Bra grejer!

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Idag har jag spellett mitt OSR-inspirerade västernspel De fördömda - tidigare Blod & bly - för två av mina syskonbarn. Jag har tidigare spellett en husreglad version av Handbok för superhjältar - rollspelet för dem och det har varit uppskattat. (För den som är nyfiken finns husreglerna här, i lucka 5.) En lätt barnanpassad variant av De fördömda visade sig vara minst lika uppskattat. Barnen konstaterade snabbt att det var svårare att lösa problem utan superkrafter och svårare betydde i detta fall roligare. Vidare är strid i De fördömda relativt farligt och barnen blev snabbt taktiska. Den rollperson som var sårad höll sig gärna i bakgrunden och när det dök upp en till synes övermäktig motståndare försökte hela gruppen fly. Efter spelpasset dammsög barnen utrustningslistan efter användbara saker och pratade uppspelt om när rollpersonerna når rang tre och får fler talanger. Barnen har även beställt ett nytt äventyr till på onsdag vilket jag tar som ett väl godkänt betyg. :)
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
587
Min ex-fru skickade ett sms häromdagen och berättade att barnens mormor, 68ish, hade spelat rollspel för första gången. D&D. Hade haft jättekul och skulle fortsätta, "20 år för sent" som hon sagt. "Snarare 40 år för sent" kommenterade min dotter senare.

Ville bara säga det, och att det är aldrig för sent. Och fan vad jag ser fram emot min egen pension.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Min ex-fru skickade ett sms häromdagen och berättade att barnens mormor, 68ish, hade spelat rollspel för första gången. D&D. Hade haft jättekul och skulle fortsätta, "20 år för sent" som hon sagt. "Snarare 40 år för sent" kommenterade min dotter senare.

Ville bara säga det, och att det är aldrig för sent. Och fan vad jag ser fram emot min egen pension.
Så sjukt fint! :heart:

Ser framför mig dialogen med barn och barnbarn när vi blir gamla:
Måste vi följa med till farfar, han ska alltid dra fram sina gamla spel? Kan han inte spela med de andra på hemmet?
Ja men det kostar väl inte så mycket för er att åka dit, döda lite orcher och få honom på gott humör? Han tycker ju det är så kul att spela med er?
Men vi spelar ju ALLTID samma sak, han har ju glömt att vi redan kört Mos Mosel varje år nu sen vi var åtta!?
Kom igen nu, det är ju ändå jul, lite får vi alla offra för att göra andra glada, ok?
Ja ja, men bara om vi går på bio efteråt? Och pizza till middag?
Självklart!
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Min ex-fru skickade ett sms häromdagen och berättade att barnens mormor, 68ish, hade spelat rollspel för första gången. D&D. Hade haft jättekul och skulle fortsätta, "20 år för sent" som hon sagt. "Snarare 40 år för sent" kommenterade min dotter senare.

Ville bara säga det, och att det är aldrig för sent. Och fan vad jag ser fram emot min egen pension.
Jag känner igen den känslan. Även om jag gillar mitt jobb så frågade jag min pensionsrådgivare hur man skulle göra för att kunna få ut en anständig summa pengar om man gick i pension vid 50. Han bara skruvade lite besvärat på sig...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Idag spelade jag rollspel med dottern (8 år) för första gången sedan 30 maj förra året - och för första gången var en av hennes kompisar med. Det var kul, och kompisen blev nog allt lite biten. Tails of Equestria, vi körde introäventyret minus den gräsliga inledningen (började rakt i del två), men kom inte så långt. Hoppas det blir mer, men min avkomma verkade inte helt såld på detta att spela med andra barn så vi får väl se.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
1644520532644.png

Jag har gjort lite aliatrisk kalligrafi till mitt spel Se och göra i Aliatra. Jag blev riktigt nöjd! Försökte få fram lite olika stilar. Alla är baserade på 'phags-pa-skrift, de två nedersta i andra stilar av skriftspråket (tibetansk och sigillstil). Detta är vad man får se om man går till kalligrafimuseet i Aliatra. Den jag är minst nöjd med är nog "Habo", den borde jag göra om.

