Nekromanti Bröderna Lejonhjärta- film igen- bu eller bra

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
om det blir en hundramillions-rulle på engelska blir jag superglad. Och skönt med en annan Jonathan. Han sabbade förra filmen.
Och Tengil är en jävligt bra skurk. Undrar vem han var i vår värld innan han dog.
Och Georg Årlin (även prästen i Emil i Lönneberga) är duktig som fan på att vara superskurk. Han bara sitter där och blänger med stora påsar under ögonen, ser lite bakfull och hatisk ut, så blåser han lite horn då och då och pekar ut sina offer medan draken verkställer. :gremsmile:

/solvebring som alltid önskat att Tengil åtminstone kunde ha en replik. Det där med tyst ondska funkar dåligt i filmer där knektarna har rosa mantelfoder.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Om Törnrosdalen hade varit lite ballare...
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/8FfRRpRAHI0&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/8FfRRpRAHI0&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
solvebring said:
Arfert said:
om det blir en hundramillions-rulle på engelska blir jag superglad. Och skönt med en annan Jonathan. Han sabbade förra filmen.
Och Tengil är en jävligt bra skurk. Undrar vem han var i vår värld innan han dog.
Och Georg Årlin (även prästen i Emil i Lönneberga) är duktig som fan på att vara superskurk. Han bara sitter där och blänger med stora påsar under ögonen, ser lite bakfull och hatisk ut, så blåser han lite horn då och då och pekar ut sina offer medan draken verkställer. :gremsmile:

/solvebring som alltid önskat att Tengil åtminstone kunde ha en replik. Det där med tyst ondska funkar dåligt i filmer där knektarna har rosa mantelfoder.
Fast rosa är väl en rätt ond färg?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
om det blir en hundramillions-rulle på engelska blir jag superglad.
Det blir inte jag. Jag hade hellre sett en svenskspråkig filmatisering med en budget på tio miljoner, det är sedan länge bevisat att awesome fantasyfilmer kan göras även med små medel. Bröderna Lejonhjärta är en svensk saga, och på svenska vill jag se den.


As for vem Tengil kan ha varit innan han dog, tja, om jag tänker på historiska personer som har liknande personlighet och namn så...hmm...Timur Lenk? :gremlaugh:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det faktum att Aragorn hugger huvudet av någon -under parlamentär- betraktar jag som Lotr-filmatiseringarnas enskilt största övergrepp gentemot böckerna, hittar de på den typen av fanstyg i Bröderna Lejonhjärta-adaptionen vill jag definitivt inte se den...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Att man vill försöka på nytt idag är härligt och jag vill uppmuntra allt sådant alla gånger.
Fast om originalet är ett mästerverk eller så tycker jag det kan vara värt att skippa travestin en remake sannolikt hade blivit, och fokusera på att istället göra något nytt och fräscht originalverk. Ta tex Ronja Rövardotter, som är en av de bästa svenska filmerna någonsin; snälla, gör ingen remake på den, plz? :gremblush:
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Ymir said:
Att man vill försöka på nytt idag är härligt och jag vill uppmuntra allt sådant alla gånger.
Fast om originalet är ett mästerverk eller så tycker jag det kan vara värt att skippa travestin en remake sannolikt hade blivit, och fokusera på att istället göra något nytt och fräscht originalverk. Ta tex Ronja Rövardotter, som är en av de bästa svenska filmerna någonsin; snälla, gör ingen remake på den, plz? :gremblush:
Fast sånt där beror lite på iof... Hurvida man försöker göra en remake på boken utan att snegla på filmen eller om man försöker tolka med filmen också, vilket nog tyvärr blir det vanligaste
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Ymir said:
Att man vill försöka på nytt idag är härligt och jag vill uppmuntra allt sådant alla gånger.
Fast om originalet är ett mästerverk eller så tycker jag det kan vara värt att skippa travestin en remake sannolikt hade blivit, och fokusera på att istället göra något nytt och fräscht originalverk. Ta tex Ronja Rövardotter, som är en av de bästa svenska filmerna någonsin; snälla, gör ingen remake på den, plz? :gremblush:
Inte för att vara sån, men jag tror nog att det finns extremt fåtal filmer som jag kan betrakta som sådana mästerverk att jag skulle vilja förbjuda att dom görs om i framtiden.

