BeansMoster
Veteran
Jag vet att boken kom före Star Wars, men filmen är post-Star Wars och ingen kan väl sägas göra en rymdopera nu utan att förhålla sig till Lucas?Kanske hjälper om man har läst boken för jag känner inte igen mig alls. Ps. Dune kom före Star Wars.
Jag har läst boken, eller de två första eller så. Minns de som bra och kommer inte ihåg några gapande plot holes. Men det var länge sedan och jag var ung.
Det är möjligt att man med boken fräschare i minnet ser bortom det som händer på duken och fattar den politiska intrigen på ett annat sätt. Den kunskapen satt inte jag på så när jag såg filmen satt jag bara där och gapade. Jag tycker att filmen försöker ta den politiska intrigen på allvar, göra en grej av den, men misslyckas kapitalt. De hade inte behövt. Huvudpersonen är en ungdom. Det hade kunnat vara en actionrulle med rymdhäxor och profetior, Paul behöver inte ha stenkoll på bakgrunden till överfallet och inte vi heller.
För mig var Dune en kalkonrulle, men andra får såklart tycka annorlunda - antingen för att dumheterna jag uppfattade inte är korrekta, eller för att de inte sänker filmen.