Bra namn ni stött på

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Bästa namnet på en gata borde väl vara "Övre besvärsgatan" i Göteborg. Finns tydligen även en "Besvärsgatan" som lär ha fått sitt namn pga den var besvärlig att ta sig upp för då den var både stenig och brant.
Jag har noterat gatunamnen Uppstigen och Nedgången i ett studentbostadsområde. Göteborgshumor på toppnivå.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
På University College Dublin jobbar en filosof vid namn Tatjana Von Solodkoff, vilket jag tyckte var ett så ballt och Bond-skurkigt namn att jag gav det till en SLP som var en karismatisk, illslug spion från främmande makt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Annars kan jag ju återge det här stycket provinsiell färg från min fars uppväxtort Malå.

I det inre av Västerbotten har det varit hävd att ge barn märkliga och originella namn (det finns en bok om detta).

Hur som helst, i Malå bodde det inte en utan två män vid namn "Erust". För att skilja dem åt fick den ene bli "Storskalle-Erust" och den andre "Björnbitte-Erust" [alltså "Björnbitne Erust"].
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Hade en flickvän som hette Katalin. Tyckte namnet var bra så det blev senare namnet på en av mina karaktärer.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Sam-Lage är ett bra dubbelnamn jag har hört här i Västerbotten. Även udda smeknamn som Saltfiskögat och Mossaskall'n.
 
Last edited:

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Fenomenets benämning är snäppet vassare på latin: Nomen est omen

När jag en gång i tiden spenderade ett år med att uppdatera en kunddatabas skrev jag upp massa bra namn jag stötte på. Tyvärr har jag tappat min papperslapp och glömt vad som stod där skrivet. Ett par namn fastnade dock:

Magnus Myssling
Peter von Schmalensee
Förnamnet Lillebror

Exempel på bra källor för namn är:

Adelskalendern: Snofsiga efternamn finns det gott om, men svensk uradel har som nämnts en hel del udda namn (Bielke, Trolle, Uggla), och andra sticker ut på andra sätt (Anrep, Bosin, Boy, Zacco, Vattrång)
Sumeriska kungalistan: För dem som söker uråldriga och märkliga namn (Kalibum, Ilku, Etana), eller bara förundras över hur länge kungarna innan syndafloden regerade - vad sägs om 43 000 år? Slå det, Carl Gustaf Folke Hubertus!
Lista över internationella flygplatser: I min pågående vilse i rymden-kampanj har jag rannsakat denna lista för i stort sett varje ortnamn (Ivato, Cheddi, Benina), ibland med någon liten justering ('Ntebbe/Entebbe, Changdi/Changi). Det har givit miljöernas nomenklatur rätt blandning av främmande och familjärt. Hade mina spelare varit mer vittberesta kanske de knäckt några av dessa små påskägg. Får tjäna som exempel på att man kan utnyttja udda listor på lite kreativa vis.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Ett trick för cyberpunk namn är att bara ha ett förnamn som efternamn och ett efternamn som förnamn. I min ungdomssynd Subsonic Dreams möter vi bland annat Murdoc Alexander. Men det funkar med nästan vilka namn som helst. Tyrell Amanda tex.
Bille August kan tjäna som exempel på efternamn förnamn.

Milton Friedman och Jackson Pollock exemplifierar att efternamn efternamn också funkar bra.

Vad sägs om förnamn förnamn? Ta exemplet Fredrik Marcus (ett webborakel som arbetat med @Magnus Seter). Det är ännu obekräftat om han har en familjemedlem vid namn Marcus Marcus.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Bille August kan tjäna som exempel på efternamn förnamn.

Milton Friedman och Jackson Pollock exemplifierar att efternamn efternamn också funkar bra.

Vad sägs om förnamn förnamn? Ta exemplet Fredrik Marcus (ett webborakel som arbetat med @Magnus Seter). Det är ännu obekräftat om han har en familjemedlem vid namn Marcus Marcus.
Pollock Jackson är ju en farlig jävel - men August Billie och Friedman Milton är mer vanligt folk som råkar ut för någonting spännande...
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Bland mina indiska inlaws är det vanligt med förnamn förnamn, som Patrick George och hans bror Smart George. Eller Robert Jacob och John Joseph. Fast större delen av släkten heter Singh i efternamn, som hundra miljoner andra från samma delar av norra Indien.
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Bästa namnet på en gata borde väl vara "Övre besvärsgatan" i Göteborg. Finns tydligen även en "Besvärsgatan" som lär ha fått sitt namn pga den var besvärlig att ta sig upp för då den var både stenig och brant.
Ryckepungsvägen i Falun wants a word with you. :p
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag påbörjar en roman av Houellebecq och huvudpersonen heter Florent-Claude Labrouste. Vilket namn! Som en trafikstockning i gommen.

EDIT: "J'ai quarante-six ans, je m'appelle Florent-Claude Labrouste et je déteste mon prénom." De två första sidorna handlar visst bara om hur han hatar sitt förnamn. :gremgrin:
 
Last edited:

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Riven Ost är ett fantastiskt namn om man spelar på engelska.
Nästan samma fenomen som att Håkan Hellström/Hakan Hellstroom låter som ett så helgjutet power metal-namn på engelska. Röck Döts och allt!
 
Top