Bra namn ni stött på

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Shaka zulu
Babakar
Morbus Crohn - i för sig inte ett personnamn utan en inflammatorisk tarmsjukdom, men klingar bra.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
En gång undervisade jag ett gäng kinesiska ungdomar i ett sammanhang vi kan låta vara osagt. De var typ 20 pers, jättesöta, och alla hade enligt urgammal kinesisk tradition tagit sig amerikanska förnamn. Alla utom två hade klarat av detta med glans, och hette tråkiga saker som Lucy och Mike. Två hade inte lyckats så bra. Deras förnamn var Rambo och Storbeg. (Storbeg hävdade med emfas att hans namn var ett vanligt amerikanskt förnamn). Jag tycker det låter som ett jättebra radarpar i en deckaståry eller något.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Den som ägde mina farföräldrars bondgård innan de köpte den hette Jarl (Samuel) Augustin om jag inte minns fel.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En gång undervisade jag ett gäng kinesiska ungdomar i ett sammanhang vi kan låta vara osagt. De var typ 20 pers, jättesöta, och alla hade enligt urgammal kinesisk tradition tagit sig amerikanska förnamn. Alla utom två hade klarat av detta med glans, och hette tråkiga saker som Lucy och Mike. Två hade inte lyckats så bra. Deras förnamn var Rambo och Storbeg. (Storbeg hävdade med emfas att hans namn var ett vanligt amerikanskt förnamn). Jag tycker det låter som ett jättebra radarpar i en deckaståry eller något.
Kinesers engelska namn är ett helt ämne för sig. När jag pluggade i Kunming var där en kinesisk engelska-lärarinna som uppmuntrat alla kvinnliga elever i sin klass att ta sig engelska namn på frukttema - så de hette nästan allihop saker som Apple, Strawberry, Peach...

Jag träffade en gång en riktigt skön lirare vars engelska namn var Herrlich. Chrison, Echo och Presilla är andra, mer klassiska, exempel jag stött på. Presilla (felstavat Priscilla) är typiskt för en bred grupp av HK-influerade namn med 50-talsövertoner - ni kan lätt märka att tonvis av Hongkongkändisar heter saker som Brigitte, Elvis, Dante, Maggie, Jaqueline, Margaret...listan kan göras lång.

Men jag tycker bisarra kinesiska engelska namn är helt fantastiska. Det är inte konstigare än de bisarra kinesiska namn mer språknördiga laowais väljer åt sig när de pluggat kinesiska och bott i Kina ett tag - folk som jag nöjer sig liksom inte med att heta schablon-översatta namn som Dawei. Nej, det var super-obskyra arkaiska tecken och två- eller tre-fonem-efternamn för hela slanten.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
När det gäller riktiga namn från 1700-talet så får jag säga att det är svårt att slå Studiosus Swen Frondelius, som var pestpräst i Helsingborg och sedan Malmö i början på 1700-talet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Undrar om det finns någon som heter Stenhård Stenhård. Lite som han i Moment 22, som heter Major Major Major och är major.

Det hade varit stenhårt.
Ja. Men på något sätt är det ännu ballare att heta typ Stenhård Eriksson.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag tycker namns betydelser ofta är bra inspiration för hur rollpersonen är. Tyvärr har man inte så bra koll på vad vanliga svenska och engelska namn betyder så där tycker jag namn endast blir en etikett för att kunna hänvisa till personen. Därför gillar jag verkligen de namn som har en bokstavlig betydelse, typ: Olive, Heath, cat, August, osv...
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Kom på några fler! :)

Forrest, Pierce, coral, pearl, crimson, chrome, lily, June, ash, serenity, rose, crab, happy, dusty, crow, raven, moss, sky.

