Nekromanti bra böcker om Rom, på svenska?

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Instämmer i hyllandet av 'Pompeji' fast den tycks inte finnas på svenska."

Faktum är att den finns på svenska, fast den verkar vara slut överallt (eller nåt). Den här versionen läste jag.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Suetonius och hans glada gäng

Prokopios, Vandalkrigen
Prokopios, Hemlig historia
Suetonius, Kejsarbiografier
Quintilianus, Den fulländade talaren
Livius, Roms kungatid
Kanaaneiska myter och legender
Livius, Den romerska republikens äldsta tid
Arrianos, Alexander den store
Xenofon, Ledarskap
Juvenalis, Satirer
Tacitus, Germania
Kejsarhistorier - Historia Augusta
Enuma elish - det babyloniska skapelseeposet

Dessa är de böcker i Wahlström & Widstrands klassikerserie som finns listade i Enuma elish, den enda boken i serien jag har.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Suetonius och hans glada gäng

Prokopios Hemlig historia. Prokopios hade skrivit rena lovprisningen av kejsar Justianius och av general Belisarius, som han arbetat för (en del Vandalkrigen, finns också på svenska i samma serie men den har jag inte läst). Senare i livet blev han dock innerligt less på sina arbetsgivare, och trots att det skulle blivit en långsam död om det kommit ut skrev han en oerhört elak totalsågning av Justianius (för att inte tala om hans hustru Theodora, som Prokopios hävdade var en nymfomanisk bokstavlig häxa) och i viss mån även Belisarius. Jag fick först höra talas om den i speldesignern Kennet Hites kåserisamling Suppressed Transmissions, där han påpekade att förutom att det utspelas i det förment historiska Byzans är det en perfekt fantasy-setting. Det stämmer, i stort sett. :gremsmile:

Erik
 

ted

Veteran
Joined
20 Sep 2000
Messages
23
Steven Saylor har en annan serie deckare som utspelar sig i antika Rom.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
552
Location
Gävle och Åland
Re: Suetonius och hans glada gäng

Marukusu said:
Prokopios, Vandalkrigen
Prokopios, Hemlig historia
Suetonius, Kejsarbiografier
Quintilianus, Den fulländade talaren
Livius, Roms kungatid
Kanaaneiska myter och legender
Livius, Den romerska republikens äldsta tid
Arrianos, Alexander den store
Xenofon, Ledarskap
Juvenalis, Satirer
Tacitus, Germania
Kejsarhistorier - Historia Augusta
Enuma elish - det babyloniska skapelseeposet

Dessa är de böcker i Wahlström & Widstrands klassikerserie som finns listade i Enuma elish, den enda boken i serien jag har.
Tackar. Jag har faktiskt både Enuma Elish och Kanaaneiska myter eftersom de är skrivna av min bekant Ola Wikander. Han är gammal rollspelare förresten och dessutom har han nyss givit ut en roman i Romersk miljö vilket alltså återför ämnet från OT!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Suetonius och hans glada gäng

...och jag har pratat med Charlotte Wikander på jobbet. Hon var tyvärr lite smådryg, jag gillar W&W's historieläroböcker (i serien med de pissgula med olikfärgade ränder på).
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Suetonius och hans glada gäng

"där han påpekade att förutom att det utspelas i det förment historiska Byzans är det en perfekt fantasy-setting. Det stämmer, i stort sett."

Och han hade rätt! Byzans har allt som krävs och mer därtill.


Storuggla, senapsterrorns tid
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: The Sarantine Mosaic

Annars har ju GG Kay med fantasy-versioner av Justinianus, Theodora, Belisarius och Prokopios etc i sin duologi 'The Sarantine Mosaic', som består av 'Sailing to Sarantium' och 'Lord of Emperors'. Det är Kays tekniskt sett mest fulländade böcker hittils, och väl värda att läsas även om det bara är det historiska Byzans man är intresserad av - så intrikat, trovärdigt och medryckande som kulturbögen Kay skildrar sitt Sarantium och personerna i det hade det lika gärna kunnat heta Byzantium. De egentliga fantasyelementen är som vanligt när det gäller Kay få och far between, men väldigt stämningsfulla.

