Nekromanti Bröderna Lejonhjärta- film igen- bu eller bra

Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Ja, vad tror ni?

Själv så lutar jag åt Bra just nu, men man vet ju aldrig... Kunde gärna slakta lite fler saker i den vägen kanske, om det kunde göras på ett bra sätt (vad DET nu månde vara)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
Med tanke på att det är Tomas Alfredson som har regisserat Låt den rätte komma in och Tinker Tailor Soldier Spy så har jag fullt förtroende för honom. Tomas Alfredson tänkte dessutom ta med samma kille som har haft hand om fotot (har jag fått för mig) plus samma manusförfattare som skrev Låt den rätte komma in. Svenskar har vuxit upp med bröderna Lejonsnärta, så det är nog svårt att kunna våldföra sig på den.

/Han som gillar när folk gör filmer av böcker och graphic novels för de har ett helt annat djup än vanliga filmmanus
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,585
Location
Rissne
Jag har ingen vidare stark relation till Astrid Lindgrens berättelser. De flesta intresserade mig inte ett dugg som barn; Pippi och Emil och Karlsson var mest pinsamma, tyckte jag. Bröderna Lejonhjärta var nog den som tilltalade mig mest, med sitt fantasytema. Och så det här med döden, det var hemskt läskigt och spännande.

För mig går det dock inte att "ta sönder" verk genom att filmatisera dem. Möjligen om man perverterar en av mig omtyckt poäng (som att Asimovs antipati mot frankensteinkomplexet ignorerades i filmen som av outgrundlig anledning fick namnet I, Robot), men i Lindgrens filmer finns för mig ingenting jag bryr mig om i den utsträckningen.

Så jag hoppas på en schysst svensk fantasyrulle med lite skön svärta. Om det sedan är mörkt, regnar och är 90-tal blir jag bara gladare...
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
krank said:
Så jag hoppas på en schysst svensk fantasyrulle med lite kön svärta.
Just »kön svärta« skulle vara en såndär grej som för mig skulle sabba Bröderna Lejonhjärta.

Hursomhelst så är jag försiktigt positiv. Det borde vara möjligt att göra en bra remake.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Arfert said:
Är det en engelsk version, eller på svenska igen?
På engelska vad det glunkas om just nu i alla fall... Svårt att se en svensk film med en budget på ett par hundra mille som det också talas om, så...
Men just nu verkar det vara mycket rykten och sånt...
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
krank said:
Jag har ingen vidare stark relation till Astrid Lindgrens berättelser. De flesta intresserade mig inte ett dugg som barn; Pippi och Emil och Karlsson var mest pinsamma, tyckte jag. Bröderna Lejonhjärta var nog den som tilltalade mig mest, med sitt fantasytema. Och så det här med döden, det var hemskt läskigt och spännande.

För mig går det dock inte att "ta sönder" verk genom att filmatisera dem. Möjligen om man perverterar en av mig omtyckt poäng (som att Asimovs antipati mot frankensteinkomplexet ignorerades i filmen som av outgrundlig anledning fick namnet I, Robot), men i Lindgrens filmer finns för mig ingenting jag bryr mig om i den utsträckningen.

Så jag hoppas på en schysst svensk fantasyrulle med lite kön svärta. Om det sedan är mörkt, regnar och är 90-tal blir jag bara gladare...
För mig är det där helkonstigt :gremwink: MEN... Karlsson har jag aldrig gillat så där kvittar det- men visst kan man sabba saker genom att göra film av det- eller inte grunden iof- utan det blir mer en dålig film av nåt som är bra, men det kan ju svida i hjärtat också (som det tecknade pippi, hugaligen)

Fast visst hade det varit lite roligt med en total remake av pippi som nån förortsbrud istället- för det handlar ju där trots allt mycket om att bryta normer och våga vara annorlunda och sig själv utan att bry sig så mycket om vad andra tycker.... Eller så är det bara en knasig tjej som har tendens att, pga av sin nyfikenhet, hamna i trubbel...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,585
Location
Rissne
Lynx said:
Fast visst hade det varit lite roligt med en total remake av pippi som nån förortsbrud istället- för det handlar ju där trots allt mycket om att bryta normer och våga vara annorlunda och sig själv utan att bry sig så mycket om vad andra tycker.... Eller så är det bara en knasig tjej som har tendens att, pga av sin nyfikenhet, hamna i trubbel...