Det blir ju lite som indiannamn vilket är jäkligt coolt. Sen vet jag inte om det funkar lika bra till svenska namn :p
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
@APM I kinesiska är det ofta solklart vad folks namn betyder, eftersom alla namn essentially består av ett eller en kombination av två betydelsebärande morfems. jag orkar inte ta med toner och tecken eftersom jag sitter vid fel device, men basically så här:

Xiaohua har elementen "xiao", liten, och "hua", blomma. Det namnet tolkas alltså direkt som "Liten blomma".
Laoyao har elementen "lao", gammal, och "yao", demon. Det namnet tolkas alltså direkt som "Gammal demon" (och ja, jag har genuint träffat en person som heter så, though jag tar för givet att det är ett smeknamn).
Kejsarinnan Wanrongs namn hade elementen "wan", skönhet, och "rong", framtoning, så typ "vacker framtoning".

Men...nu kommer trixigheten. Trots att betydelsen av namnen är det första västerlänningar som håller på att lära sig språket lägger märke till, och att skriftspråkets logografiska natur gör den helt uppenbar på ett sätt som betydelsen hos västerländska namn som Ola och Ylva inte är, verkar inte kineserna själva lägga stor vikt vid betydelsen. En orsak kan vara att många äldre morfem har muterat i innebörd utan att tecknen har hängt med, så antika namn som "Jingke" betyder numera något så märkligt som "Törnekärra". Vissa extremt arkaiska namn har tecken som inte betyder något utom det personnamnet - ett praktexempel på detta är den onda konkubinen Daji från bronsåldern, den enda betydelsen tecknet "Da" i hennes namn har i ordböckerna är "female personal name (archaic)."
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det låter inte helt olikt @ceruleanfive s vindsjäl!

En annan najs bieffekt är ju att namnen är könsneutrala!
de är verkligen inte könsneutrala. Det finns massor av konventioner, tex är namn med dubblering av samma morfem, såsom Bingbing, Xixi, Mengmeng och Rourou, alltid feminina, namn med bara ett morfem (Mi, Li, Yan) förefaller mig oftast feminina, tecknet Xiao (liten) förekommer nästan bara i kvinnonamn, medan Da (stor) bara förekommer i mansnamn, och det finns även många tecken med kvinnoradikal (ett teckenelement som ursprungligen betyder "kvinna") som förekommer mest i kvinnonamn. Sist men absolut inte minst är betydelsen av namnen extremt könad - kvinnor heter saker som Liten blomma, Lilla höst, Svala, Vacker <something>, <Something> orkidé, män heter saker som Röd hjälte, Lojal begynnelse, Eldhjärta, Stor <something> Stark <something>, etc.

Jag har gjort en mer grundlig genomgång av kinesiska namn i Westerns grundbok. Den använder förvisso många arkaiska namn och gammelmodiga transkriberingar, eftersom den skildrar 1800-talskinesiska, men den går igenom strukturen väldigt tydligt med massor av exempel och korrekta tecken och toner - och har en riktigt fet namntabell.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Det är ju dock smidigt med fiktion att man inte måste följa verklighetens normer och konventioner! :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Robustus och Finsaulirun är ju två gamla favoriter från DoDs exempel-texter.
 
M

monkiBonki

Guest
Ryckepungsvägen i Falun wants a word with you. :p
Boden, (stan där man inte vill göra lumpen, ni vet): Myggeviggevägen och Pelleguppguppvägen.

Strax öster om skogskyrkogården, Stockholm: Krogen 'Pungpinan'. Tror det var den sista/första på vägen som låg inom Hufvudstadens domvärjo så det var sista/första krogen på vägen annorstädes där man kunde få sig en kopp brännvin. Följaktligen tog de bra betalt, pinade (penning)pungen din. I krokarna ligger också Brf Sparsamheten. (buh' aint got not'n på svenska skeppsnamn dock)

De nedanstånde kan tyckas bara vara fåniga men klipp och klistra här och där, flytta betoning/emfas, lägg till och dra ifrån så har ni namn av klang och rang. Oavsett är min absoluta favorit "Manligheten", kanske inte helt lätt att tillpassa på en person, men ändå. Kan finnas både stavfel och dubletter, tänker att det inte gör så mkt.