Film är en historia, oavsett om dom baseras från ett filmmanus, teatermanus eller från en bok. Idag finns det många som missar filmer som jag anser är mycket värda att se, bara för att dom har så många år på nacken. Får dom skylla sig själva? Till viss del, men samtidigt så bör man försöka att underlätta för dom att se filmer, och om en remake behövs för det, kör hårt!

Tyvärr så kan det bli fel, men då har vi klassikerna kvar
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ymir said:
Det faktum att Aragorn hugger huvudet av någon -under parlamentär- betraktar jag som Lotr-filmatiseringarnas enskilt största övergrepp gentemot böckerna, hittar de på den typen av fanstyg i Bröderna Lejonhjärta-adaptionen vill jag definitivt inte se den...
Jag var mer inne på stämning och stuk före faktisk handling, men jag förstår precis vad du menar och skriver under på det. =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ymir said:
Att man vill försöka på nytt idag är härligt och jag vill uppmuntra allt sådant alla gånger.
Fast om originalet är ett mästerverk eller så tycker jag det kan vara värt att skippa travestin en remake sannolikt hade blivit, och fokusera på att istället göra något nytt och fräscht originalverk. Ta tex Ronja Rövardotter, som är en av de bästa svenska filmerna någonsin; snälla, gör ingen remake på den, plz? :gremblush:
Jag vet inte, originalet finns ju kvar, det är ju bara att ignorera den nya versionen i så fall. Förövrigt kan man ju fundera på hur Lindgren-filmerna sett ut om Tage Danielsson regisserat dem alla. En fantastisk tanke! :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Ymir said:
Fast om originalet är ett mästerverk eller så tycker jag det kan vara värt att skippa travestin en remake sannolikt hade blivit, och fokusera på att istället göra något nytt och fräscht originalverk. Ta tex Ronja Rövardotter, som är en av de bästa svenska filmerna någonsin; snälla, gör ingen remake på den, plz? :gremblush:
Originalet finns kvar även om man gör en remake. Och jag tycker att man gott kan göra både remakes och nya, fräscha originalverk.

Ronja slipper jag gärna se igen, dock. Gillar inte originalet, tror inte jag skulle gilla remaken.

Om de inte gör det till en film i i ett mörkt, regnigt 90-tal då... =)


EDIT: Jag menar, bortsett från Lejohjärta och Mio min Mio, finns det ens några Astrid Lindgrenberättelser som inte är i genren "skitjobbiga ungar man bara vill vrida nacken av"?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
solvebring said:
P. S. Mantlar med rosa föder, stickade ringbrynjor och Tengil-soldater med götdialekt är trevligt, men å andra sidan vore det ballt om Sverige kunde producera riktig fantasy. ... "Ska inte du upp i bergen och se på månskenet?" D. S.
Ja, så kul det vore om Sverige kunde göra saker som ser precis ut som amerikanska saker!

Min åsikt: Om alla talar engelska så är det inte en svensk film, och det är heller inte Bröderna Lejonhjärta, utan The Lionheart Chronicles eller nå't sån't. Så "Ny amerikansk/brittisk dussinfantasy!" är inte en nyhet som jag känner att jag bryr mig så mycket om. Jag känner mig vagt ledsen, eftersom det innebär att ingen kommer att filmatisera Bröderna Lejonhjärta, men den risken var väl aldrig särskilt stor, i vilket fall som helst.

