Nekromanti Bra och dåliga hexcrawl

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,211
?För mig är idealet med ett hexcrawl att man ska kunna spela med väldigt lite prep och väldigt mycket improvisation. Senaste dylika scenario var det i tråden redan bashade Isle of the Unknown. Jag tyckte det funkade fint men man måste lägga till sin egen anledning varför spelarna utforskar ön.

Jag spelade det hela som ett Planescape scenario där ön befinner sig i en ganska isolerad prime material world med grekisk-romerskt fantasy tema. Simpelt. En mäktig medusa i Sigil har förlorat sin dotter som aktiverade en tavla/portal till Isle of the Unkown och spelarna jobb var helt enkelt att söka reda på illbattingen. Valde ut en hex-plats på ön där det bor en specifik npc där mini-medusan tagit vägen och sedan bars köra på. I och med att ön är rätt tät på underliga monster blev det mycket hackade för att ta sig över kartan. Jag gjorde inga direkt djupa förberedelser utan skummade igenom alla relevanta platser när rollpersonerna besökte dem och improviserade. När det dök upp en stad så använde jag en del slumptabeller (Tome of Adventure Design från FGG) mellan sessioner för att fylla ut.

Ett hex-crawl jag kan rekommendera att ta en titt på är Blackmarsh (gratis pdf) som är en sorts tribut till Dave Arnesons Blackmoor om man bara vill testa något utan att investera särskilt mycket.

Hexcrawl är egentligt inte särskilt svårt att begripa. Det är i grund och botten en fisktank-sandlåda. Eller alla fall borde vara det vara så i de bästa av världar. Låg-prep slumpmässigt äventyrande med mycket improvisation.Det brukar alltid finnas lite olika trådar man kan plocka upp för att spinna vidare på beroende av vad spelarna hittar på. Jag finner det lite ironiskt när folk som vurmar så mycket för indie-impro-tjofräs har svårt att greppa hexcrawl. Det är impro på D&D premisser helt enkelt. Då funkar inte tänket att en modul har en specifik story man ska följa. En hexcrawl modul är i grund och botten, platoniskt sett, mer en settingbok + hjälpmedel (hexkartan med massa platser&händesler) för att spela settingen direkt och se vad som händer. Sedan finns det massa hybridäventyr med både en sorts story och massa hexcrawlande. B10:Nights Dark Terror exempelvis.
 

IggePlitz

Veteran
Joined
26 May 2018
Messages
5
carrot;n245183 said:
Jag gillar denna, eftersom den är liten, gullig och kan användas för att bygga vidare:
http://worldaccordingtocarp.blogspot.se/2015/10/random-wilderness.html

Gnomestew har en samling med olika typer av resurser, allt ifrån program till metoder för genererande av hexcrawls. Många av dom är onödigt komplicerade (iaf enligt mig), men hoppar man några av stegen så kan man få fram ganska bra grejer:
http://www.gnomestew.com/game-mastering/tools-for-gms/old-school-fantasy-hexcrawl-resources/

Vill du hålla på med mini-hexcrawls när du sitter på bussen/fiket/puben/i parken whatever, så kan du köpa en notepad här som är väldigt fiffig:
http://melsonia.bigcartel.com/product/pocket-dimension

Här kommer lite fler länkar som kanske kan inspirera och hjälpa till:
Alex Schroeder: https://alexschroeder.ch/wiki/2015-04-30_Hexcrawling
"Sexa upp" din hexmiljö: http://hillcantons.blogspot.se/2016/03/making-non-boring-hexcrawl-terrain.html
Egengenerera dina egna hexpapper och skriv ut: https://incompetech.com/graphpaper/hexagonal/
Blogpost med diskussion och fler länkar: http://aenglum.blogspot.se/2014/08/h-is-for-hexcrawl.html?m=1
Bra och intressanta länkar!
 
Top