Nekromanti Bra ölupplevelser

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Sånna här jättesoliga dagar ökar mitt ölsug absurt mycket. Undantaget sommaren kan jag vara rätt mycket en ölsnobb och är svag för murriga ales och udda lagers. Men ibland är sammanhanget mycket viktigare än kvaliteten på ölen. När jag för någon vecka kom att språka om mina bästa ölminnen kom inget av sammahangen att inkludera någon av mina favoritales, utan bara massa lagers. Nått sånt här är listan:

3. Parc Güellm, Barcelona, Spanien, kall Hof under parasoll, trevliga arbetskamrater som sällskap, gassande solsken, härlig atmosfär, en kille längre bort som spelar "Girl from Ipanema" på elgitarr med förstärkare och total harmoni infinner sig.

2. Tropicana på Pers hotell, Gol, Norge, nån norsk lager i plastglas, varm bubbelpool efter heldags kall skidåkning, helt slut i kroppen, ölen delas med samob och rätt roligt sällskap i form av reseledare, brottningslag och en trevlig barnfamilj.

1. Dos, Tunisien, den lokala ölen i frostade glas, vid poolen på ett litet hotell i den sista oasen i den tuniska delen av Sahara. Efter hel dags ävenetyr, bad i först den varma källan och sedan i poolen, 35 grader drygt i skuggan, sambon som sällskap och en bra bok.

Bästa ale-minnet kommer på en hedrande 4-plats och är nog hemma i Bagarmossen i myshörnet i lägenheten, Innes and Gunn, i sällskap med Niklas inför rollspelshelg...
Så har ni likartade minnen att dela med er av?

-Gunnar (ölsugen på sommaren)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Koff Export när jag var ute och fiskade på Åland. Det handlade kanske inte så mycket om ölen, men det var otroligt godt.

Zeunerts Julöl, ett antal jular sedan. Satt hemma och tittade på TV (det var Moby Dick med Patrick Stewart, bland annat) och åt typ två burkar pepparkakor och drack mig full, och kräktes bland annat en rätt märklig pepparkakespya över en stol. Kommer ihåg varje klunk zeunerts som något helt magiskt. En av mina bästa jular.

Sedan kommer jag ihåg att jag drack en massa Staropramen och speltestade Chugunda med några polare ute på en uteservering en varm dag förra sommaren. Då tyckte jag att det var den godaste ölen någonsin, men det hade nog mer med dagen och känslan av att spela spel att göra.

Å så kommer jag ihåg att jag kopplade av med Murphy's Irish Stout på balkongen efter att ha flyttat in i Casa de Nils. Tiden fram tills dess hade varit så kaotisk att det kändes som något av det godaste jag någonsin druckit, så där gott att man är nära att kissa på sig bara för att man så plötsligt kopplar av så oerhört mycket; om jag nu ska välja en poetisk liknelse.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En av mina bättre ölupplevelser är när jag, pappa & min kusin var uppe i Oban i skottland andra gången. Vi sitter där på en typisk liten pub & bara insuper den där stämmningen där.
Skottar är trevliga & änne trevligare blir de när de inser att man inte är ifrån England...
Hursomhelslt, det var en sdåant där ruggit trevlig kväll som man hade där.

& ja, jag drack naturligtvis detn lokala wiskeyn & framförallt Guinness
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Visst skulle jag kunna skriva en massa prettosvar om när jag drack den och den exotiska ölen och kände det och det men hur kul vore det? Bättre att dela med sig av mer oväntade ölupplevelser.

- Tandådalen, sportlovet 1997. Efter en lång dag i backarna smakar en fesljummen folköl - Carlsberg, tror jag - fantastiskt.

- Föräldrarnas villa, sommaren 1999, ommålning. En kall Pripps lättjulöl smakar som bäst på på en byggnadsställning i sommarsolnedgången.

