Svår fråga.. Det beror lite på rollspel.... eeeh.. Ja, just det.. Eonforumet var det, ja..
Hmm.. Det är
ändå en svår fråga.. Efter lite analyserande så är nog de roligaste rollpersonerna de som har ett mål i "livet" och bakgrunder, personlighetsdrag eller färdigheter som gör att nya mål kan skapas medan man spelar med gubben..
Vad målen kan vara är rätt varierat, både i storhet (hur svårt det är att uppnå det) och tidslängd.. Mina två tiggare jag spelat, hade ena målet att återupprätta sin affärsverksamhet igen och den andre att försöka ta sig från slummen men aldrig glömma de minnen den gett.. Jag spelade en före detta psykolog vars mål var att ta hand om de andra så att de inte satte sig i moraliska trubbel.. Psykologens mål kom jag på nu när jag skrev det.. Han var så till sättet.. Det kom fram som mest när hans kusin (en annan spelare, vars karaktär, spelledaren ville ha in snabbt) kom då psykologdvärgen ville lära upp den lättsinniga kusinen i den hårda värld som var.. Min shaman däremot ville skaffa pengar så att han kunde få köpa fri sin trolovade..
Alla var intressanta, men de hade också olika extrema saker.. Psykologen var världsbäst på att löpa och skjuta.. Shamanen använde andra (alltså de andra rollpersonerna) för att ta sig från i livet och var rätt cynisk mot sådant som inte rörde honom.. Min journalisttiggare var en totalnörd till sättet men ville vara hur cool som helst.. Han hade även lungtuberkolos och ville finna ett botemedel mot det..
En bra rollperson är en sådan som man kan få sig ett skratt åt eller som kan sätta sig i dilemman just efter vem denne är.. En bra rollperson är en sådan som uppskattas av de andra spelarna.. Jag har spelat mängder oseriösa karaktärer (mest barder) som mest tagit plats vid bordet.. Det beror på hur man definierar oseriös.. Jag menar oseriös i den form att jag mest flamsade och hamnade i tokroliga situationer, utan för den skull den kändes onaturlig att hamna i..
Precis som med att ett eller två höga extremvärden kan märka ut en rollfigur så kan även nackdelarna göra det.. Jag älskar dessa då de ger färg till karaktären och dessutom kan sätta mig som spelare i några dilemman i fråga om valmöjligheter.. Jag ogillar att slå fram dem.. Hur många nackdelar man har spelar inte så stor roll. Det enda jag ogillar att spela är nog någon som är medelbra i allt... samt hjältar.. Hjältar har ingen svårighet att komma undan normala vardagsproblem.. De bara kliver över sådant..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som drog karaktärer från andra rollspel än just Eon