Bra enkvälls för SL+2

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Så då har jag igen hamnat där att vi kanske inte kan (vill) spela det som var planerat (uppstart i Symbaroum, Mörkrets Moder) pga frånvaro. Men vi tar gärna något annat, men personligen har jag lite svårt att bli pepp på de färdiga upplägg jag kommer att tänka på och har hyfsat färdiga. Så ge mig era förslag!

- Vi har en eftermiddag-kväll på oss så det måste inte vara jättekort men ska passa den tiden (ca 6 h spel)
- Vi är som sagt bara tre, så upplägg som bygger på en viss uppsättning RP (som många konventsscenarion jag tittat på) är nog inte det bästa
- Tillgängligt digitalt, hinner knappast köpa någon fysisk produkt
- Genre och så kvittar i övrigt, ska jag SLa kommer jag inte kasta mig in i något helt okänt men jag räknar inte upp alla spel jag inte har koll på :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
I min samling one-shots Skåneland finns scenariot "Innaför ringvägen men utanför helvetet". Man är ockultister som ska stjäla Rosengård från verkligheten.

Det är inte ens diskbänksrealism plus smutsig ockultism. Det är de svarta delarna på den vidriga disktrasan som lämnats i en vask full med disk som fått stå där och mögla. Blandat med ockultism där pentagram gjorda av tarmarna från minoritetsgrupper är standard i ritualer för att upprätthålla orättvisa maktstrukturer. Det är en giftig, fientlig blandning som målar en bild av Malmö som en betongspya fylld med giftiga och trasiga människor. Det är en orättvis värld, socialtorrätvis med rasism, sexism och klassförakt. Men det är också en värld där individerna är ruttna. Det är oklart om sammanfallet och det fula kommer inifrån människorna och projiceras ut eller om det kommer utifrån och har sjunkit sina iskalla klor i människornas hjärtan. Föreställ dig när du beskriver som vore du Lovecraft i Redhook. Äcklad, förfärad och fascinerad av den myllrande massan av kött mitt bland den döda, hatiska, betongen. Släng sedan in lite ockulta fuckers som gör allt värre.

Gratis!: http://www.scenariobiblioteket.se/?product=skaneland
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Man kan klättra Tornet på sex timmar. Eller så kan du i alla fall traumatisera dina spelare med några benhårda bossar.

Tornet är ett stridsfokuserat, boss rush rollspelsscenario till OSR fantasy spel. Det är designat att ta karaktärer från nivå 1 till nivå 10. Det innehåller de svåraste striderna som du någonsin kommer utkämpa i ett rollspel.

Gratis!: https://www.drivethrurpg.com/m/product/285429
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Skulle lätt välja något ur serien av Vincent Baker med Wizard's Grimoire, Barbarians Bloody Quest eller Thief and the Necromancer mfl. Väldigt enkla regler, går snabbt att lära sig. Jag har inte spelat men väl lyssnat på actual plays och är smått förälskad i dessa. Är väl egentligen mer eller mindre små kampanjer i varje spel, med upplägg och saker att upptäcka (tror att varje spel har i vissa saker som spelaren inte skall läsa vidare utan som spelaren vill "låsa upp" och får reda på allt eftersom). En Actual Play här,

Thief & the Necromancer är väl egentligen till för fyra, men då är två av dem i princip SL. Så går helt klart på tre. Övriga för två sl + en spelare.

Köpes här: https://lumpley.itch.io/the-wizards-grimoire

Möjligt dock att dessa samtliga egentligen inte är bra för en kväll bara, men ni borde kunna få till ett par tre olika små berättelser av dem och få en feeling för vad det kan tänkas ge framåt iaf.

Edit: Hur tusan gör jag för att inte få en inbäddad youtubelänk? Ändrar i koden till URL osv, men fortsätter att switcha tillbaka?
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag och @DeBracy spelade Contenders för en herrans massa år sedan, och har för mig vi pressade samman det till en enkvällssession. Minns det som väldigt givande och roligt om än angstigt och inte så mycket uppåt i själva berättelsen. Har för mig det var något rekommenderat hack som skulle göras för att få det att flyta bra för en kväll bara. Kan söka rätt på det om det skulle vara intressant.

 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Om ni är sugna på att ge er ut i indie-träsket finns det gott om riktigt bra spel som passar på tre spelare.

Jag är grymt förtjust i skräcken i Quietus, till exempel. Men det kräver en del inläsning.

