Nekromanti Bra rollspel för sporadiskt spelande?

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Denna tråden är en uppföljare på en av mina tidigare trådar: https://www.rollspel.nu/threads/728...ill jag gärna höra vad ni har att säga om det
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Jag föreslår Null State. Det tar 45 minuter att skapa äventyr och rollpersoner, sen kan man spela äventyret på en timme om man vill. Eller ha flera korta scenarier efter varandra. Det går skitbra att köra oneshots; om rollpersonerna mot förmodan skulle överleva så kan man också spela vidare med dem. För längre spel skulle jag rekommendera husregler för att göra döden något ovanligare, alternativt att man kör att fokus ligger på organisationen man jobbar för och de möjligen sammankopplade problem som ska lösas. Det finns lite förslag i grundboken.

(I vanliga fall går det i genomsnitt åt 1-2 rollpersoner per spelare och timme)

Spelet kan laddas ner på http://www.nullstate.se , köpas på SF-bokhandeln eller direkt från mig. Det finns en olayoutad andra utgåva på engelska, som man kan få tillgång genom att PM:a mig. Den väntar på lite nya illustrationer, sen ska den också tryckas.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
krank;n146788 said:
Jag föreslår Null State. Det tar 45 minuter att skapa äventyr och rollpersoner, sen kan man spela äventyret på en timme om man vill. Eller ha flera korta scenarier efter varandra. Det går skitbra att köra oneshots; om rollpersonerna mot förmodan skulle överleva så kan man också spela vidare med dem. För längre spel skulle jag rekommendera husregler för att göra döden något ovanligare, alternativt att man kör att fokus ligger på organisationen man jobbar för och de möjligen sammankopplade problem som ska lösas. Det finns lite förslag i grundboken.

(I vanliga fall går det i genomsnitt åt 1-2 rollpersoner per spelare och timme)

Spelet kan laddas ner på http://www.nullstate.se , köpas på SF-bokhandeln eller direkt från mig. Det finns en olayoutad andra utgåva på engelska, som man kan få tillgång genom att PM:a mig. Den väntar på lite nya illustrationer, sen ska den också tryckas.
Det hade kanske kunnat vara något! Hur bra fungerar det med få spelare?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Landrim;n146791 said:
Det hade kanske kunnat vara något! Hur bra fungerar det med få spelare?
Jag har för mig att jag testat det med både en och två spelare. Tyckte inte att det gjorde något. Eller ja, jag rekommenderar minst två spelare eftersom det annars blir lite för "effektivt", men två funkar. Motståndet är liksom ändå inte anpassat för rollpersonerna; grundantagandet är som sagt att rollpersoner dör och ersätts konstant under äventyret. Det är lite "köttkvarn" i originalutförande. Snabbt, coolt, dödligt.

Settingen är för övrigt typ... balla agenter som egentligen är vanliga människor med någon eller några specialiteter som gör dem intressanta. De jobbar för Null State, en organisation som ser till att människan inte förgör sig själv på teknologisk väg. Det är typ modern tid, kanske några år framåt, plus lite häftig weird tech som bara finns hos militären och olika storföretag typ. Har man läst serien Global Frequency är man lite på rätt spår, annars duger Burne och (nye) Bond ganska bra som något slags grundförståelse kanske.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,568
D&D tänker jag. Och kör det som Aquisitions Inc, de spelar ju bara en eller två gånger om året och kommer runt problemen med sporadiskt spelande bra tycker jag.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,150
De första dungeon-kravlen som sedan ledde upp till Fellowship of the Bling låter skitkul. OSR, snabbt framrullade karaktärer, slumpgenererade dungeons, extremt hög dödlighet.. låter gjutet för några snabba ryck! Är ruskigt sugen på att testa faktiskt..

Om du inte läst det redan är det väldigt rolig läsning med, jag sträckläste under nån vecka i höstas, sorgligt när man läst klart allt..
http://forum.rpg.net/showthread.php?676099-B-X-Misadventures-in-randomly-generated-dungeons
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
God45;n146812 said:
D&D tänker jag. Och kör det som Aquisitions Inc, de spelar ju bara en eller två gånger om året och kommer runt problemen med sporadiskt spelande bra tycker jag.
Vi körde D&D de tre gångerna vi spelade förra året, men det fungerade inte så bra, gruppen var för liten och obalanserad. En wizard och en rogue, varav båda alltid tog sig vatten över huvudet och när det blev strid flydde roguen och wizarden fick kämpa i motvind. Jag gav dem npc kompanjoner, men det slutade med att de lät npc:erna själva slåss mot nästan allt de mötte. Så jag drog ner på motståndet, men det blev tråkigt när alla encounters bestod av 2 - 3 cannonfodder monster (det var de enda fienderna de vågade sig på själva)