- Ymir, tipsar
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Har du kollat Quo Vadis av Henryk Sienkiewicz. Förutom att han har ett väldigt svårstavat namn är den här boken en rätt schyst tolkning av Rom, huvuddelen är ett sånt där hopplöst kärleksdrama, och så smyger det sig in lite religion här och var. Anledningen till att just jag gillar Quo Vadis är att den har grym historisk exakthet, massa verkliga historiska personer och händelser, plus att den detaljerat beskriver det dagliga livet för folk ut olika samhällsklasser.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag håller precis på att plöja Dick Harrisons trilogi om slaveri. Den första delen, kallad "Forntiden till renässansen", har ett rejält kapitel om antiken. Då slavar var en viktig och integrerad del av varje del aspekt av det dagliga livet i det romerska riket, så ger den mycket och matnyttig information som i många andra böcker vanligtvis annars bara hoppas över. Dessutom ger den även en ganska bra bild av hur vardagslivet tedde sig för en vanlig, fri romersk svenne-banan som nog kan vara till nytta.

Öh.. skit oxå. Jag såg just att du efterlyste SKÖNLITTERATUR och inte faktaböcker. Jag låter dock inlägget ligga kvar även om det inte är vad du letar efter.

/Anders
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Stämmer men jag plöjer fackliteratur också...

Men av någon konstig anledning så känns det som om det finns mer bra fackliteratur än skönliteratur om rom, konstigt tycker jag då de har så mycke möjligheter
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
jag håller med dig om att Rubicon är lättläst och nästan som skönliteratur.
Men det är ideer, tankar och lite annat sådant som jag är ute efter, en stämning.
Sedan behöver det inte vara så korrekt för min del när det gäller skönliteratur då vänder jag mig gärna mot annat litteratur. (Vilket säkert du gör också)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det finns alltid mer facklitteratur än skönlitteratur. Därmed inte sagt att mängden romaner som skrivits och finns bevarade inte är ofattbart enorm, men mängden facklitteratur is even greater still. Skönlitteratur är notoriskt populistisk, i högre grad än facklitteratur är. Det finns liksom en del ämnen det inte skrivits något skönlitterärt om alls (i västervärlden, åtminstone). Däremot finns det facklitteratur om allt; för akademiker har en tendens att intressera sig för ämnen populasen inte överhuvudtaget bryr sig om.

Jämför mängden romaner, filmer, pjäser etc som involverar Boudicca, som av allt att döma var fullständigt misslyckad som fältherre betraktat, med all samlad fiktion som involverat Timur Lenk, som erövrade typ halva världen och krossade både osmanerna och Gyllene Horden. Timur var småpopulär på 1700-talet, och REH skrev en novell involverande honom på 30-talet, men sedan dess har orientalismen blivit hopplöst ute, och de enda turkmongoliska erövrare folk någonsin skriver om nuförtiden är Djinghis och Kubilai Khan. Boudicca är däremot fortsatt het, för keltofilin och eurocentrismen lever och frodas än.

- Ymir, exemplifierar
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Då har jag skaffat mig lite böcker av honom nu, när jag läst ut den bok jag håller på med nu så blir det Drakarnas imperium!!! Verkar kanon bra, tack för tipset Ymir
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Jag har läst Last Legion nu och jag måste säga att jag blev överraskad över hur bar den var!
Den hade inte fått så bra kritik så jag hade ganska låga förväntnigar men när jag läst den så gillade jag den skarpt!
Det var en riktig rollspels bok tycker jag, många sköna ideer och uppslag man kan använda.
Dessutom är jag lite av en Arthur saga nörd så kopplingen på slutet var härlig!
 
Top