Annars är ju Final Girl något jag tjôtar om då och då, och det tar ungefär lika lång tid att spela som en dålig b-skräckis tar att se. Dvs, du är klar inom en och en halv-två timmar ungefär. Kanske lite längre om man ska förklara regler och så, men det är väldigt regellätt.

InSpectres är också ruskigt kul, och räkna med att det spårar mer och mer ju längre scenariot pågår.

Om ni gillar Mutant År Noll har jag hamrat ihop ett litet, kompakt scenario tänkt som filler. Men det funkar fint som one shot också, och finns på Scenariobiblioteket. Det heter Kidnappad.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Om ni är sugna på att ge er ut i indie-träsket finns det gott om riktigt bra spel som passar på tre spelare.

Jag är grymt förtjust i skräcken i Quietus, till exempel. Men det kräver en del inläsning.

Annars är ju Final Girl något jag tjôtar om då och då, och det tar ungefär lika lång tid att spela som en dålig b-skräckis tar att se. Dvs, du är klar inom en och en halv-två timmar ungefär. Kanske lite längre om man ska förklara regler och så, men det är väldigt regellätt.

InSpectres är också ruskigt kul, och räkna med att det spårar mer och mer ju längre scenariot pågår.

Om ni gillar Mutant År Noll har jag hamrat ihop ett litet, kompakt scenario tänkt som filler. Men det funkar fint som one shot också, och finns på Scenariobiblioteket. Det heter Kidnappad.
InSpectres är amazing! Det är som gammla Ghost Busters fast med bra regler!
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Jag hade nog testat "In a wicked age". Litet, nätt spel utan så mycket regler. Sätter upp en startsituation med hjälp av oracles. Fokuserat på konfliktytor mellan karaktärer. Borde funka fint för en oneshot på ett par personer.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag hade nog testat "In a wicked age". Litet, nätt spel utan så mycket regler. Sätter upp en startsituation med hjälp av oracles. Fokuserat på konfliktytor mellan karaktärer. Borde funka fint för en oneshot på ett par personer.
Faktiskt! Med 6h skulle en rent av kunna få in två tre sessioner och få lite fart på owe-listen till och med vilket känns som en väldigt stor del av spelet. Ett av de bästa spelen som gjorts!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om ni är pepp på tragisk skräck där ingen överlever och storyn är det viktiga så 10 candles skitenkla regler och No prepp , massa färdiga scenarion bara att köra igång .
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Fria ligans Alien är perfekt för oneshots.
Annars brukar jag slänga in spelarna lite planlöst i barrowmaze och se hur de klarar sig.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Faktiskt! Med 6h skulle en rent av kunna få in två tre sessioner och få lite fart på owe-listen till och med vilket känns som en väldigt stor del av spelet. Ett av de bästa spelen som gjorts!
Jag har haft väldigt svårt att få pli på IAWA. Boken är väldigt svår att förstå sig på och även med grävande i diverse forumstrådar fick jag aldrig full koll. Det är väldigt spartansk prosa och när det gäller konflikter med fler än en inblandad vill jag minnas att det var väldigt svårt att förstå sig på. Och man bör ju köra mer än en session för att mekaniken ska komma till din rätt. Dessutom har det en SL, vilket känns dumt med tre spelare.

Kan ag tycka.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ironsworn och co-op läge , i co-op finns ingen sl utan ni spelar tillsammans och har gemensamt ansvar för storyn och det mesta styrs av slumptabeller .

Dessutom är spelet helt gratis
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Tänkte bara fylla i och säga att mysterielösande och kriminalfokuserade äventyr (till exempel till Call of Cthulhu eller Kutulu) gör sig väldigt bra med två spelare. Det blir verkligen känslan av klassiska deckarberättelser, där de två spelarna kan bolla hur de ska lösa mysteriet ihop. Flera av mina Kutulu-äventyr har jag kört med två spelare och det har verkligen funkat perfekt för stämningen. Pinga om du vill ha några av dem att spela.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Med tre spelare är ju spelledarlöst ett givet. Det sjätte inseglet och Nerver av stål är skrivna för att funka utmärkt på tre spelare. Finns gratis på urverkspel.com. Så även Svart av kval, vit av lust. The Shab Al-Hiri Roach är rätt skoj, om man är beredd att lägga ut pengar. Fiasco är ju tyvärr dåligt, men många gillar det ändå. Kan man vara tre på Medan världen går under? Minns inte. Follow är bra på tre spelare. Prosopopée är fantastiskt, förutsatt att du kan franska (tycker jag ändå man kan förutsätta).
 
Top