Borterstmark del 2

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,320
I bilen, fråga Kenneth om han vill hjälpa till och leta efter min bror. ”Inte så att jag tror på bensinmackskillens snack om spöken, men en stark karl som du skulle nog kunna skrämma bort dom, i fall att”.

Visa Surpuppan för Kenneth och Alice, ”har ni sett en sån förut?”
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
När bilen startat plockar jag fram Surpuppan och stirrar djupt in i de djupa brunnar av antydd entropi och rotlöshet som utgör dess ögon: ”Ur vilket märkligt frö är du sprungen, min frände i enslighetens skugga?” mumlar jag. ”Är du förbunden med bror precis som jag, sprungen ur samma märkliga mylla?”
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
> Hoppar in. Spänner fast säkerhetsbältet. Alice: samma'

Du sätter dig i framsätet bredvid Kenneth. Alice sätter sig där bak, tillsammans med din resväska.

> I bilen, fråga Kenneth om han vill hjälpa till och leta efter min bror. ”Inte så att jag tror på bensinmackskillens snack om spöken, men en stark karl som du skulle nog kunna skrämma bort dom, i fall att”.

Han ser på dig, och ett allvar lyser igenom hans lätt ostadiga blick.

– Ärligt talat, ja sku no int avfärda dom där spökhistorierna. Ja ha bott i den hä byn hela mitt liv, och ja ha vare me om många skumma saker.

Han blir tyst en stund innan han fortsätter.

– Gubben Sundström bodde fortfarande här nä ja va grabb. Alla va som lite rädda för han, både vuxna å barn. Hä gick en massa rykten bland oss ungar – att Sundström hade nåt med ryska maffian eller Hells Angels å göra, att dom hade knarkfester i hans kåk där ute i skogen, att folk kom från när å fjärran för å besöka honom. Har ingen aning om hur mycke' som va sant. Våra föräldrar – ja, mina å Jonnas asså – blev i alla fall jävlit arga om dom kom på oss me å sprida såna rykten, men hä va no för att dom själva va litt' rädda.

– Hä fanns andra vuxna i byn som va mer som hans vänner å bruka' åka hem till han. Roger Landstedt va' en av dom – de ä han som ha Rogers Mek och Smide. Några av dom bor fortfarande här, och hä ä som att dom håll' vakt så att ingen ska prata om eller tänka på de där med Sundström å hans kåk för mycke'.

– Han försvann för ungefär tjugi år sen, Sundström. Ja vet int hur eller varför, om han ä död eller bara flytta' iväg nån annanstans, men kåken där ha stått öde sen dess. Ingen ha vela gå dit. Hä va en obehagli' historia för ett par år sen när några tältare försvann, och folk sa att dom hade tältat i närheten av Sundströms ödekåk. Och för två år sen försvann en kille efter å ha försökt bryta sej in där på fyllan. Dom hitta hans lik tre vecker senare, helt söndertrasad. Snuten sa att hä va en björnattack, men vem vet...

Han blir tyst igen, och hans min hårdnar.

– Jo, ja tro hä ä bäst ifall ja följ' me er. Ja bord' kanske till å me fara förbi hemma å hämta studsarn, va säj' du?

> Visa Surpuppan för Kenneth och Alice, ”har ni sett en sån förut?”

Frame 25.png

Du ber Alice ta fram Surpuppan ur din väska och visar upp den för de två.

– Aldrig, säger Kenneth.

Alice skiner dock upp.

– Jaaaa! Det är en Surpuppa! Min systerson älskar de där. Och sången är ju sååå catchy!

Hon börjar nynna på en barnslig melodi.

– "🎶 Surpuppa, Surpuppa, vill du inte le för mig? 🎶" Haha! De är bäst!

Kenneth sneglar skeptiskt på henne i backspegeln, vrider om nyckeln i tändningen och backar ut bilen på vägen.
 
Last edited:

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
> "Oj! Nå, om det finns björn här i skogen så kan man väl aldrig vara för försiktig. Det låter som en bra idé."

Kenneth nickar. Ni svänger förbi hans hus, avsides beläget i utkanten av byn, och han går in efter älgstudsaren och en låda ammunition som hamnar i bagageutrymmet.

Sedan bär det av. Det dröjer inte länge förrän ni lämnat Borterstmark tätort, knappt värd namnet, bakom er. Färden leder längst en vindlande grusväg in bland mörka granar och björksnår, förbi ensliga gårdar som kurar ihop sig bland träden, och snart tar även gårdarna slut och den tysta skogen omsluter er.

Kenneth kör snabbt, och bilen kränger oroväckande i kurvorna, men precis som han sa finns det ingen annan trafik på den ensliga vägen.

Frame 26 animated.gif

Plötsligt, från ingenstans, står det någon – eller något – mitt i vägen. Kenneth tvärnitar och vrider vilt på ratten, och bilen störtar okontrollerat ut mot skogen.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
> Drar krampaktigt i handbromsen för att få stopp på bilen innan vi kraschar.

Du försöker få stopp på bilen. Din chans att lyckas är 35% (Grundchans 35%). Du slår 57, vilket innebär att du misslyckas.

Du försöker greppa handbromsen, men dina händer är kallsvettiga och skakiga av adrenalin, du lyckas inte trycka in den lilla knappen på änden av bromshandtaget, och sen...

Frame 27.png

...är det redan för sent. Med en våldsam smäll åker bilen in i en tall. Du slungas framåt, säkerhetsbältet nyper till och trycker luften ur lungorna på dig, och när du återfår sansen...

Frame 28.png

...ligger Kenneth hopsjunken och lealös vid din sida, med pannan mot sidorutan och blodet sipprande från tinningen.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
453
Location
Uppsala
Knäpper snabbt av mig säkerhetsbältet och försöker kolla Kenneths puls. Slänger en blick i baksätet för att se hur Alice mår
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Hej!

Tyvärr har det inträffat som väl oundvikligen var tvunget att inträffa förr eller senare. Jag har tappat sugen. Som ni säkert förstår, är bibehållen sug av essentiell betydelse för att driva ett sådant här projekt. Därför kommer Borterstmark att ta paus på obestämd tid.

Det kan förstås hända att jag hittar och plockar upp sugen igen vid någon tidpunkt i framtiden, även om jag inte ger några garantier. I sådana fall blir ni de första att höra om det.

Tills vidare: varmt tack till alla som deltagit!
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
453
Location
Uppsala
Tråkigt att höra, men har man tappat sugen så är det som det är. Tack för att du hållit i och drivit det hela. Har haft roligt och med spänning väntat på uppdateringar i tråden. När/ om sugen och inspiration kommer tillbaka så kommer vi att med spänning sitta klistrade här igen! :giggle:
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Så blir det ibland, sugar tryter stundom men det har oavsett varit fantastiskt att följa med till Borterstmark - bästa tråden(arna) 2023!
Hoppar på bussen direkt om det blir någon fler tur.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,320
Jag kan bara hålla med, helt fantastiska trådar som väckte suget hos mig för mer norrländsk skräck. Älskar de stämningsfulla bilderna, jag blir inspirerad av hur mycket man kan göra med till synes enkla medel.
 
Top