Brädspelsbord?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Jag har ju flyttat till ny lägenhet, och eftersom den ligger lite mer centralt (i Stockholm) så funderar jag på om man kanske borde försöka dra igång lite brädspelsträffar. Jag har en massa ospelat, och jag saknar spelandet!

Förutsättningarna är: Jag har ett kök, ett vardagsrum och ett sovrum. Framför allt de två senare är ganska rymliga. Vardagsrummet är 22m² och sovrummet 15.5m².
Jag har i dagsläget tre bord:
  • Lågt soffbord, 60×120cm
  • Datorbord, 80×160cm
  • Köksbord, 76×120cm
Och några exempel på spel jag skulle vilja ha plats att spela:
  • Arkham och Eldritch Horror (gärna med iaf någon expansion)
  • Mansions of Madness
  • TIME Stories
  • Siege of the Citadel, Modiphiusversionen (de största scenarierna i grundspelet är 3x3 tiles, varje tile är c:a 30×30cm)
  • Space Hulk
  • Dust
  • Blackstone Fortress
  • Twilight Imperium
Så det säger sig självt att det här inte fungerar just nu. Vad jag funderar på är vad som är en LÄTT och någorlunda billig och hållbar lösning. Det är alltså viktigare för mig att det här inte blir ett hobbyprojekt än att det är den billigaste lösningen, men jag är heller inte ute efter att lägga 15 lax på något som jag använder nån gång ibland.

Ett vanligt bord som behöver stå någonstans är görbart. Sovrummets golvyta är mycket outnyttjad och jag sover ändå generellt i soffan i vardagsrummet (annan diskussion). Men jag skulle heller inte vara negativ till något man kan vika ihop och ställa mot en vägg. Jag har kollat på Gamemat.eu och på Urbanmatz till exempel.

Så… vad är era bästa råd?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Okej, så här är något lite "out of the box": har du övervägt ett pingisbord?

De är stora, hyfsat stadiga, och går oftast att fälla ihop till ett relativt kompakt paket som ofta går att rulla.

Och en sökning på prisjakt säger att de inte är allt för jäkla dyra...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Och om du nån gång har behovet att köra två spel parallellellt på det (vilket det borde finnas plats för beroende på spel) så har du ett praktiskt nät som håller saker och ting separat ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Okej, så här är något lite "out of the box": har du övervägt ett pingisbord?

De är stora, hyfsat stadiga, och går oftast att fälla ihop till ett relativt kompakt paket som ofta går att rulla.

Och en sökning på prisjakt säger att de inte är allt för jäkla dyra...
Kollar på Stigas Midi-bord; kostar visserligen nästan 4k men verkar vara rätt lagom storlek (181×102). De billigare varianterna jag såg på Prisjakt verkade… mindre stadiga, men det kanske bara var den känsla jag fick.

Kanske värt att köpa Stiga för typ… svensk garanti och lägre frakt, antar jag. Även om det blir typ dubbelt så dyrt som själva bordet som att köpa från Gamematz etc.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Kollar på Stigas Midi-bord; kostar visserligen nästan 4k men verkar vara rätt lagom storlek (181×102). De billigare varianterna jag såg på Prisjakt verkade… mindre stadiga, men det kanske bara var den känsla jag fick.

Kanske värt att köpa Stiga för typ… svensk garanti och lägre frakt, antar jag. Även om det blir typ dubbelt så dyrt som själva bordet som att köpa från Gamematz etc.
Jag är övertygad om att det här är just en sån sak där man får vad man betalar för, så det låter klokt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Jag är övertygad om att det här är just en sån sak där man får vad man betalar för, så det låter klokt.
Samtidigt ser ju Pongoribordet också helt OK ut.

Det här känns å ena sidan precis som du skriver som en sån sak där man får vad man betalar för… Men å andra sidan också som en sån sak där man gärna skulle vilja klämma och känna lite själv.

Alternativt hitta lite youtubevideos med folk som faktiskt klämmer och känner lite. Jag hittade en om Pongporibordet men det var mest en uppackningsvideo och man fick ingen direkt uppfattning om stabilitet.

