Nekromanti Bortom: Bortom

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Precis som Thom Kiraly och wilper här på forumet har jag en egen rollspelspodcast som heter Bortom: Bortom (tack krank för namnet!). Till skillnad från de två eminenta herrarna ovan så ligger fokuset på ett spel i synnerhet, vilket av namnet på podcasten att döma torde vara väldigt uppenbart vilket det är.

I det här avsnittet av podcasten talar jag och Calle Odhnoff dock om det kommande SF-rollspelet Leviathan. Vi diskuterar lite inspirationskällor, bakgrunden till spelet och hur baserna är tänkt att fungera i spelet.

Du hittar avsnittet här. (Den är även möjlig att prenumerera på via iTunes nu, men jag har inte riktigt blivit vän med deras feed där ännu så den ser lite sisådär ut, även om den fungerar.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
en egen rollspelspodcast som heter Bortom: Bortom (tack krank för namnet!).
Egentligen borde varje avsnitt lägga till ett bortom, eftersom det ju är efter föregående avsnitt.

Sålunda borde första avsnittet då heta "Bortom: Bortom", det andra heta "Bortom Bortom: Bortom", det tredje "Bortom Bortom Bortom: Bortom"...
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Va kul att du kommit igång podcasten igen. Ser fram emot att ladda ner avsnitten till min iphone. :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Good sh!t. Kände igen mig mycket i det wilper snackar om som spelmakare, som att man inte längre bryr sig om andra kan "sno ens planer" för man insett att det finns miljontals bra idéer där ute och att arbetet nu för tiden går snabbare då man funnit en struktur.

/Han som tyckte det var en bra lyssning, även om det inte var så mycket nytt för honom
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Just för dig, som ju är en veteran i det här fallet, så är det ju onekligen kanske inte fylld med revolutionerande nyheter. Men kul att du fann något lyssningsvärt. :gremsmile:

Hmm... Kanske borde inbjuda dig till Bortom: Bortom där du får komma med massor med bra praktiska tips på hur man kan göra tradspelandet mer intressant. :gremwink:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Robert Jonsson said:
Hmm... Kanske borde inbjuda dig till Bortom: Bortom där du får komma med massor med bra praktiska tips på hur man kan göra tradspelandet mer intressant. :gremwink:
Gör't. Jag får dock sitta i biblioteket i Norrköping eller komma upp en helg för lite spel i sådana fall.

/Hans internetuppkoppling är lite lynnig
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Sweet! Båda lösningarna kan fungera. Jag har dock inte möjligheten att sätta upp en hemstudio med mikrofoner, utan får använda diktafonen i så fall. Ska ta och testa och se hur den klarar en inspelning först bara. Jag återkommer via PM eller mejl! :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Alla våra AP:avsnitt och rundabordssamtal är inspelade med diktafon. Det är klart värt besväret att lägga en kudde under diktafonen dock, annars fångar den lätt upp vibrationer ur bordet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Det räcker att någon buffar till bordet för att det skall kännas som man har sjögång i hörlurarna. I avsnitt 27 var jag tvungen att lägga på ett högpassfilter för att få bort de lågfrekventa dunsarna eftersom jag hade för tunnt dämpningsskikt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Avsnitt 7 och 8 av Bortom: Bortom finns att ladda hem från bloggens nyskapade podcastsektionen. I dessa två berör vi metafysiken i Bortom, då vi berör två av Bortoms grundpelare: magi och drömmar. Det tredje och sista metafysikavsnittet kommer att handla om människornas själar.

Ni hittar alla avsnitt från podcast-sektionen på bloggen, men för er som använder er av iTunes så hittar ni oss även där. Lyssna, tyck till och låt oss veta om vi kan göra något bättre!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Bortom: Bortoms Julkalender 2012

Det här året återupplivar vi på Bortom.nu traditionen från 2010 med en julkalender! I år kommer den i podcast-format. Ja, ni läste rätt! Vi kommer under december-månad producera 24 podcastavsnitt av Bortom: Bortom, ett avsnitt varje dag!

Hur långa blir avsnitten?

Avsnitten kommer vara kortare än vanligt och ligga runt 5-10 minuter i de flesta fallen. Jag och John kommer att bidra med flera egna inslag och vi kommer under resans väg även få besök av ett par gäster.

Vad kommer julkalendern handla om?

Vi kommer att bjuda på lite av det mesta, allt från speltips, konkreta berättartekniker och berättelsefrö för att nämna några exempel. Några överraskningar kommer nog dyka upp under julkalendern också.

När börjar ni?