Då kör vi! (skepp tillhörande kronan under historien)
(Stora) Kravelen (Elefanten)
Makalös
Göta Ark (byt ut lilla a mot ett e så har ni en skriftställare. Klipp och klistra alltså)
Scepter
Wrangel
St Hieronymus
Brynthen
Kamperman
Svenska Hector
Krabaten (man kan undra varför en skuta döptes till vad som egentligen är "Croaten" som ifrån Croatien - men hey - etymologin kanske hade gått vilse)
Böse Lejon (Och Dansken skrattade gott)
Wendekåpan
Tantheijen (din moster Heijen)
Kämpen
Riksäpplet (Rick Sapplet, killen med lilla blydaggen)
Nyckeln ( Får mig osökt att tänka på Nicholas Nyckel)
Raumo Kravelen
Troilus
Pelikanen (teh fcuk..)
Scipio
Rutenkrans
Riksvasen
Oldenburg (En köpman, gammal och säkert snål också)
Bönan (från söder?)
Recompens
Stormaren
Amarant
Demenhorst
Spes
Cronstierna
Prysske Svanen (Sven Prysske, låter som en härförare?)
Carsten Todes holk
Bartuneren
Wolter Cremers skepp
Kroens
Heyster
Burmester (efter att du köpte din undulat så går du till Kroens Burmester)
Trittelfitzes
Hoyas
Kravell
Lumper (Second hand -handlare, kläder företrädesvis)
Riksens Råds skepp
Brommaren
Finska Memnon (Kungen av östsverige.. ahem..)
Halfmåne
Emden
Finska Morianen
(Franske) ormen
Gamle Frantsen (Prata med honom, han finner på råd)
Ångermanne
Salvator
Obekant (Ta bort emfas, efternamn Salvator, en barmhärtig samarit)
Emder Fortuna
Emderman
Apelbom
Jonas van Eckelfyr (han fick ett räligt sår, varade och stank. Räddades medelst Kauterisering av Kauter Läkeman)
Krabba (stor kille)
Meerman
Hollands Concordia
Spegeln
Oranibom
Mjölkpigan (!)
Jute
Lejonet Harbo
Svarta Hunden
König Caspar
Wismarske Meerman
Meerweib
Maarwif
Noe Ark
Fluyit
Kattan
Fama
Nellebladet (Leka med Mjölkpigan Nelleblad, är som att leka med elden - du bränner dig lätt)
Tu Löver
Kronfisken
Monikendam
Kuriska Engelen
Hans Brask
Jasper Brun
Arvid Kurck
Simon Schulten
Berge (Flam Berge?)
Gronenberg
Greger Barcke
Kort Verfer
Blockhuset
Store Märsebojorten
Bojorten
Flemingen
Bremer
Löse Galeonen
Härmästaren
Sturen
klinkaren
Soldanen
Blå Pinken
Buffeln
Haliko
Flytspånen
Märspinken
Mussar
Förlorade Sonen
Räven
Wolgemot (Elak trollkarl, alla gånger)
Ginkenäs
Svarte Kåtter
Frisk Opp
Krönte Svan
Weiers Pinke
Lamprellen
Finken Lodja
Ståbi
Bistocken
Angelus Angeruds Pinass
Basiliscus (inte så originellt i fantasy, men intressant att det funnits som riktigt namn på svenskt skepp)
Slusskryparen
Förlängaren (!)
Muskijl (Muskijl Slusskrype, den saktmodige pråmdragaren)
Harderinne
Postryttaren
Mjöhunden
Fågel Struts (!)
Wolgast
Enhorn
Stralsundske Greif (Greif, bror till Muskijl)
Laurentius
Blå Mannen
Klosterko (Munkar och nunnor, abedissor och abbotar - allabehöver de tydligen mjölk)
Brämaren
Krejare
Resande Man (!)
Rigaordstjernan
Wachtmeister (!)
Ösel
Stettin
Enigheten