Sedan är kanske inte absolut stabilitet ett måste heller. Ingen ska ju direkt sitta på det. Men det är såklart nice om själva bordsskivan inte liksom flyttar omkring medan man spelar… =)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Kollar på Stigas Midi-bord; kostar visserligen nästan 4k men verkar vara rätt lagom storlek (181×102).
Det verkar (tycker jag) vansinne att köpa ett nytt pingisbord. Det måste ju finnas skitlass med oanvända pingisbord som står och samlar damm ute i stugorna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Det verkar (tycker jag) vansinne att köpa ett nytt pingisbord. Det måste ju finnas skitlass med oanvända pingisbord som står och samlar damm ute i stugorna.
De flesta jag sett när jag kollade Blocket lite snabbt var antingen fullstora eller mini, men det finns säkert ett gäng midibord också. Om man vet var man ska leta… =)
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
369
Location
Stockholm
Jag har själv kämpat med hitta ett rimligt bord, så jag följer tråden - pingsborden var en ny angle som ser förvånandsvärt smarta ut. Frågan är höjden om de kan placeras under sängen tex
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Biljardbord annars? Kommer ju med gratis spelmatta 😀
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Så… vad är era bästa råd?
För min del har jag alltid (i vuxen ålder) haft ett extra köksbord. De är skitbilliga begagnat, har ofta utdragsskivor, bra att sitta vid och tar ofta liten plats om man skruvar av benen. Som bonus är de lätta att göra sig av med eller skaffa nya efter behov.

Perstorpsplattor är lätta att hålla rent, träskivor är trevliga och tåliga och man kan lätt fästa filtmattor/spelbräden. Man kan ha dem som extra mat/serveringsbord om man har många gäster.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
För min del har jag alltid (i vuxen ålder) haft ett extra köksbord. De är skitbilliga begagnat, har ofta utdragsskivor, bra att sitta vid och tar ofta liten plats om man skruvar av benen. Som bonus är de lätta att göra sig av med eller skaffa nya efter behov.

Perstorpsplattor är lätta att hålla rent, träskivor är trevliga och tåliga och man kan lätt fästa filtmattor/spelbräden. Man kan ha dem som extra mat/serveringsbord om man har många gäster.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
Även jag använder ett köksbord med utdragsplattor i mitten. Funkar utmärkt.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,010
Jag hade kört på köksbord om du inte har ett hemligt pingisintresse då tycker jag du ska ta pingpong bordet🤗
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Har du funderat på ett slagbord? Det här från IKEA går att vika ihop till en kompakt förvaringsmöbel då det inte används. Osäker på om storleken är lagom, men då kanske man kan köpa två?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Vad för funktioner ska spelbordet kunna uppfylla? Bara kunna spelas på? Ha någon sorts lockfunktion så att man kan ha ett pågående spel stående under bordsytan? Ha filt och kant så att man kan slå tärning utan att det rullar ut?

Är det det förstnämnda (som jag tycker att det låter som) handlar det bara om hur stort bord du vill köpa och får plats med, väl (det är mycket bättre om det kan vara det vanliga bordet på det stället också)? Bord med utdrag eller slag/klaff kan göras större för just spelmomentet om man behöver. Köper man på IKEA blir det väl knappast särskilt dyrt?
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Vad för funktioner ska spelbordet kunna uppfylla? Bara kunna spelas på? Ha någon sorts lockfunktion så att man kan ha ett pågående spel stående under bordsytan? Ha filt och kant så att man kan slå tärning utan att det rullar ut?
Förstnämnda räcker bra.

Är det det förstnämnda (som jag tycker att det låter som) handlar det bara om hur stort bord du vill köpa och får plats med, väl? Bord med utdrag eller slag/klaff kan göras större för just spelmomentet om man behöver. Köper man på IKEA blir det väl knappast särskilt dyrt?
Jag har kollat in IKEA-bord. De som är av duglig storlek (>90cm på kortsidan t.ex) verkar, även hos IKEA, kosta 7k+, framför allt om det ska vara utdrag/klaff. Vad som är "knappast särskilt dyrt" varierar såklart från person till person, men åtminstone för mig känns ett bord på 7k som en betydande investering. Även om jag nu skulle tänka på det som att det "ersätter köksbordet helt" snarare än att det är "ett extrabord jag tar fram när det behövs". (Och då skulle jag dessutom behöva hitta ett nytt hem åt mitt nuvarande köksbord…)

Det sagt mottar jag såklart tacksamt exempel på bord i rimlig prisklass.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Har du funderat på ett slagbord? Det här från IKEA går att vika ihop till en kompakt förvaringsmöbel då det inte används. Osäker på om storleken är lagom, men då kanske man kan köpa två?
Skulle kunna funka såklart, även om två sådana blir lite otympliga och kvadratiska 160×152. Och blir 7000:-. Men kanske är stabiliteten jämfört med t.ex. ett pingisbord tillräckligt god för att motivera prisskillnad på 3–4500:-.
 
Top