Borterstmark

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,451
Precis som sagt så tar bensin för lång tid att få fyr på, dessutom riskerar elden att sprida sig till skjulet och elda oss inne. Motorsåg tar tid att tanka och att såga igenom saker tar tid det med, så yxan känns som det snabbaste och bästa valet i detta läge. Om man inte kan barrikadera skjulet men tror inte den tiden finns.
Hmm, men skjulet har inga fönster och en dörr som kan låsas
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,451
Det var iofs ett hänglås på utsidan...
Då öppnas förstås dörren utåt (det gör den väl oavsett, vi är i sverige inte storbritannien), så det går inte att blockera med spettet heller. Yxan it is :/
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,066
Jag springer in, slår igen dörren bakom mig, tar järnspettet och i samma rörelse vänder jag om och går ner på knä. Med spettet riktat snett uppåt mot dörren viskar jag ”hold… hold…” för mig själv. Så snart dörren öppnas kommer jag rusa mot varelsen och spetsa den med spettet.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,012
Måste vi lösa detta med våld? Kan vi inte se en annan lösning här. Hen kanske oxå söker fars hembränningsapparat
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
/.../ bensin (som är sjukt svårantändligt) /.../
Svårantändligt? Tänkte du på diesel? (Eller vatten?)

Men du har poäng, skvittra bensin (utan att få på sig själv), fippla med tändstickor och överleva syrebrist/rök när det tar fyr är svårt.

Men bensin är ruggigt hälsovådligt så rotvältan kanske blir mer beskedlig efter en dusch på bara barken? Eller så är det akut stålförgiftning som är rätt medicin - ett välriktat hugg mitt mellan rottrådarna. Sen tanka sågen, ta på skyddsstövlarna och fylla på vedförrådet. Risken är väl bara att yxan fastnar, rotvälta blir galen och vi blir spetsade iaf. Så kanske yxa i högern och bågsåg i vänstern? Inte kul att var gjord av trä om man försöker forcera sig förbi en bågsåg och flistugg.

Men hur ser det ut, fanns det klinka på insidan av dörren?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Svårantändligt? Tänkte du på diesel? (Eller vatten?)
Blandar alltid ihop bensin och vatten … Nä, jag tänkte på att det inte går att tända med en cigarett, och hade för mig att i och med att det kräver rätt mix av bensinångor och syre för att antändas så är det inte alltid så lätt. Meeen lite googling visade att jag hade fel. Med en cigg är det hart när omöjligt, men med en öppen flamma är det nog inte så svårt.
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
/.../Nä, jag tänkte på att det inte går att tända med en cigarett /.../
Du fick leka med cigaretter och bensin, en annan fick nöja sig med tändstickor (cigg var tydligen farligt)

Men har vi någon klinka på insidan, eller finns det så vi kan lägga skidorna som tvärslå? Bör ge oss en par ögonblick så vi hunn tanka flistuggen, få igång han och sen möta ondskan full frontal.
(Vi chansar inte på tidsuttaget med stövlarna)

Eller ska vi hota? Rya runt ordentligt och råla genom dörren att vi har uxa, bågasåg å flistugg så vi gör pellets/kaffeve' av hon om hon vågar sig in! Vi kanske kan vinna tid, rent av driva hon på flykten?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
> Plocka upp yxan

Du är nu beväpnad med vedyxa (Skada 3–7, Träffbonus +20%)

> och sätt den i varelsens plyte om den kommer in.

Frame 54.png

In kommer den! Dess snärjande, slingrande form höjer sig över dig, och

Du försöker anfalla . Din chans att lyckas är 30% (Grundchans 30%, Föremålsbonus (vedyxa) +20%, Motstånd -20%). Du slår 25, vilket innebär att du lyckas!
Du gör 6 i skada. Din motståndare absorberar 4 skada, vilket ger en slutgiltig skada på 2.

Du svingar yxan för allt vad du är värd och planterar dess vassa egg i monstrets skuldra. Varelsen vrider och kränger på sig, men fortsätter obönhörligt att avancera.
 
Last edited:

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
> Jag skriker rakt ut!
> ... och försöker smita förbi varelsen ut genom dörren
> Men nappar såklart tag i bensindunken då vi springer ut!


Frame 55.png

Du grabbar tag i bensindunken och försöker smita förbi varelsen, som kastar sig framåt för att hindra dig.

Du försöker undvika. Din chans att lyckas är 25% (Grundchans 30%, Föremålsbonus (vedyxa) +20%, Motstånd -20%, Omständighetsmodifikation -5%). Du slår 62, vilket innebär att du misslyckas!

Varelsen blockerar din väg, sträcker ut ett av sina ben, och med en hård klapp på axeln fäller den dig till marken.

Du är nu liggande.

 
Top