Dewil
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En liten pub i Shannon, Irland, där jag sitter mol allén och avnjuter en öl. In kommer en irländsk tös som jag mötte året tidigare på en helt annan semesterort på Barbados. Vi stirrar förvånat på varandra och utbrister "vad sjutton gör du här?" samtidigt - fast på engelska med svensk respektive irländsk brytning. Hon presenterar mig för sina kamrater, och de kommer fram till att jag inte kan dricka öl, så nu jävlar ska de lära mig.

Vad som hände därefter var fyrtalet favvo-sorter varav två från Guinness-bryggeriet, ett från ett lokalt bryggeri och en hemmagjord sak (tre stouts och en ale), långa diskussioner om isbjörnar, nordirländsk politik, engelsmän och deras brister, svenska ord som lagom och smörgåsbord och iriskans ställning som officiellt språk.

Få ölar har någonsin brädat de där.

Flickan var också trevlig.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Eftersom jag inte har några bra ölminnen (antingen så har jag endast druckit öl i normala tillfällen eller så har jag supit bort dem) men däremot en kasse dåliga ölminnen (En forumit och jag befinner oss på herrarnas, där jag tvättar händerna efter att ha avslutat mina toalettbestyr och forumiten står vid urinoaren. Plötsligt vänder han sitt huvud mot miig, ler illasinnat och utropar "I Kväll Storuggla! Ikväll blir det BUKKAKE!").
Så därför tar jag helt sonika någon annas ölminne:
"När man kommer hem från jobbet, så sätter man sig ner och så tar man en pilsner. Det liksom, kittlar i halsen."


Storuggla, saxen pekar på mig
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
En dag när jag bodde i Amman, Jordanien, så tog jag en lång promenad på ett par timmar. För att förstå implikationerna av detta så måste jag dels förklara att det var cirka 300 grader i skuggan, och det fanns ingen skugga. Dessutom hade jag svarta jeans och svart skinnjacka. Och det var mitt i sommaren. När jag började närma mig lägenheten igen så hade jag nästan börjat hallucinera om isbjörnen i Coca Cola-reklamen. När jag passerade hotell Amra så gick jag in där och tog en pilsner.

När man i den värmen får ett stort glas iskall Amstel, komplett med kondens på utsidan, då är det gott!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"När man i den värmen får ett stort glas iskall Amstel, komplett med kondens på utsidan, då är det gott!"

Ja det ska väl till det för att Amstel ska vara gott...


Storuggla, chaplin chappar
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Ja det ska väl till det för att Amstel ska vara gott...
Iskall i värmen är den faktiskt riktigt bra. Läskande och inte så massiv som andra.

Ska man findricka så är det ju Ruddles som regerar.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Men...

En av mina bättre ölupplevelser är när jag, pappa & min kusin var uppe i Oban i skottland
...
& ja, jag drack naturligtvis detn lokala wiskeyn & framförallt Guinness
Du sitter i Skottland, en högklassisknation på ales och dricker guinness? Men all bra skotsk öl då?

Guinness är korrekt dryck i Dublin, men i skottland... hm, tänker efter, i Glasgow hade jag en del probelm med att jaga rätt på skottsak märken, och whiskeyhandlaren som plockade fram udda och svårhittade saker, erbjöd en bunt saker jag köpt på bolaget. Kan det vara så j-vligt att vi importerar allt bra, så de inte har något kvar?

-Gunnar (blev sugen på Innes & Gunn)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
...och de kommer fram till att jag inte kan dricka öl, så nu jävlar ska de lära mig.
...
Vad som hände därefter var fyrtalet favvo-sorter varav två från Guinness-bryggeriet, ett från ett lokalt bryggeri och en hemmagjord sak (tre stouts och en ale),
Skönt att till sist hitta någon mer som är lärd att dricka öl på stout. Jag har alltid tyckt som om alla andra människor i världen är upplärda på lager och undrat om någon mer människa började med stouts som inkörning till öl-landet.

-Gunnar (nu mer kondesör av alla möjlgia ölsorter)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Men...