Wrede (Hätsk Greve)
Verden
Bolingbroke
Greve Sparre
Friheten
Hessen Cassel
Sparrt (Sparrt Hessen, aktiv inom Tysk-Romerska rikets underrättelsetjänst)
Fäderneslandet
Ömheten
Rättvisan
Dygden
Äran
Försiktigheten
Manligheten
Dristigheten
Tapperheten
Vladislaff
Morgonstjärnan
Hoppet
Trumslagaren
Flygande Vargen (Bror till Ensamma?)
Wrangels Palats (!)
Constantia
Järnvågen
Stålnäbben
Caritas
Uttern
Ruschenfeldt
Snaren Sven
Reval
Dromedarius (!)
Dücker
Kiskin
Packam
Stå fast
Thais
Välkomsten
Illerim (Absolut inget bra ställe att vara på, alternativt otrevligt släkte/monster/klan/figur/svartfolk. Lite som drakkarim? Korsade med Illvättar?)
Jarramas
Ebeneser (Snål. Avgjort snål)
Le Comte de Mörner (!)
Vainqueur
Örnens Pris
Thure Bielke
Fama
Patrioten
Bellona (potatisodlare)
Iphigenie
Zemire
Kilduin (Jepp, ett svenskt skepp, långt innan silmarillion, kanske från kalevala?)
Fersen (slaktare)
Segersäll
Castor (Brorsan till Pollux)
Habor
Tor och Oden (brödrapar från Jokkmokk, på rikt)
Lagerbjelke (Killen timrar visthus)
Husaren
Ekonomien (!)
Vänta Litet (!!!)
La Coquette
La Badin
Der Biederman
Snappopp (!)
Skirner
Göja (Trevlig tjej från Möja?)
Vivat
Nieroth
Snappupp (!)
Bernhardus
Washington (!!!, från 1789...)
Celeritas
Kusen
Gåpå (!)
Avisskonert Jehu (Jehu, det är nu ett namn med klang)
L'Aigle
Aktif
Amiral af Puke (som i pokker?)
Snaubrigger, Brigantiner, Skonertar, Huckertar, Bombkitsar, Galjoter, Kuttrar, Pinkar, Kofferdifartyg, Strussar, Flöjtskepp, Galliot, Haxe, Hoj, Hukare, Karack, Ketsch, Klipperskepp, Koff, Kogg, Loggert, Skruvfregatt, , Slup, Smack, Snau, Tjalk, Yawl, Dhow och Djonk (Skeppstyper)
Pluto (!)
Catha
Revange (!) (Utläs förnamnet på svenska: Revange Snaubrigger, utbygdsjägare)
Den Store Jakt (!)
Berend von Mehlen
Snörenålen
Böse hund (Dansken skrattar igen)
Rhutemberg
Spillavälling (! Fast kanske ett kärleksfullt smeknamn på druttigt barn. Fast det hängde med, resulterade i en hel del tråkningar i skolan, resulterade i en skicklig och onådiger svärdsman, samma namn. Jävlas inte med Spillavälling)
Snapphanen
Märsejakt
Gripgeten (!)
Stora/nye/långe/lotsmans/Prysske/Råg/whathaveyou Pinken
Busmandsjakten
Fingerhott (...)
Marcolphus
Pipping
Miserikert
Fliegende Geist
Faie Taskan
Vegetaskan
Minion
Vatehöna
Rundelen
Grömen
Grymen
Hirsen
Ärtan (!)
Kanslijakten/pinken (!)
Stortenbeck
Boije
Flygspånen
Svarte Rappen (Stråtrövare, or what?)
Harkranken (!)
Wålher
Resenis
Oförsagd (!)
Oförnäm (!!!)
Biikstert
Pickala Pinass
Emsala
Borgå (alt hårt g, emfas på o eller å)
Rubben Fribytarskeppet (Rubben Fribyter är inte lika vasst som Folke Filbyter, men hey)
Skråpenkorf (Ett namn med klang!!!)
Postpferd
Rapphanen
Väktaren
Näsvis (!!!)
Fly Opp (!!!)
Endräkt
Makalös
Marsvinet (!)
Slangan (Lägg emfas på första n och sedan hårt g, kewl)