Det är synd att man inte kan göra svensk film som når en internationell publik.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Genesis said:
Det är synd att man inte kan göra svensk film som når en internationell publik.
Undantag finns förstås, men dom är få. Jag tror att det bästa för en svensk film är om den inte försöker vara som dom amerikanska. Som den nya Hamilton (som jag iofs inte har sett än, men av trailern att döma var den extremt amerikansk inspirerad).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tror de skulle varit rätt lika som de blev. Jag tycker Hellbom är rätt bra på Lindgren. De jobbade rätt tajt. Filmerna är snarare ett resultat av tidsanda och (knappa) resurser. ...och Danielsson var än jämn regissör. Man kan inte räkna med att allt skulle vara Ronja-klass.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
... jag skulle snarare gissat på att Tengil varit en bitter byråkrat som i det efter detta fått makt. Eller nåt i den stilen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Genesis said:
Det är synd att man inte kan göra svensk film som når en internationell publik.
Du menar i stil med Låt den rätte komma in och Män som hatar kvinnor? Det var rätt bisarrt för mig när jag såg bussar med Mikael Nyqvists ansikte på bussar i Australien. När jag har läst recensioner på imdb om Låt den rätte komma in så har det bara varit hyllningar från personer som går på filmfestivaler.

Så svensk film är gångbar utomlands. De får bara skita i att göra sin vanliga skit.

/Han som tycker att Lasse Hallström gör svensk film med hollywoodbudget
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Han said:
Du menar i stil med Låt den rätte komma in och Män som hatar kvinnor?
Du har rätt. Jag blir lite lurad av de amerikanska omfilmatiseringarna, bara. Svensk film kan slå internationellt (om än kanske inte i USA), så då är det ju extra synd om man inte vill försöka med Bröderna Lejonhjärta.
 
Joined
14 Sep 2011
Messages
113
Location
Uppsala
Genesis said:
Svensk film kan slå internationellt (om än kanske inte i USA), så då är det ju extra synd om man inte vill försöka med Bröderna Lejonhjärta.
Precis min tanke också.

Det man borde göra är ju att utnyttja att några svenska filmer faktiskt fått genomslag internationellt och bygga vidare på det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Genesis said:
solvebring said:
P. S. Mantlar med rosa föder, stickade ringbrynjor och Tengil-soldater med götdialekt är trevligt, men å andra sidan vore det ballt om Sverige kunde producera riktig fantasy. ... "Ska inte du upp i bergen och se på månskenet?" D. S.
Ja, så kul det vore om Sverige kunde göra saker som ser precis ut som amerikanska saker!
... Är något som jag aldrig har påstått. :gremsmile:
Med handen på hjärtat, Lejonhjärta är rätt bra vad gäller ton, miljö och sådant - faktiskt. Man har dock gjort filmen en massa orättvisa genom dålig budget och dylika. Arfert skrev ovan att det nog blev som det blev tack vare tidsandan och resurserna, och det stämmer nog bra.

Det får gärna vara hur nordiskt som helst, men de får gärna satsa lite mer på skådespel och rekvisita, liksom. ... Det känns som att svensk film bara görs lite halvhjärtat, många gånger, eller vad man ska säga. "Omtagning? Äsch, vad fan, silvertejpa den där hjälmen så tar vi väl en till då, men sen får det fan räcka!"

/solvebring som tycker att det finns en del bra svensk film, även om det är ovanligt. Det känns ofta som att Göta Kanal och Beck är våra options - fast tja, första Göta Kanal är ju bra.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Filmerna är snarare ett resultat av tidsanda och (knappa) resurser. ...och Danielsson var än jämn regissör. Man kan inte räkna med att allt skulle vara Ronja-klass.
Du menar att Danielsson var ojämn, eller va?

Skitsamma, det där med tidsanda och resurser stämmer nog riktigt bra i många fall. Kan inte göra annat än att skriva under på det. Som jag nyss skrev till Genesis tror jag på dina ord, och det är just det som gjort filmer som Lejonhjärta en enorm orättvisa.
 
Top