Bra namn på rollspel

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,461
Location
Stockholm
Jag tänker att Monster of the Week är väldigt tydligt.

Apocalypse World också, det känns som att jag vet vad det kan handla om.

Spycraft för spioner. Delta Force för terroristbekämpning.

Star Wars, Alien, Blade Runner, James Bond och andra filmfranchise-spel kanske, men å andra sidan är ju det för att filmen byggt igenkänning, inte namnet i sig.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Sedan tycker jag nästan bättre om namn som är mer evokativa än tydligt deskriptiva. Night’s Black Agents; The Sword, The Crown, and The Unspeakable Power; Dogs in the Vineyard. Det känns spännande på ett annat vis. Men jag kan tänka mig att det inte är maximalt marketing-effektivt…
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Sedan tycker jag nästan bättre om namn som är mer evokativa än tydligt deskriptiva. Night’s Black Agents; The Sword, The Crown, and The Unspeakable Power; Dogs in the Vineyard. Det känns spännande på ett annat vis. Men jag kan tänka mig att det inte är maximalt marketing-effektivt…
Jag gillar Shadow of the demon lord av lite samma anledning, berättar lite om vad det handlar om och är samtidigt evokativt
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Jag tycker Mutant är ett fantastiskt namn! Visst, det berättar inte att spelet är postapokalyps, men det berättar vad kärnan i spelet är och vad som skiljer det från andra postapokalyptiska spel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Death in Space
Kopparhavets hjältar
Drakar och Demoner
Primetime Adventures
Mouse Guard
The Troubleshooters
En Garde
Traveller
Ars Magica

Jag vet inte, är inte det typ norm att ha beskrivning i titeln? Undantagen är rätt få och de brukar isf heta sin spelvärld eller dylikt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
James Bond
Sådana namn förvirrar mig. Spelet borde heta On Her Majesty's Secret Service istället. Ska alla spela James Bond? Då måste ju någon vara Moneypenny eller andra bifigurer. Misstänker att alla spelar 00-agenter, men det känns inte uppenbart. James Bond är den ultimata ensamhjälten. Samma med Bourne eller Wick. Inget samarbete här inte!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,546
Location
Fallen Umber
Bra namn:
Korta, kärnfulla och (korrekt) beskrivande: Vampire, Western, Mutant, Apocalypse World, Mörk Borg
Poetiska men med en tydlig innebörd (åtminstone om man vet vad det handlar om): In a Wicked Age, Polaris, Wanderhome, Blades in the Dark

Dåliga namn:
Namn på plats, värld etc som inte säger något utan ytterligare information: Terone, Symbaroum
Alltför generiska: Exalted, Gemini
Missvisande och/eller fel eller felaktigt språk och/eller onödiga skiljetecken: Götterdämmerung, Troika!, LexOccultum
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Sådana namn förvirrar mig. Spelet borde heta On Her Majesty's Secret Service istället. Ska alla spela James Bond? Då måste ju någon vara Moneypenny eller andra bifigurer. Misstänker att alla spelar 00-agenter, men det känns inte uppenbart. James Bond är den ultimata ensamhjälten. Samma med Bourne eller Wick. Inget samarbete här inte!
Jag blev jättebesviken när Fria Ligan utannonserade Alien och sen visade det sig att man inte spelade utomjordingar!

Sagt helt på skämt naturligtvis 😊
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Sådana namn förvirrar mig. Spelet borde heta On Her Majesty's Secret Service istället. Ska alla spela James Bond? Då måste ju någon vara Moneypenny eller andra bifigurer. Misstänker att alla spelar 00-agenter, men det känns inte uppenbart. James Bond är den ultimata ensamhjälten. Samma med Bourne eller Wick. Inget samarbete här inte!
Om man ska vara petig så är det kompletta namnet på spelet "James Bond 007 - Role Playing in her Majesty's Secret Service". Sedan har jag även för mig att möjligheten att spela figuren James Bond finns med i spelet.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
599
Jag gillar Delta Green. Det ligger bra i munnen, låter rätt coolt och intressant och säger ingenting om vad det är, och det är meningen! Du vill egentligen inte veta.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Det är trevligt med vitsar och ordlekar också, även om det inte är det vanligaste.

Exempel: The Esoterrorists (esoteric + terrorists).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Bra namn:
Korta, kärnfulla och (korrekt) beskrivande: Vampire, Western, Mutant, Apocalypse World, Mörk Borg

'''

Missvisande och/eller fel eller felaktigt språk och/eller onödiga skiljetecken: Götterdämmerung, Troika!, LexOccultum
Vi kan alltså dra slutsatsen att MÖRK BORG är ett bra namn på den svenska utgåvan men ett dåligt på den engelska (annat språk, skumma tecken)? :)
 
Top