"Bra" eldstridsregler

Halo

Veteran
Joined
16 Feb 2015
Messages
37
Finns det något nyare system med "bra" eldstridsregler? Där kulor kan vara ganska dödliga och att ta skydd spelar roll. Vad jag menar med bra i det här sammanhanget är väl lite som gamla Top Secret och Shadowrun 3E. Skulle göra mig en hightech sniper för några månader sedan och blev ganska besviken. :D Jag söker inte en simulering av verkligheten, men något där det är någorlunda stor skillnad om man står ute som en Wyatt Earp eller gömmer sig bakom ett hörn.
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Det bästa eldstridsreglerna jag stött på är Noir, dödligt, stressigt och där dina val spelar roll bl.a. genom att de kostar dig eller ger dig högre turordning.
Det splirrans nya Neotech Edge ska vara baserat på samma regelmotor som Noir, inte hunnit kika på det själv men vad jag hört ska det vara ruggit bra, så de kan vara värt att kolla in.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Jag är ju grymt partisk, men Noir (och nu Neotech Edge, som har en "kusin" till Nors stridssystem) brukar få mycket beröm och uppskattning för sina (eld-)stridsregler, då de är hetsiga, ångestframkallande, taktiska (utan kartor dock) och farliga. Systemet har faktorer som stress, stridsvana, överblick och utsatthet inbyggad i kärnan, utan att för den skull vara överlastat eller ha miljoner småregler att hålla koll på (i Noir är stridsreglerna beskrivna på blott sex sidor).

Versionen i Noir får ses som den mer slimmad då Neotech Edge-versionen beaktar fler vinklar då det är ett scifi-spel (mer om olika typer av optik, självskjutande vapen, signaturer vs sensorer och liknande).

Här finns en (av många) äldre tråd i samma anda: https://www.rollspel.nu/threads/63603
 
Top