Som vanliga julkalendrar börjar vi 1 december och håller på fram tills den 24 december. It’s not rocket science! :gremwink:

Jag vill bidra!

Kul! Det finns fortfarande en del platser kvar om ni vill bidra. Ju förr ni bidrar desto bättre, men vi behöver bidraget tills söndag den 25 november. Vad ni behöver tänka på är att avsnittet ska vara runt 5-10 minuter (även om längre förstås är okej), ha ett rollspelsfokus som gärna knyter an till julen. Bonuspoäng om det dessutom är knutet till skräckgenren i allmänhet och Bortom i synnerhet.

Kontakta Robert på info@bortom.nu, PM här på forumet eller skriv i den här tråden om ni har frågor eller vill bidra!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Bortom: Bortom #10

Inför den kommande julkalenderna värmer vi upp med det tionde avsnittet av Bortom: Bortom! Tillsammans talar vi en del om konvent, både våra erfarenheter från dessa och hur det är att spelleda på dem. Sedan talar vi om årets konventsberättelse, Blod och pussel, och har med ett litet smakprov från ett av spelpassen där ett flertal kända forumiter medverkar! (Kändisspotting är med andra ord på sin plats! :gremwink: )

Du hittar Bortom: Bortom #10 här eller så kan du prenumerera via i-Tunes eller RSS (uppgift finns på länken ovan).
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Bortom: Bortoms Julkalender 2012: Lucka 1-12

Har ni inte hängt med i Bortom: Bortoms julkalender? Ja, då är det dags att göra det nu!

Lucka 1: Jag och John välkomnar folk till julkalendern och talar lite allmänt om julen.

Lucka 2: John delar med sig av ett stämningsfullt berättelsefrö om den hederliga traditionen med mandeln i gröten.

Lucka 3: Wilper gästar julkalendern och talar om vad du bör tänka på då du introducerar nya spelare till hobbyn.

Lucka 4: Jag berättar lite om julen i det kommande rollspelet Leviathan.

Lucka 5: Christoffer Hagström gästar kalendern för att tala en del om The Society of Metaphysical Research och vad för berättelser man kan göra kring dem.

Lucka 6: John diskuterar vad snöblindhet är och hur det kan användas i dina berättelser.

Lucka 7: Abstract Assassinator ger oss ett smakprov från Leviathans kommande soundtrack.

Lucka 8: Jag och John diskuterar stämningsmusik i rollspel och delar med sig av anekdoter kring det.

Lucka 9: Jag ger ett förslag på hur man kan använda set pieces för att skapa en berättelse kring.

Lucka 10: Viktor Nyberg delar med sig av några minnen från Bortom genom åren som han har följt rollspelet.

Lucka 11: John talar en del om improvisation i rollspel.

Lucka 12: Christoffer återvänder med en lucka om att använda de sinnesintryck förutom syn i rollspel. Jag gästar på en liten kant.

Lucka 13: Vi får en teaser från Johns kommande Spelledarskola.

Men vi är långt ifrån klara! 11 luckor återstår och vi har fortfarande några spännande gäster som ska dela med sig av sina intryck. Häng med oss resten av färden!

Du kan prenumerera på oss via iTunes eller RSS. Eller så kan du ladda ned avsnitten via Bortom.nu om du hellre vill det! :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Re: Bortom: Bortoms Julkalender 2012: Lucka 1-12

Ond bråd död said:
länkarna funkar inte för mig.
Det hade smugit sig in dubbla "http://", men nu har jag uppdaterat alla länkar så det är aktuella och korrekta. Stort tack för att du påpekade det!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Bortom: Bortom #37

Avsnitt #37 av podcasten Bortom: Bortom är nu äntligen ute och går att laddas ned här. Jag och John talar då om arbetet med Leviathan och Skuggstaten, avslöjar namnet (men inte mycket mer) på nästa års konventsberättelse och talar även om vad som sker på konventet Kattcon.

I nästa avsnitt kommer podden gästas av forumiten krank där ämnet är spelmakande och arbetsprocesser kring det. Inspelningen är planerad till nästa vecka och avsnittet släpps då troligen framåt helgen.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
#38: Spelmakande

Har du försökt att skapa ditt eget rollspel och kört fast? Eller har du alltid undrat var du borde börja? I den här podcasten talar jag med krank om just spelmakande. Tillsammans talar vi om våra arbetsprocesser och ger även en hel del tips på hur du kan gå tillväga och vad du bör undvika.

Du hittar avsnittet här.

Avsnittet skapades efter ett önskemål från en forumit på forumet, så om du har några önskemål på avsnitt, teman eller gäster tveka inte att komma med dem så ska jag se vad som kan göras!
 
Top