Snörepilen
Turken (!)
Soldanen
Löse Klinkan (!)
Koppargalejan
Vattuhönan
Sibbo (!)
Serissan
Den Målade Ulven (Teh fcuk...)
Mellersta galejan
Rubets
Skäktan (sweet..)
Friskopp
Stå bi
Remalus
Vasen (emfas på a = hohoho)
Rudan (med lilla (Skepps-)gossen Ruda kan man tänka)
Stromboli
Åskedunder
Vinst och förlust (Teh fcuk... Natt och Dag är ju tokfräsigt namn men det här...?)
Esplendian (Hi is certainly, eSplendid!)
Bolangeur
Brynolf
Furublåsan (!)
Furuholken
Ålekråkan
Strålen (Stråhle, Greve von)
Furuflåsan (!!!)
Kråkan (vem vill inte segla på den...)
Dynkerken
Innamma
Hoffnung (Utläs på svenska med emfas på u, och du har en ledare för barbarklanen, lever där det är kallt och eländigt, typ Island med tanke på klangen. Men referera inte till honom som 'hövding', då försvinner magien)
Groote
Witte Engel i Femarn
Vergulde Schwaen
Gecroonde Liefde
Patientia (!)
Conink (van Schweden. Conink är bra, inte lika bra som Conan, iaf inte på en barbar)
De Brouwer
Drij Croonen
Wapen van Medemblik
Nieuw Vlissingen
Swarte Arendt
Swarte Rave
Nortcopyn
St Maerten
Harderinne
Sturkö
Tapper
Djärv
Dristig
Händig
Trygg
Modig
Hurtig
Rapp
Stolt
Ärlig
Munter
Orädd
Belos
Nåttarö (Nåttar är en klurig gubbe i skogen eller en backstusittare, vad har han för sig i jordkulan?)
Skrik
Spica
Rigel
Aldebaran
Arcturus
Astrea
Seid
Galdr
Narf
Nörve
Bygve
Bylgia
Vale
Mysing
Starkodder
Tirfing
Älvsnabben
Sveparen
Orust
Dämman
Gillöga
Rödlöga
Svartlöga
Iggö (experimentera med emfas)
Vållö (experimentera med emfas)
Nämdö (experimentera med emfas)
Hvalen
Ehrensköld
Klas Horn
Psilander
Fylgia
Thule
Niord
Gefle
Vanadis
Gylfe
Sköldmön
Hogland
Skagul
Skäggald
Verdande
Garmer
Smyge
Nordenankar
Ballongfartyget No 1 (!)
Fidra
Waria
Warun
Wiros
Libanon (!)
Condor
Stå bra
Vellingk
Beständig
Flink och Färdig (!)
Lustig
Snäll
Töva Litet (...)
Tessin
Cronhielm
Banér
Taube
Meijerfeldt
Passopp (!)
Ehrenpreutz
Nerike
Posse
Höpken
Korotka
Orel
Tytters
Voronna
Paltox
Sudox
Luren
Framfuss
Uppassaren (!)
Dockan (!)
Cabilleau
Storkodder
Sällan Värre (Teh fcuk!)
Ragvald
Ivar Benlös (...)
Segersäll
Ivar vitsärk
Pojama
Udema
Vivat
Dorpat
Iac Minor
Ljungelden
Sjöspöket (Och här går man och tror att det heter gast)
Ge på
Gå på
Wanland
Stedingk
Hökenflycht
Nauckhoff
Niflung
Risanöt (Hon som slår på kossan sin.. kanske en nunna?)
Surtur
Spristaken
Bauta
Waulund
Widswale
Wingolf
Bele
Barke
Bodgar
Widga
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Det stället med planetens bisarr-coolaste ortsnamn är Malta. Sug på följande:

Birkirkara
Mgarr
Xghajra
Birzebbugga
Zebugg
Xevkija
Munxar
Xaghra
Gwardamanga
Wied il-Ghajn
L-Iklin
Marsaxlokk
Ta'xbiex

De får i alla fall mig att tänka på namn på oaser eller ökentempel som någon som Conan barbaren skulle kunna stöta på.
 
Top