Nekromanti Bra, mindre bra med stridsreglerna i Eon.

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag vet inte hur mycket du har spelat med systemet Drakponken, men i mitt tycke, och jag spelade Eon första gången för ca 6 år sedan och har varit speledare i det i flera år.

Jag skulle vilja säga att grunden för stridsreglerna i Eon är bra, striderna är hyfsat trovärdiga och detaljnivån ligger lagom (i mitt tycke).

Dina regelidéer gör att man måste räkna mer och försvårar systemet i stort. Dessutom följer dom inte Eons övriga system speciellt väl. Eller ska du införa svårighetsökning/minskning på allt när man slår motståndsslag? En herrans massa räknande, och jämförande mellan värden varje gång något ska göras skulle det bli.

Stridssystemet skulle bli slöare och inte bättre om man införde dina förslag. Om du inte har spelat med systemet så länge så föreslår jag att du gör det, utan att modifiera det, och får en känsla för det - sedan kan man modifiera saker man inte gillar.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Det är ett faktum.
Införandet av svårighetsförändring beroende på försvararens värde i Undvika/Sköld gör bara striderna mer obalanserade, krångligare och motsätter det vi glatt kallar för "EON:s realism" (notera brasklappen efter alla diskussioner om realism/detaljism).

Inte nog med att någon med högt värde i Undvika lätt undviker själva attacken. De blir dessutom omöjliga att träffa. Funkar om man vill spela actionhjälte och kunna spöa miljoner vakter. Inte om man vill ha en vettig strid.

Ursäkta om jag skrivit lite slarvigt, blev trött.
//vattnig
 
Top