"Kan det vara så j-vligt att vi importerar allt bra, så de inte har något kvar"

Inte allt bra, eftersom vi inte får in den nordkoreansk sprit (som ska vara bättre än den sydkoreanska, om man tror... öh... nordkoreanerna...). Men i övrigt så har jag fått för mig att Systembolaget är jävligt bra på att ta in bra stuff. Sortimentet är jäkligt bra, det enda renodlade public service vi har (hade systemet varit privatägt hade det varit 90% renat och resten boxvin).


Storuggla, för många paranteser
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag är självlärd på stouts och ales :gremgrin:
Men jag tror att folk är lagerskolade här är på grund av att det som är billigast och vanligast på krogen är pripps och spendrups lagers. Och det är det som dricks när man är fattig finnig tonnåring.
Mer ales åt folket?


Storuggla, caffreys!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,807
Location
Göteborg
Ölälskare, se hit.

Det är nog inte många som vet det, speciellt inte utanför Örebro, så jag tänkte att jag skulle passa på att tipsa er. Örebro, närmare bestämt Närkes kulturbryggeri, har världens bästa öl, alla kategorier. Nu tror ni att det här bara är min personliga (och överdrivna) åsikt, men så är inte fallet. Det är den stora ölälskarsajten RateBeer, där användarna själva får rösta på ölsorter från hela världen, som har en topp 50-lista, på vilken Kaggen stormaktsporter ligger högst. Så kommer ni förbi Örebroet, PM:a mig så tar vi och sätter oss ned och snackar rollspel över ett par flaskor av världens bästa öl.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Ölälskare, se hit.

Åh fan, och i alla dessa år så har det enda jag gjort när jag varit i Örebro-trakten varit att springa orienteringstävlingar.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Ölälskare, se hit.

Intressant, lägger på minnet, ska häckla ölställena här istan tills jag lyckas få tag i det. Är annars svag för det mesta som kommer från andra svenska småbryggerier som Dugges och Nynäshamns Ångbryggeri. Kan varmt rekomendera det mesta från dem :)

-Gunnar (varför skarpar jag sånna här trådar som bara gör mig ölsugen?)
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Jag är en trogen öldrickare sedan många år men har ändå svårt att plocka fram ett specifikt bra ölminne. Risken finns väl att många av de trillat in i dimman efter för många öl.

Men jag vet i alla fall en kväll då ölen smakade exceptionellt bra. Min första helg i Australien för alldeles för många år sedan så reste vi upp till Coconut Beach (ligger nånstans där uppe i Far North Queensland). Välorganiserad som resan var så var massa aktiviteter förbestämda, som nattvandringen i regnskogen. Nu råkar jag dock lida av en aniiiiiiiiingen viss ormfobi. Guiden stillade denna otroligt bra genom att berätta om gruppen han tog ut i skogen senast, då hade hela gruppen gått förbi en 3-meter pyton som legat sisådär en halvmeter från stigen. Visserligen träffade de bara på ormar var 5-6 tur ut så statistiken talade ju mot att vi skulle möta några.

Hälsosamt livrädd så stod jag i gigantiskt heta natten med långbyxor och långtröja (för att skydda mig från allt som kunde anfalla) och redan innan vi kommit iväg så hade jag frossa och kallsvett. Men, men, ska man uppleva Australien så ska man.

Efter turen i skogen (vi såg inga ormar, de bara fanns där ändå) så tja.. jag hade lite svårt att sluta skaka. Så jag knatade raka vägen till puben, svepte mina första Australiensiska öl och kunde slutligen slappna av.

Kanske inte så mycket ett ölminne utan mer ljuva-alkohol-minne men damn goda var de och efter det blev jag notorisk Victoria Bitter-drickare.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
1. Under parasolen på Platanias strand, Kreta, bröllopsresan sommaren 2005.

2. Piazza Navona, Rom, i skymningen våren 2004 efter en lång dags "ancient stone spotting".

3. Bluesbar i Chicago i slutet av maj 2004. Tillsammans med riktigt skön blues blir även den sunkigaste Heineken minnesvärd.

4. The Eagle and Child (AKA The Bird and the Baby) i Oxford under konferensveckan i augusti 2003.
 
Top