Brädspelsbord?

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,087
Jag har kollat in IKEA-bord. De som är av duglig storlek (>90cm på kortsidan t.ex) verkar, även hos IKEA, kosta 7k+, framför allt om det ska vara utdrag/klaff. Vad som är "knappast särskilt dyrt" varierar såklart från person till person, men åtminstone för mig känns ett bord på 7k som en betydande investering. Även om jag nu skulle tänka på det som att det "ersätter köksbordet helt" snarare än att det är "ett extrabord jag tar fram när det behövs". (Och då skulle jag dessutom behöva hitta ett nytt hem åt mitt nuvarande köksbord…)

Det sagt mottar jag såklart tacksamt exempel på bord i rimlig prisklass.
En variant man kan titta på är om man kan ha två bord, där man använder ett till vardags och plockar fram ett andra (kanske från ett annat rum) och ställer ihop med när man ska spela (förutsätter att det finns plats att göra så, förstås)? T.ex. får du 2 st 125 x 75 cm (150 cm x 125 cm tillsammans) för 2 x 795 spänn på IKEA (nej, jag fattar inte varför priset på bord ökar mycket snabbare än ytan...). Det löser också problemet att matbord oftast blir onödigt långa för speländamål när de blir stora.

Eller ett tredje också om spelet blir riktigt stort - det är i alla fall en flexibel lösning...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Skulle kunna funka såklart, även om två sådana blir lite otympliga och kvadratiska 160×152. Och blir 7000:-. Men kanske är stabiliteten jämfört med t.ex. ett pingisbord tillräckligt god för att motivera prisskillnad på 3–4500:-.
Jag har inte tyckt den där modellen av slagbord varit så stadig de gånger jag stött på den, men det kanske bara råkat vara de två-tre borden. Då tror jag mer på pingisbord.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Det kanske kan vara värt att kolla hur det skulle funka med typ en mdf-skiva på två bordsbockar.
Hur tung är en MDF-skiva? Hur mycket behöver man krångla med egna verktyg och/eller ha med folk att göra för att få en i rätt storlek (1220×2440 är kanske lite… stort? Kanske? Jag vet inte, kanske funkar det)? Behöver man montera bordsbockarna med skruv och grejer eller tänker du att man liksom bara lägger på?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,065
Hur tung är en MDF-skiva? Hur mycket behöver man krångla med egna verktyg och/eller ha med folk att göra för att få en i rätt storlek (1220×2440 är kanske lite… stort? Kanske? Jag vet inte, kanske funkar det)? Behöver man montera bordsbockarna med skruv och grejer eller tänker du att man liksom bara lägger på?
Mdf-skivor är ganska tunga, men om ni är två bör det inte vara några problem. På många byggvaruhus går det att få skivan sågad i precis de mått en vill ha. Det kräver så klart att du har lite med folk att göra, men det kan nog hända att vissa har typ formulär på hemsidan eller liknande. Jag har bara koll på mitt Hornbach (som jag älskar). Det kan nog funka att bara lägga på skivan på bockarna, men det blir så klart mer stabilt att skruva fast dem. Det bör dock inte krävas mer än en skruvmejsel och fyra små skruvar för de bockarna jag länkade till.

Men visst, det blir kanske lite meckigare än ett riktigt bord.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Mdf-skivor är ganska tunga, men om ni är två bör det inte vara några problem.
Får fundera på saken. Jag är ju om inte annat bara en =) Och vill jag kunna förbereda setup etc för spelen innan folk kommer behöver jag ju också bord jag kan flytta mellan rum själv.

Om jag skruver fast, då blir det (antar jag) lite drygt att flytta mellan rum och så, precis som med vanliga bord?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
800
Har du funderat på ett slagbord? Det här från IKEA går att vika ihop till en kompakt förvaringsmöbel då det inte används. Osäker på om storleken är lagom, men då kanske man kan köpa två?
Personlig åsikt, men jag hade just det där bordet som köksbord ganska länge och på grund av hur benen sitter är det snudd på omöjligt att sitta bekvämt vid nån längre tid. Det väger också närmre 50 kg, vilket kan vara för tungt för vissa att flytta fram och tillbaka.

Edit: Definitivt stadigt däremot. Både tack vare tyngd och en benplacering som är stadighetsoptimerad snarare än komfortoptimerad :)
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Jag har kollat in IKEA-bord. De som är av duglig storlek (>90cm på kortsidan t.ex) verkar, även hos IKEA, kosta 7k+, framför allt om det ska vara utdrag/klaff. Vad som är "knappast särskilt dyrt" varierar såklart från person till person, men åtminstone för mig känns ett bord på 7k som en betydande investering. Även om jag nu skulle tänka på det som att det "ersätter köksbordet helt" snarare än att det är "ett extrabord jag tar fram när det behövs". (Och då skulle jag dessutom behöva hitta ett nytt hem åt mitt nuvarande köksbord…)
Går man upp i 7K börjar det nästan lukta som att man snarare ska titta på när det kommer begagnade brädspelsbord.

Men å andra sidan kanske man vill ha ihopfällbara saker.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Det kanske kan vara värt att kolla hur det skulle funka med typ en mdf-skiva på två bordsbockar.
Jag specialbeställde ett brädspelsbord som var 120 brett och ganska långt, från en snickarfirma. Detta var typ 15 år sedan och vad jag minns gav jag bara 4 lax för den. Det var inte vackert, och det vägde trehundra miljarder ton (läs: Typ 100 kg) men det gjorde sin grej. Och det var då jag märkte att 120 brett är… ganska brett.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Man kan också kolla på sidor som säljer bland annat döds- och konkursbo. På Slag1 finns exempelvis ett (slitet) pokerbord.


Här är lite mer från verkstäder. Kan få billiga mobiltelefoner där också.

 
Top