(Jag vet att linjerna i tabellen inte är konsekventa. Detta var en snabb sammanställning i Pages, som inte ville samarbeta.)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ja, jag spelar inte i någon kampanj nu och inte heller köper jag något, så inget att skryta berätta om där. Men en sak som är bra är https://alexandria.dk, en rollspelshistorisk guldgruva. Häromdan var jag inne och letade efter en norrman (som jag berättade om i en annan tråd): han fanns inte där, men så började jag leta efter några gamla kompisar, och de hittade jag. Och sen hittade jag mig själv: https://alexandria.dk/en/data?scenarie=8213. Jag hade helt glömt bort att jag arrade Pendragon på ett GothCon.

Sen har jag på kort tid helt spontant hoppat på @Björn Wärmedal s Lady Backbird-one-shot, @Christoffer s MG-one-shot och själv dragit ihop ett Pendragon-one-shot. Ser fram mot alla tre, känner jag får passa på nu när jag inte är nedtyngd av någon episk långkörarkampanj.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Bra grejer alltså ...

Folk som hänger här har antagligen inte missat jag skrivit ett rollspel - De fördömda - som nu finns att köpa både i fysisk och digital form, och som kommer att finnas i Fria Ligans konventsbutik på GothCon. Tidigare har jag skrivit en del småsaker till andra spel så att ge ut ett eget spel är ett stort kliv, och det känns både spännande och skrämmande. Nu är det ute i alla fall och jag kan bara hålla tummarna att folk gillar det.

Min lokala spelgrupp har också kommit en bit in i Naram Akaris ruiner som är en otroligt häftig plats att utforska. Hittills har rollpersonerna lyckats bra med att undvika faror, lösa problem och hitta skatter. Däremot märks det att renodlad OSR inte riktigt är spelarnas kopp te. Därför har jag roat mig med att börja klura på nästa kampanj som ska ge mer utrymme för karaktärsspel och mer variation.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Idag var jag till en kiropraktor för att fixa till min krånglande rygg/höft/fotled. Vi halkade in på att prata om spel och det visade sig att kiropraktorn var nyfiken på men aldrig hade spelat rollspel. Han hade dessutom två vänner som var i en liknande situation. Detta ledde fram till en plan om att jag ska spelleda något för dem inom en snar framtid. Jag har ändå sommarlov från mina ordinarie spelgrupper så det passar bra.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Så jag och dottern har spelat rollspel igen, första gångerna sedan i februari. Sagospelet äventyr och Skelettbyns hemlighet samt Spindelkonungens pyramid.

Och idag har jag förslagit datum för session noll i min BECMI plus Caverns of Thraci-kampanj, som skulle ha börjat i juni men som jag inte haft tid och ork att preppa klart. Men nu ser det ut som att det blir av.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Okej, så svärmor och dottern (nio år, rollspelsveteran) var på stan, och jag kom lite senare pga livspussel. Dottern ville till spelbutiken. Under vägen kom det fram att hon och mormor redan varit där. Det var lite märkligt, men jag tänkte inte mer på det. Väl där gick vi rakt på rollspelshyllan. Hon fick mig sedan att börja lägga ut texten om vad jag redan ägde och jag sa något svepande om att jag gärna hade ägt DnD5-äventyren som stod på hyllan. Vi pratade lite om Call of the Netherdeep, och berättelsen i äventyret. Sedan gick vi därifrån, utan att ha köpt något.

Några timmar senare kommer jag hem efter att ha gjort ett antal ärenden (återvinning, ICA). Och i min säng hittar jag ett exemplar av Call of the Netherdeep med en snygg rosett i sånt där paketsnöre runt. Och två lappar med text:
  • "Glad halloween"
  • "Varse god! Jag älskar dig pappa så därför får du det här"
Jag är en aning tagen.

Och har ett äventyr till att läsa.

Om jag orkar/hinner [det borde finnas ett ord för det] så ska jag recensera det.
 
Last edited:
Top