grund och det går att hitta fler på nätet. Däremot tycker jag inte att det är ett jättebra spel eftersom teknikerna (reglerna) känns dåligt integrerade och det är lite synd att mångas första kontakt med samberättande är just Fiasco. Men det är ju å andra sidan bra att fler får kontakt med samberättande och en del saker gör det väldigt snyggt, som hela 'play to loose'-konceptet, du vet liksom från början att det kommer gå åt helvete och det kan hjälpa många som är vana vid spelstilar som mer går ut på att 'klara äventyret' eller så att få in ett nytt tänk.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
En helt annan idé om en gillar det bättre är att spela olika konventsäventyr och då välja äventyr för genre/spel som en gillar och som är bra. Finns dock få som fungerar med så få spelare så det är kanske ett bättre tips till större grupper.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
clarence redd;n146909 said:
Oj, Maid får riktigt fina recensioner. Jag blir nyfiken.
Maid är ett riktigt underhållande spel, det går inte ut på att berätta stora episka konflikt historier utan snarare handlar de om de små dagliga konflikterna, som oftast spårar ut totalt när man introducerar spelets premiss. Spelar som i vanliga fall spelar som ett lag kommer antagligen tvingas att spela emot varandra för att bli den bästa maid'en. För den som gillar anime är detta typ det ultimata spelet. Men man kan lika gärna applicera en nypa Galenskaparna eller MAD Magazine. Poängen är att man ska få uppleva något helt oförutsägbart och då karaktärer inte kan dö så behöver de inte oroa sig över att göra dumma val, istället hanteras detta med så kallad stress som tillslut orsaker en stress explosion som gör att spelaren måste göra en viss handling ett antal minuter, minuter i den riktiga världen inte efter spelets klocka. Så om man gör ett tidshopp så har den här karaktären helt enkelt gjort detta i så lång tid. Vilket ytterligare höjer den känslan som finns i spelet.

Jag rekommenderar lite alkohol, salongberusning är en positiv sak, då vågar man göra mer. Och om dina vänner vågar och du vågar så kan det gå åt helt tokiga håll var sig det är mecha strider eller den mest generande beskrivningen av hur en maid försöker få mästaren att ha sex... hur långt ni vågar gå är ju upp till er dock. Man bör antingen känna sina vänner väl eller så bör man inte känna dem alls och tänka att man aldrig behöver prata med dem igen efter det här. xD

Reglerna är strålande enkla, kostym systemet som finns i spelet är fantastiskt roliga och du ska låta dina spelar försöka sig använda dem när som helst i princip och det är känt att Maid's system är direkt kompatibelt med Dark Heresy... så det är bara till att importera era Maids in i dark heresy om ni vill gå ner den mörka stigen. :D
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Björn den gode;n146934 said:
En helt annan idé om en gillar det bättre är att spela olika konventsäventyr och då välja äventyr för genre/spel som en gillar och som är bra. Finns dock få som fungerar med så få spelare så det är kanske ett bättre tips till större grupper.
Har du något tips på vart man kan få tag på sådana äventyr?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Zoth-Ya;n147028 said:
Har du något tips på vart man kan få tag på sådana äventyr?
Nja, det finns utspritt en hel del på nätet, som om en vet vilket spel en är intresserad av så går det att hitta genom spelets hemsida ofta. För friformsscenarion finns kurragömmaklubben och mycket bra finns också på stockholms scenariofestivalssida eller "Vi åker jeep-sidan" om en gillar sånt.

Snart kommer förhoppningsvis den självklara platsen bli Wrnu's scenariobibliotek, vi har redan samlat in över 100 scenarion som vi har fått tillstånd att lägga upp och det är egentligen bara den tekniska biten kvar, och även där har vi till slut hittat en lösning som vi börjat arbeta med. Det är en hel del administrativt jobb (lägga upp scenariorna alltså) kvar dock (och en del tekniskt) och vi är inte så många med en massa tid över så vi får se när det blir klart, men det ska bli i år iaf så mycket har jag bestämt mig för.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
RasmusL;n147027 said:
Hur problematiserar det sin "ganska problematiska" trop och genre?
Spelet kan njutas av alla oavsett biologiska eller sociala bedrifter. Men det är allt annat än PK om det är det du är ute efter. PM'a mig om du vill diskutera mer om det.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,427
Location
Malmö
Landrim;n146785 said:
Denna tråden är en uppföljare på en av mina tidigare trådar: https://www.rollspel.nu/threads/728...tom ett enkelt system för att göra scenarion.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,192
Swedish Chef;n147058 said:
Mouseguard är gjort för att spela episodvis en kväll en årstid om jag minns rätt, gillar man känslan från serien tror jag det är perfekt för oregelbundet spel. Det har dessutom ett enkelt system för att göra scenarion.
Mouse guard verkade sjukt charmigt, aldrig haft chansen att testa dock. Att vara inblandad i en hård och dödlig strid med typ en vessla låter bara så rätt!
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,427
Location
Malmö
zonk;n147097 said:
Mouse guard verkade sjukt charmigt, aldrig haft chansen att testa dock. Att vara inblandad i en hård och dödlig strid med typ en vessla låter bara så rätt!
JA det är ett grymt spel, bara folk hänger på i stämningen tror jag det är ultimat för sporadiskt spel. Slåss med Vesslor och fly i Panik från ormar ja det rockar.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
226
Om man sitter där i lag och rent spontant kommer på att någon form av rollspel ju vore lite lattjo så är ju alltid Everyone is John ett underhållande alternativ: http://www.everyoneisjohn.com/the-original-rules/
Väljer man dessutom att spela det som om spelledaren de facto går in i rollen som John och pratar ur vederbörandes perspektiv, snarare än att spela det som ett traditionellt rollspel, så rekommenderas att man kör det svenska hacket Everyone is Björne. Det förutsätter ju dock att spelledaren är bra på att göra Björne-röst, och att alla inblandade redan har lyssnat sönder P3 Deluxe...
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Landrim;n147349 said:
Inte spelat, men hoppas på att kunna testa det på konvent senare i år!
Pratar du GothCon så ses vi där!
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Jimmy;n147371 said:
Pratar du GothCon så ses vi där!
Drömmen hade varit att besöka GothCon någon gång, dock så kommer det inte bli av i år för min del :(
 
Top