Nekromanti Bra ölupplevelser

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
På en konstig bar i en tatuerarstudio i Prag... Världens godaste fatöl (nio spänn för en halvliter), och ett klientel som ser ut att vara hämtad från vilken David Lynch-film som helst (inklusive en vanskapt dvärg).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Min största ölupplevelse by far var väl egentligen när vi var på klassresa i Tjeckien i 9:an, och lärarna motvilligt fick låta oss besöka Pilsner Urquell-bryggeriet i Plzen eftersom läraren i klassen vi besökte, just i Plzen, prompt ville visa oss stadens stolthet. Eftersom lärarna lät oss besöka sagda bryggeri, var de också tvungna att låta oss dricka öl. Så jag satt där med en bunte klasskompisar, drack kall Pilsner Urquell från fat i den mysiga källaren på platsen där den första pilsnern fucking skapades. Det var en upplevelse av rang, och det blev inte sämre av att jag kunde uppbringa en mobil, ringa min farsa, som är en enorm konnäsör av centraleuropeisk öl, och säga: "Gissa var ja-ag är?" :gremsmirk:

Men mysigast egentligen var nog en öl jag drack på en liten, pittoresk nudelrestaurang en mörk kväll i Kamakura ett par år senare. Inte för att ölen i sig var exceptionellt god, det var nog en fattig Sapporo eller något liknande, eller för att restaurangen var särdeles mysig i sig, den såg mest ut som en glorifierad kebabvagn...men det är något särskilt med Kamakura by Night, det är liksom symptomatiskt för allt som är vackert med Japan. Det finns bara pyttesmå fyrkantiga hus inramade av grönskande kullar och sandstränder, sparsam gatubelysning och lite små krogar och jourbutiker som ger ifrån sig sprakande neonljus. Och så fort man går ut känner man liksom på själva nattluften att Stilla Havet bara är ett stenkast bort. Jag kan inte riktigt klä det i ord, really; det bara ägde.

Varje gång vi går på fjälltur brukar jag och farsan släpa med oss fyra-fem halvlitersburkar Jever eller Pilsner Urquell. Så fort vi nått vår tältplats, lägger vi dem på kylning i en bäck. Förr eller senare kommer det där förbannade tokheta fjällvädret, och då kommer våra bäckkylda öl att vara typ en skänk från Gud (okej, Rostock då). Det funkar lika bra varje gång, och det är alltid värt mödan att släpa upp varenda centiliter.

- Ymir, over and out
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Re: Exakt vad jag sade! (NT)

Fast då ska det ju vara iskall Carlsberg i Alexandria...
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Schmutzbier

En hel del schmutzbier har det blivit världen över. Min jobbarkompis Salle brukar kalle det för Pit Stop.

Dvs du trampar in i hotellobbyn med dina skitiga arbetskläder, illaluktande av pappersbrukets obarmhärtiga dofter och ditt dagliga svettande... Hägrar gör baren i lobbyn.

Schmutzbier!!!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Men...

Well, jo jag drack nått skottskt åxå.. Kommer dock inte igåg vad den hette dock, inte mer att den smakade välldigt mycket & var så inni bänken god !!!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Fasen, har åxå haft en sådan där nära-öl-upplevelse...
& ja, det var sådär gott att man rös i hela kroppen !
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Egentligen så hatar jag rent ut sagt öl... Jag tycker bättre om drinkar och en eller annan cider.

Den enda gången som öl har varit drickbart och till och med ganska gott var en gång förra året. Det var en varm sommardag och jag råkade av en slump träffa på några bekanta som låg och solade sig på en klippa. Där fastnade jag och blev bjuden på lite öl och chips. Det var schysst :gremsmirk:
 

LukeFagwalker

Veteran
Joined
8 Nov 2005
Messages
175
Location
Hjärtum
det finns en ölupplevelse som slår alla andra mina.

tänk er en varm stjärnklar sommarkväll, du sitter i skogen med ett par goda vänner och dricker folköl. det går över till natt och lägerelden är det enda ljuset förutom stjärnorna. ni sätter på en skiva med Bob Marley och bara sitter och njuter, drar lite rövarhistorier och lyssnar till reaggen som blandas med skogens alla ljud. helt Underbart.
 

LukeFagwalker

Veteran
Joined
8 Nov 2005
Messages
175
Location
Hjärtum
håller helt med om systemet i och för sig är jag bara nitton så det mesta blir folköl för mig men det är ju bara att glo lite i systemets katalog så ser man hur jävla bra de är.

Pripps är det inget fel på men och stout är gott. ale är inget för mig men jag föredrar falcon Bayersk när det ska vara lite mörkare.
 
Top