Annars håller jag med dig, D&D är smidigt om man spelar sporadiskt (även om man spelar mer regelbundet också)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,568
Landrim;n146819 said:
Vi körde D&D de tre gångerna vi spelade förra året, men det fungerade inte så bra, gruppen var för liten och obalanserad. En wizard och en rogue, varav båda alltid tog sig vatten över huvudet och när det blev strid flydde roguen och wizarden fick kämpa i motvind. Jag gav dem npc kompanjoner, men det slutade med att de lät npc:erna själva slåss mot nästan allt de mötte. Så jag drog ner på motståndet, men det blev tråkigt när alla encounters bestod av 2 - 3 cannonfodder monster (det var de enda fienderna de vågade sig på själva)

Annars håller jag med dig, D&D är smidigt om man spelar sporadiskt (även om man spelar mer regelbundet också)
Ah, ja, tänkte inte på att de bara var två.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Arfert;n146829 said:
Svenska kulter funkar toppen till utspårade oneshots.
Jag har faktiskt aldrig spelat det, jag köpte det när det kom för jag älskade novellsamlingen som rollspelet bygger på. Tack för att du påminde mig om det! :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,568
Landrim;n146832 said:
Jag har faktiskt aldrig spelat det, jag köpte det när det kom för jag älskade novellsamlingen som rollspelet bygger på. Tack för att du påminde mig om det! :)
Svenska kulter är ett superbra val :) Kör en av mina one-shots och gör dina spelare deprimerade.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,568
Landrim;n146843 said:
I Moloks tjänst utspelar sig i mina hemtrakter, helt klart att vi ska köra det! :p
Supercoolt! :D Berätta hur det går när ni spelat det.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,780
Location
Stockholm
Monster of the Week är nog tyvärr det sämsta AW-hack jag spelat. Det kan vara att jag inte förstår det men strukturen i den här typen av "hitta monster - jaga monster - döda monster"-berättelser tar bort så mycket av dramat och agensen hos spelarna att utforska sina egna historier att det enda som blir kvar är berättarutmaningar för att trigga moves. Du kan bättre än så!

Varför inte spel som avslutas efter ett spelmöte? Gillar ni drama och samberättande? Kagematsu, Medan Världen Går Under, Montsegur 1244, InSpectres, Drakar & Bananer, Utpost, Sjätte Inseglet, This is Pulp, Imagine, The Murder of Mr Crow, Fiasco, m fl m fl

Med så många bra spel finns få incitament att hålla på och upprepa sig!
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Vågar ni så är Maid en rolig oneshot också. Enkelt att komma igång med. Men kräver en del mod och ett öppet sinne ifrån dina spelare och dig själv då du snart kommer inse att dina spelare sitter och flörtar med dig... ett är underbart underhållande dock. :D
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
Jag kan starkt rekommendera Into the odd. Gratis är det också samt att det finns massor med spännande material på skaparens blogg: http://soogagames.blogspot.se/

Det tar ca 5 minuter att slå fram en rollperson. Snabba strider och enkelt system överlag.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
RasmusL;n146861 said:
Monster of the Week är nog tyvärr det sämsta AW-hack jag spelat. Det kan vara att jag inte förstår det men strukturen i den här typen av "hitta monster - jaga monster - döda monster"-berättelser tar bort så mycket av dramat och agensen hos spelarna att utforska sina egna historier att det enda som blir kvar är berättarutmaningar för att trigga moves. Du kan bättre än så!

Varför inte spel som avslutas efter ett spelmöte? Gillar ni drama och samberättande? Kagematsu, Medan Världen Går Under, Montsegur 1244, InSpectres, Drakar & Bananer, Utpost, Sjätte Inseglet, This is Pulp, Imagine, The Murder of Mr Crow, Fiasco, m fl m fl

Med så många bra spel finns få incitament att hålla på och upprepa sig!
Fiasco har jag också kikat på flertalet gånger när jag varit på SF-bokhandeln, hur är re-playabilityn i det? Jag har aldrig spelat det så jag kanske är helt ute och cyklar, men jag fruktar att det är ett spel man skaffar hem, spelar en gång sen har det gjort sitt och om man ska spela det någon mer gång så är det bara uttjatat.
 
Top