Bra filmer du ogillar

Kanske hjälper om man har läst boken för jag känner inte igen mig alls. Ps. Dune kom före Star Wars.
Jag vet att boken kom före Star Wars, men filmen är post-Star Wars och ingen kan väl sägas göra en rymdopera nu utan att förhålla sig till Lucas?

Jag har läst boken, eller de två första eller så. Minns de som bra och kommer inte ihåg några gapande plot holes. Men det var länge sedan och jag var ung.

Det är möjligt att man med boken fräschare i minnet ser bortom det som händer på duken och fattar den politiska intrigen på ett annat sätt. Den kunskapen satt inte jag på så när jag såg filmen satt jag bara där och gapade. Jag tycker att filmen försöker ta den politiska intrigen på allvar, göra en grej av den, men misslyckas kapitalt. De hade inte behövt. Huvudpersonen är en ungdom. Det hade kunnat vara en actionrulle med rymdhäxor och profetior, Paul behöver inte ha stenkoll på bakgrunden till överfallet och inte vi heller.

För mig var Dune en kalkonrulle, men andra får såklart tycka annorlunda - antingen för att dumheterna jag uppfattade inte är korrekta, eller för att de inte sänker filmen.

Jag vet att boken kom före Star Wars, men filmen är post-Star Wars och ingen kan väl sägas göra en rymdopera nu utan att förhålla sig till Lucas?

Jag har läst boken, eller de två första eller så. Minns de som bra och kommer inte ihåg några gapande plot holes. Men det var länge sedan och jag var ung.

Det är möjligt att man med boken fräschare i minnet ser bortom det som händer på duken och fattar den politiska intrigen på ett annat sätt. Den kunskapen satt inte jag på så när jag såg filmen satt jag bara där och gapade. Jag tycker att filmen försöker ta den politiska intrigen på allvar, göra en grej av den, men misslyckas kapitalt. De hade inte behövt. Huvudpersonen är en ungdom. Det hade kunnat vara en actionrulle med rymdhäxor och profetior, Paul behöver inte ha stenkoll på bakgrunden till överfallet och inte vi heller.

För mig var Dune en kalkonrulle, men andra får såklart tycka annorlunda - antingen för att dumheterna jag uppfattade inte är korrekta, eller för att de inte sänker filmen.
Jag kände inte heller igen mig i det du beskrev innan, men jag gillar Dune (som franchise) väldigt mycket och har det alltid i huvudet.
Men jag ställer mig helt bakom att det finns ganska rejäla brister i manuset till de nya filmerna som helt förstör dem och att en hel del sabbas av att någon ville ha in en cool idé och misslyckades, gång på gång. Part 2 har dock väldigt mycket mer sånt än Part 1.

Jag kände inte heller igen mig i det du beskrev innan, men jag gillar Dune (som franchise) väldigt mycket och har det alltid i huvudet.
Men jag ställer mig helt bakom att det finns ganska rejäla brister i manuset till de nya filmerna som helt förstör dem och att en hel del sabbas av att någon ville ha in en cool idé och misslyckades, gång på gång. Part 2 har dock väldigt mycket mer sånt än Part 1.
Instämmer. Det märks att han pushades att ha med omotiverade actionsekvenser hela tiden.

Jag tillhör de få som gillar Lynch's version bättre (om man läst böckerna). Sure, han tog sig vissa friheter, men de funkade, och de ändrade inte grundkonceptet.

Jag tycker att film 1 var helt fantastisk, men att film 2 har en del manusbrister.

Även hans Inglorious Basterds? Tycker den är hans magnum opus. Bildsekvenserna är helt fantastiska.
Jag tycker att Tarantino är tekniskt skicklig, men inte har mycket att säga och är lite väl glupsk på våld. Snyggt men tomt. Dessutom tyckte jag att han var taskig mot Paul Dano's insats i There will be Blood.

Jag tycker att Tarantino är tekniskt skicklig, men inte har mycket att säga och är lite väl glupsk på våld. Snyggt men tomt. Dessutom tyckte jag att han var taskig mot Paul Dano's insats i There will be Blood.

Min främsta invändning mot honom (även om jag gillar honom) är att han gör scener, inte filmer. Det känns som att han samlar ihop en packe coola scener, klistrar ihop dem till ett manus, och kör. Allt hänger på scenerna, inte på helheten.

Både taskig och otroligt orättvis.

Dessutom tyckte jag att han var taskig mot Paul Dano's insats i There will be Blood.
Ja, den var rätt konstig, för Paul Dano balanserade ut Daniel Day-Lewis. Jag tror Tarantino är i ett tillstånd där han tror att han inte kan ha fel.

Jag har inte förstått att "alla" tycker att Kill Bill är så fantastisk. Det är en av få filmer som jag inte orkat se klart och jag tycker ändå jag pallar slökolla på det mesta.
Nu var det så länge sedan jag skulle se den att jag inte riktigt kommer ihåg vad mitt problem med den var men jag måste känt att min tid var mer värd än så.

Jag har inte förstått att "alla" tycker att Kill Bill är så fantastisk. Det är en av få filmer som jag inte orkat se klart och jag tycker ändå jag pallar slökolla på det mesta.
Nu var det så länge sedan jag skulle se den att jag inte riktigt kommer ihåg vad mitt problem med den var men jag måste känt att min tid var mer värd än så.

Medhåll. Jag tycker Reservoir Dogs och Pulp Fiction är riktigt riktigt bra. Sen efter det har han hamnat i läget att han måste mäta upp till de här (i mitt tycke) mästerverken och försöker för mycket. Blir i sitt huvud och tror han är guldkalven på nytt född. Och då blir det mediokra rullar som Kill Bill.

Cog.

Jag tycker att Tarantino är en otrolig filmskapare, som har haft en avgörande betydelse i att forma den moderna filmkonsten.

Men precis som med alla stora kreatörer som blir ledande i sitt fält, så uppstår det ibland en stämning kring dem där allt liksom skall hyllas och allt skall läsas som genialiskt. Det är nästan som att folk ibland tror att den stora skaparens eventuella genialitet liksom "smittar av sig", att man får ta del av det lite, om man är med i hyllningskören som prisar allt som görs.

Tarantino är, precis som alla andra, någon som har toppar och dalar.
Och även fast han nästan alltid är stilistiskt stark så är verkligen inte alla hans filmer på samma nivå.

Mina favoriter med Tarantino är Reservoir Dogs, Pulp Fiction och The Hateful Eight.
Jag gillar Death Proof, Django Unchained och Once Upon A Time In Hollywood helt ok.

Inglorius Basterds och Kill Bill-filmerna tycker jag är högst mediokra, och Jackie Brown har jag sett men minns inte ens, så den kan inte ha gjort något särskilt intryck alls då.

Back