Bra enkvälls för SL+2

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Om du råkar äga Sinkadus no 18 kan jag påminna om SRR-äventyret "Par i svart", där två spelare spelar onda Sauron-hantlangare. Det är troligen inte svårt att porta till ett annat system eller köra systemlöst.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Kan man vara tre på Medan världen går under?
Jodå. En spelare får ta båda rollerna på ena sidan. Brukar ofta bli att en av dem får större tyngd och den andra blir, ja, sekundär.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag har haft väldigt svårt att få pli på IAWA. Boken är väldigt svår att förstå sig på och även med grävande i diverse forumstrådar fick jag aldrig full koll. Det är väldigt spartansk prosa och när det gäller konflikter med fler än en inblandad vill jag minnas att det var väldigt svårt att förstå sig på. Och man bör ju köra mer än en session för att mekaniken ska komma till din rätt. Dessutom har det en SL, vilket känns dumt med tre spelare.

Kan ag tycka.
Ja, att utgå från boken direkt kräver lite efterforskning och tror jag. Verkar vara sådant spel folk antingen klickar med eller ej, vi spelade det för flera år sedan ett gäng spelmöten med återkommande protagonister och tycker det är ett mästerverk på alla sätt och vis. Konfliktsystemet är lite luddigt tills det klickar, sen är det extremt rättfram.

På två spelare och en sl blir det någon mer karaktär att ta kontroll över som spelledare, men inget större problem skulle jag säga. Men jag gillar å andra sidan små spelgrupper så är nog också en personlig preferens.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Kan man vara tre på Medan världen går under?
Ja. Då är en spelare "spelledare" och spelar ena sidan, medan de två andra är spelare och tar den andra sidan.
Har man jubileumsutgåvan (svarta PDF:en på DriveThruRPG) så följer det med två alternativa playsets/hack.
A State of Mind - tidsresor.
A thousand and one tales from the palace of the mad sultan - Tusen och en natt-inspirerat spel om folk som försöker fly från palatslivet med en paranoid sultan.

Båda de går bra att spela på tre spelare då de bryter upp lag-spelet från grundspelet och sätter alla mot alla.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Mitt senaste spel, Expert Nova English Edition, innehåller en kampanj i Hollywoodversionen av 1950-talets Australien med tre äventyr som går att köra med två spelare. X-files-vibbar. Du kan införskaffa spelet digitalt på DriveThruRPG -- länk >>>
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Jag säger Trophy! Starkt inspirerat av Symbaroums setting men gjort för att vara ett mkt regellätt one-shot-rollspel som handlar om desperata människor som av nöd tvingas söka något i en miljö som inte vill ha dem där.
Hela grundreglerna finns på deras kickstarter och det finns en lysande AP med Jason Cordova (älskar honom) att inspireras av.

Regler:

Podcast (börja från början):
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Tack igen för alla bra tips. Till slut blev det... Symbaroum! (Småtrist jag vet.) Mina spelare var helt enkelt inställda på att återvända till spelvärlden, så de slängde ihop nya RP och så körde vi en variant där de jagade misstänkta mörkermästare i Salindras hopp (Skattletarfeber). Blev kul och stämningsfullt. Kanske kan de RPna gå in som SLP i huvudkampanjen sen, när de ska dra igång sin expedition till Symbar. Hade varit kul.
 
Last edited:
Top