Det där var typ den bästa idén jag hört. Den här veckan iaf. Som en svensk version av Misfits! =)

//Krank, that would be an awesome campaign.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,619
Location
Huddinge
Lynx said:
utan det blir mer en dålig film av nåt som är bra, men det kan ju svida i hjärtat också (som det tecknade pippi, hugaligen)
wut
den tecknade Pippin är ju bra (eller jag tyckte i alla fall när jag såg det)


jag tror på den här filmen, jag tycker att det känns som helt rätt människor står bakom den och att en remake ligger rätt i tiden.
dan gamla filmen var ganska fånig (på ett dåligt sätt)

//Lukas som dock hoppas att dom gör Katla med samma teknik som Förut
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Lu-kaazh said:
Lynx said:
utan det blir mer en dålig film av nåt som är bra, men det kan ju svida i hjärtat också (som det tecknade pippi, hugaligen)
wut
den tecknade Pippin är ju bra (eller jag tyckte i alla fall när jag såg det)


jag tror på den här filmen, jag tycker att det känns som helt rätt människor står bakom den och att en remake ligger rätt i tiden.
dan gamla filmen var ganska fånig (på ett dåligt sätt)

//Lukas som dock hoppas att dom gör Katla med samma teknik som Förut
hehe- ja där ser man. Fast är man uppväxt med filmade pippi och dåliga läppsynkningar så vet jag ingen som tycker att den tecknade är särskilt bra- Men å andra sidan så var jag heller inte dess målgrupp, så lyssna inte för mycket på en ganska medelåldersmans gnäll om hur det minsann borde vara... :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
om det blir en hundramillions-rulle på engelska blir jag superglad. Och skönt med en annan Jonathan. Han sabbade förra filmen.
Och Tengil är en jävligt bra skurk. Undrar vem han var i vår värld innan han dog.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
krank said:
Lynx said:
Fast visst hade det varit lite roligt med en total remake av pippi som nån förortsbrud istället- för det handlar ju där trots allt mycket om att bryta normer och våga vara annorlunda och sig själv utan att bry sig så mycket om vad andra tycker.... Eller så är det bara en knasig tjej som har tendens att, pga av sin nyfikenhet, hamna i trubbel...

Det där var typ den bästa idén jag hört. Den här veckan iaf. Som en svensk version av Misfits! =)

//Krank, that would be an awesome campaign.
Man har ju en tendens att snöa fast i hur det var när man var liten och hur det "borde vara" (eller jag i alla fall) så ibland är det bra att det kommer nåt som sparkar undan i alla fall ett ben så man kan få perspektiv på saker- sen må det vara hänt att man inte gillar det nya man ser- men då har man i alla fall fått se nåt annat än hur det borde vara...

Fast jag vill i alla fall inte se NÅN karlsson på taket, vare sig i rally eller astrid lindgrens värld
 
Joined
14 Sep 2011
Messages
113
Location
Uppsala
Ska man göra en remake på Bröderna Lejonhjärta så är det väl det här gänget man vill ha. Jag är försiktigt förhoppningsfull.

Sedan skulle jag vilja se en svensk League of Extraordinary Gentlemen med Pippi, Bamse, Ture Sventon och andra klassiska barnfigurer.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
AndersG said:
Sedan skulle jag vilja se en svensk League of Extraordinary Gentlemen med Pippi, Bamse, Ture Sventon och andra klassiska barnfigurer.
Det var den bästa idé jag hört på länge!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bra, bra, bra! Filmatiseringarna av Astrids verk är för det mesta väldigt tämligen dåliga och barnskådisarna är för det mesta ruskigt, ruskigt dåliga och det brukar vara en eller två vuxna skådisar som räddar allt från totalflopp. ... Fast tja, hela den gamla skolan har ju typ trillat av pin vid det här laget eller börjat dra sig tillbaka.

Kort sagt så behöver Lindgren-filmerna nytt blod, ny färg och en ordentlig uppryckning. Att man vill försöka på nytt idag är härligt och jag vill uppmuntra allt sådant alla gånger.

Samtidigt är det så att film är alltid film, och varje version är sin egen. Man kan inte utan att vara orättvis jämföra en film med boken och man kan sällan jämföra en gammal version med en ny utan att peka i båda riktningarna. Självklart kommer Allan Edwall alltid att ha en särskild plats när det gäller Lindgren-filmerna (det är ju typ han som är dem) och Emil är Emil och Katla Katla - fast det behöver inte betyda att det inte kan dyka upp en ny Katla, en annan Skorpan osv. Om de kunde filma om Pippi Långstrump och göra filmerna iaf uthärdliga vore det också trevligt. ... Fyfan för Pippi alltså.

/solvebring som helt enkelt är för att filmatisera gamla prylar på nytt. Det kan bli bättre och det kan bli sämre - oavsett är det roligt och trevligt att det sker.

P. S. Mantlar med rosa föder, stickade ringbrynjor och Tengil-soldater med götdialekt är trevligt, men å andra sidan vore det ballt om Sverige kunde producera riktig fantasy. ... "Ska inte du upp i bergen och se på månskenet?" D. S.
 
Top