Nekromanti Bra och dåliga hexcrawl

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Finns det inte bra hexcrawl-äventyr? Verkar som alla ogillar alla nämnda "färdiga" hexcrawl-äventyr.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
slanfan;n244774 said:
Jag ska inte försvara Carcosa, men jag läste ritualerna som "det här är vad skurkarna sysslar med, stoppa dem."
Mmm men kolla intervjun. Han säger man får inte ut det fulla upplevelsen av Carcosa om man inte spelar sån skurk för det är det som ger en motivation att gå ner i grottorna och hitta sällsynta mossor etc.

@Caligo:
Land of Nod är bra!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag har spelat Carcosa och det är ett spel där jag behöver så här mycket motherfucking lava och så här mycket av den här typen av kristaler som steg 1. Steg 2 handlar om att skaffa lasergevär (okej ofta är det typ svavelgevär... Vilket kanske är värre). För ska jag slåss mot en massa killar med stenålders tech vill jag ha ett vapen det är ett krigsbrott att avfyra. Steg 3 handlar om att förbereda din slavkaravan, hyra slavdrivare och köpa bojor. Sedan är steg 4 att raida en liten by av benmän, mörda ALLA så att ingen kan tjalla på dig. Alla utom folket vi behöver mordvåldta till döds. Steg 5 går ut på att frakta folk och grejer till stället där jag behöver göra ritualen. Steg 6 är att döda alla våra anställda så att inte se kan tjalla på oss, de är slavhandlare så vem bryr sig. Steg 7 är fruktansvärda våldtäckts/mordritualerna för att frammana och ta kontroll över den onds guden vars recept jag har. Steg 8 är att förinta lite städer och sedan utpressa resten av städerna på pengar och fler offer för att kunna fortsätta min protection racket.

Så vid dagens slut handlar det om att skapa en protection racket med en elder god som vapen. Ibland kommer någon annan med en elder god och då måste man Pokémon battla dem. Förlorar du måste du våldtamörda mer folk för att få en bättre Pokémon.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Nu blir jag ju sugen på att spela ett spel där man faktiskt har mekanismer för att frammana och binda farligare och farligare demoner, styra över små expansiva stadsstater, intrigera och mörda sina rivaler, utkämpa taktiska strider mot andra trollkarlars demoner, till slut kontrollera demongudar och hela riken.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Dimfrost;n244812 said:
Nu blir jag ju sugen på att spela ett spel där man faktiskt har mekanismer för att frammana och binda farligare och farligare demoner, styra över små expansiva stadsstater, intrigera och mörda sina rivaler, utkämpa taktiska strider mot andra trollkarlars demoner, till slut kontrollera demongudar och hela riken.
Då är Carcossa ditt spel. Men vill du ha ett bra spel som gör samma så är det Ron Edwards Sorcerer med expansionen Sorcerer & Sword.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
God45;n244814 said:
Då är Carcossa ditt spel. Men vill du ha ett bra spel som gör samma så är det Ron Edwards Sorcerer med expansionen Sorcerer & Sword.
Nä, Carcosa saknar bra mekanismer för det allra mesta av det där. Sorcerer också. Jag vill ha Pokemonbiten också, alltså, och intrigerande och maktspel fästa i reglerna. Blir sugen på att bygga ett sådant AW-hack. Det skulle komma något AW-baserat Game of Thrones-aktigt spel som jag missade att kickstarta, man kanske kan hacka det någon gång. :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
oj det verkade verkligen inte så bra! The Sword, The Crown, and the Unspeakable Power heter det.

Jag funderade på Svart av kval, vit av lust med s/vampyr/pakthållare/ och s/best/demon/
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Om man tar Monsters & Other childish things för monstren och sedan tar man Reign för politiken och erövrandet? Det är ju Oneroll engine alltihop?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Fast jag gillar inte ORE ... Äh, det får bli ett framtida projekt hur som helst. Mycket framtida. :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Nu har jag inte spelat dem, men vid skummande verkar Hex Crawl Chronicles från Frog God Games lovande.

Det är ordentliga beskrivningar av hexes, inget random-framslaget, och oftast finns det krokar inkluderade.

...åså är det ingen gonzo-bullshit heller. ;)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
En fördel med rollspel.nu är att jag, som läst och spelat Dungeons & Dragons i över tjugo år, kan läsa den här tråden utan att. Fatta. Ett. Endaste. Dugg.

Det finns inte ett enda inlägg här som tar upp någonting jag ens hört talas om förut! :)
Bortsett givetvis från det abstrakta konceptet med hexkräl

Carry on!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Kul tråd. Den gjorde mig sugen på att skriva hexcrawl. Finns det något bra gratisprogram för att göra sådana kartor, eller andra resurser som kan vara användbara i sammanhanget?
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
luddwig;n245175 said:
...andra resurser som kan vara användbara i sammanhanget?
Jag gillar denna, eftersom den är liten, gullig och kan användas för att bygga vidare:
http://worldaccordingtocarp.blogspot.se/2015/10/random-wilderness.html

Gnomestew har en samling med olika typer av resurser, allt ifrån program till metoder för genererande av hexcrawls. Många av dom är onödigt komplicerade (iaf enligt mig), men hoppar man några av stegen så kan man få fram ganska bra grejer:
http://www.gnomestew.com/game-mastering/tools-for-gms/old-school-fantasy-hexcrawl-resources/

Vill du hålla på med mini-hexcrawls när du sitter på bussen/fiket/puben/i parken whatever, så kan du köpa en notepad här som är väldigt fiffig:
http://melsonia.bigcartel.com/product/pocket-dimension

Här kommer lite fler länkar som kanske kan inspirera och hjälpa till:
Alex Schroeder: https://alexschroeder.ch/wiki/2015-04-30_Hexcrawling
"Sexa upp" din hexmiljö: http://hillcantons.blogspot.se/2016/03/making-non-boring-hexcrawl-terrain.html
Egengenerera dina egna hexpapper och skriv ut: https://incompetech.com/graphpaper/hexagonal/
Blogpost med diskussion och fler länkar: http://aenglum.blogspot.se/2014/08/h-is-for-hexcrawl.html?m=1
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Sexa upp!? I run my game as an erotically charged sexventure…?
Nu får jag inspiration! Welcome to my magical realm!!!
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
2097;n245186 said:
Sexa upp!? I run my game as an erotically charged sexventure…?
Nu får jag inspiration! Welcome to my magical realm!!!
Sexa upp och dela gärna med dig av vad du gör och kommer fram till! Det är alltid kul att få se vad folk gör med sina hexkartor.
(Men alltså ja, "sexa upp" AKA "gör det mer intressant, snyggt osv." Inte "ALLA BERG SER UT SOM TUTTAR")
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
CW uppsexad terrain
Nej dom är såklart… … … venusberg!
 
Top