Nekromanti bra böcker om Rom, på svenska?

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Finns det något tips på böcker som utspelar sig i antikens rom?
Jag söker skönliterärt och på svenska..

Jag har läser just nu Kejsar serien av Iggulden, men jag har fått mersmak.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag, Claudius och Claudius Guden av Robert Graves. Inte så historiska som Graves gärna ville ge sken av, men spännande. Kejsar C-c-claudius memorarer.

Antikens historier av Alf Henriksson får antagligen smisk på fingrarna rent historiemässigt, men handlar uttryckligen om "historier" från antiken, mest sådana som av tradition berättats om historiska och mytiska personer. Andra delen handlar om Rom från grundläggningen och framåt. Tekniskt sett en faktabok, men ändå.

Lindsey Davies har skrivit en serie hårdkokta deckare (!) som utspelas i Rom, och det utan att ens vara särskilt anakronistisk. Titlarna brukar ha en metall i titeln (Silvergrisarna, Skuggor i brons, Venus i koppar etc) och är bra Rom-skildringar såväl som thrillers. Dess anti-hjälte heter Marcus Didius Falco, och skulle adderat "P.I." efter namnet om det var uppfunnet än.

Erik
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det finns en bokserie om Boadicea och Suetonius (i nån sorts hatkärlek-relation, vad jag förstod det) i bokhandlarna, vet inte riktigt vem som skrivit den, men den finns där iaf. Kvalar det in? (Eller ja, det finns asmånga böcker om Boadicea, men den här finns i bokhandlarna at present).

Han italienaren har skrivit en massa böcker om antiken också. Valerio...Massimo....Manfredi, har jag för mig att han heter. De -minst- intressanta av dem har blivit film såklart (King Arthur, The Last Legion, ja och Alexander då, fast den filmen är ju bra), medan de mer intressanta (typ Tyrant, om Dionysios) bara finns i bokform än så länge. Jag tror inte Manfredi har skrivit nån bok som utspelar sig -i- själva Rom, dock - det är alltid romare i Kina, Britannien eller nåt.

- Ymir, tipsar
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Plöj alla volymerna av Asterix så får du veta det mesta om hur antikens rom fungerade. :gremcool:

/Anders, skojar inte
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Caesar Cajus Julius: Galliska kriget

Inte skönlitterärt kanske, men författaren vet ju vad han talar om. :gremgrin:

Graves har redan tagits upp i tråden. Oerhört bra böcker.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Pompeji" av Robert Harris tycker jag var riktigt jävla bra, läser man den boken så får man lära sig otroligt mycket om romarnas akvedukter och vattensystem samtidigt som samhället beskrivs som sådär härligt jordnära dekadent och skitigt. Vad jag har förstått så har Harris även skrivit en till bok om Rom där Cicero har en stor roll ("Imperium" tror jag den heter), men den har jag inte läst än.

TV-serien "Rome" är också fantastiskt bra, fast det är ingen bok (duh).
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
GunBlade said:
Romulus och Remus, minns inte författaren dock.. En tunn, relativt gammal bok.
Jag menade inte det där! Förlåt.
Kung Romulus hette den, skriven av Alfred Duggan.
"Kejsarbiografier" av Caius Suetonius Tranquillus kanske kan vara något också?
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
ja den kvalar absolut in, jqag skall kolla upp den
Manfredi hade jag lite koll på även om jag inte läst någon av hans böcker. Är de bra?
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Jo onekligen så borde han veta en hel del om det...
Faktamässigt så har jag löst hyfsat mycket men helt klart inte allt...
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Jag kom på att jag har lite fler tips själv...
De tre legionerna av Gregory Solon
Hjältar, gudar och Kejsare i den rommerska mytologin
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Lindsey Davis skriver deckare so utspelar sig under tidig kejsartid. De är väl historiskt sådär men hon rättar sina egna fel vartefter vilket hon ska ha plus i kanten för, hon erkänner att hon gjort fel.
Bokserien börjar med "Silvergrisarna".


Storuggla, the silver pigs
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Grisar, grisar

Kanske det, men mitt tips hade kvalitet medan ditt var ett populärkulturellt mischmasch som försökte vara folkligt men bara slösade på våra licenspengar i hopp om bättre tittarsiffror.


Storuggla, also, i was really tired
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Grisar, grisar

Storuggla said:
Kanske det, men mitt tips hade kvalitet medan ditt var ett populärkulturellt mischmasch som försökte vara folkligt men bara slösade på våra licenspengar i hopp om bättre tittarsiffror.
Ha, jag ger folk vad folk vill ha, medan du upprätthåller en artificiell elitism som stödjer det patriarkala förtryckarsamhället där ni nollåttor inte vet vad som går hem i stugorna! D'ä för bedröööövli't!

Erik
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
554
Location
Gävle och Åland
Marukusu said:
"Pompeji" av Robert Harris tycker jag var riktigt jävla bra, läser man den boken så får man lära sig otroligt mycket om romarnas akvedukter och vattensystem samtidigt som samhället beskrivs som sådär härligt jordnära dekadent och skitigt. Vad jag har förstått så har Harris även skrivit en till bok om Rom där Cicero har en stor roll ("Imperium" tror jag den heter), men den har jag inte läst än.
Instämmer i hyllandet av 'Pompeji' fast den tycks inte finnas på svenska. Jag har också läst 'Imperium' av samme författare och den handlar mycket riktigt om den unge Ciceros äventyr som politiker och advokat. Mindre spännande kanske men mer om intrigerna i Rom.

En av de bästa böcker jag läst om Romerska republiken (fram till Augustus) är 'Rubicon' av Tom Holland. Den är inte fiction men ganska lättläst vad jag minns och den finns på svenska. Sedan har vi förstås Seutonius egen biografi över kejsarna vilken 'Jag Claudius' bygger väldigt mycket på. Den är också ganska lättläst och kul för att den faktiskt är skriven av en romare. Biografin 'Caesar' av Adrian Goldsworthy kan jag rekommendera till den som vill gå på djupet i ämnet men den finns bara på engelska vad jag vet och är en tegelsten.

Iggulden har jag själv svårt för eftersom han har så många sakfel vilket jag inte hittat hos Harris.



Exempel * spoiler*:

I Igguldens första bok så mördas Caesars morbror Marius av konkurrenten Sulla vilket inte alls inträffade. Dessutom marscherar Marius vid ett tillfälle in i Rom med ett kompani soldater för att avkräva senaten en triumf. Efter ett sådant tilltag hade han i själva verket varit helt körd i republiken och det inträffade heller inte. Iggulden har erkänt och ursäktat sina förvrängningar med att de var nödvändiga för dramatiken. Det tycker jag bara är struntprat för dramatik fanns det verkligen ingen brist på även om man håller sig till historien.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Suetonius och hans glada gäng

Wahlström & Widstrand har en klassikerserie där de gett ut och ger ut Suetonius (Kejsarbiografier), Livius (Den Romerska Republikens Äldsta Tid), mm. W&Ws Klassikerserie har fått substantiellt stöd från Kulturrådet, och detta stöd råkar händelsevis ta formen av att de köper ex av böckerna och ger till alla folkbibliotek i Sverige (don't ask, det är komplext).

Ett resultat av detta är att man kan hitta klassikerserien på väldigt många bibliotek, även sådana som i vanliga fall inte skulle ha möjlighet att köpa in sådan smal (och oftast dyr) litteratur.

Erik, de har bra grekisk och senromersk litteratur också
 
Top